NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
#315540
Tack för tipsen och åsikterna, men ni märker själva vilka olika åsikter det blir. Det är det jag menade med "annan information". Varje enskild människa har sina egna teorier. Har själv prövat allt från 2.2 till 2.7 både bak och fram och tycker nog att det är bättre med det högre trycket. Det har då oftast varit vid varma däck jag kollat och fyllt på/släppt ut. Det kändes lite "svajigt" med lågt tryck. Skall prova runt 3.0 nästa gång. Ligger på 2.6 idag fram och bak.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#315546
Funk skrev:För övrigt så har visserligen chassieingenjörerna en rätt stor inblick i vad som är bra, men är samtidigt bromsade av att de ofta inte ens vet vilka däck som hamnar på bilen i slutändan, och alla andra krav som ljudnivå mm.
Självklart så har chassi killarna full insikt i vilka däck som kommer sitta på bilarna vid försäljning, samt att de jobbar ihop med de aktuella leverantörerna vid utvecklingen av bilen.
CabBO skrev:Har själv prövat allt från 2.2 till 2.7 både bak och fram och tycker nog att det är bättre med det högre trycket. Det har då oftast varit vid varma däck jag kollat och fyllt på/släppt ut. Det kändes lite "svajigt" med lågt tryck. Skall prova runt 3.0 nästa gång. Ligger på 2.6 idag fram och bak.
Jo, men svajigt är inte alltid samma sak som dåligt fäste. Alla som kört bana vet hur fästet försämras vartefter trycket ökar i däcken så man måste släppa på trycket.

Tror ni på fullaste allvar att man skulle rekomendera däckstryck som ger dåliga men bekväma vägegenskaper??!?


.
av Lövet
#315550
ThomasT skrev: Tror ni på fullaste allvar att man skulle rekomendera däckstryck som ger dåliga men bekväma vägegenskaper??!?
Naturligtvis rekommenderar de inget som är farligt men deras utgångspunkt ligger helt åt komforthållet. Bekväma bilar = glada journalister = sålda bilar. Nackdelen är att slitaget blir mycket större än det behöver vara samt att bilarna blir spårkänsliga. Detta elimineras genom att gå upp i däcktryck. 2,2 är som tidigare nämnt, åt skogen för lågt för 235/40-18.
Användarvisningsbild
av Funk
#315576
Självklart så har chassi killarna full insikt i vilka däck som kommer sitta på bilarna vid försäljning, samt att de jobbar ihop med de aktuella leverantörerna vid utvecklingen av bilen.
Vid nyförsäljning har dom oftast det, ja...men bilen skall fungera även efter det första däcksbytet då modellen av däck som monterats från fabrik kanske inte ens finns längre. Toleranserna i chassiet är inte speciellt utvecklade för att vara supermatchade till ett speciellt däck, vi pratar inte F1 här...
Som allt annat är det kompromisser, och till stora delar styrt av kostnader och krav från andra team i utvecklingen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av CabBO
#316692
Har nu testat några dagar med högre däcktryck och det fungerar bättre än det rekommenderade. Ligger nu på 3.0 fram och 2.9 bak. Får se hur det påverkar däckslitaget och bensinförbrukningen framöver, men det fungerar praktiskt och känslomässigt mycket bättre så här så det är säkert värt det.
Användarvisningsbild
av ThomasT
#316696
CabBO skrev:Har nu testat några dagar med högre däcktryck och det fungerar bättre än det rekommenderade. Ligger nu på 3.0 fram och 2.9 bak. Får se hur det påverkar däckslitaget och bensinförbrukningen framöver, men det fungerar praktiskt och känslomässigt mycket bättre så här så det är säkert värt det.
Du kommer inte få något konstigt slitage, moderna däck är så pass styva så varierande däckstryck leder sällan till konstiga slitbilder. Logiskt sett så borde bränsleförbrukningen minska, skriv gärna om du märker någon skillnad.

.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#316744
CabBO skrev:Får se hur det påverkar däckslitaget och bensinförbrukningen framöver
Det kommer påverka det possitivt! Jämnare däckslitage och lägre förbrukning!


Lite OT, men var ligger du förbrukningsmässigt just nu?
Användarvisningsbild
av CabBO
#317423
Har kört lite med bilen nu med högre lufttryck i däcken och ligger på ca 0,82 l milen på landsväg och 1.07 i stadskörning. Det här kan variera någon cl beroende på körsätt på landsväg och stadskörning.
Framförallt så upplevs bilen bättre på vägen med högre lufttryck.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#317464
Då ligger du lite lägre än vad jag gör just nu! :wink: Har du manuell eller automat?

Kör en C70N T5 6MT (MY09), går bara stadskörning. Snittet över alla tankar hittills är 1,38l/mil (uppmätt givetvis)! :oops: :wink:
av teca
#317508
Själv tycker jag och har läst också här på forumet, att alla moderna volvo pv ska köras med 2,8 till 3.0 bar i däcken för att ha bra förbrukningsvärde på diesel eller bensin och ha däck som motverkar aquaplaning

Du mer än antyder att det inte skulle finna[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]