Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Speedlink
Har en V70 09:a 2.5 ft uttagen i Mars och har gått 1200 Mil.
Är mycket nöjd med bilen förutom på en punkt,,,, det knakar & knarrar i inredningen.

Vid landsvägskörning är bilen tyst som en mus och en fröjd att åka i men i stadskörning så är det mer ojud.

Vid start, stopp och små gropar knarrar/knakar mittkonsolen.
Vid små gropar knarrar inredningen i passagerar dörren.
Om man tar tag i dörrhandtaget på insidan och drar lite lätt så knarrar det en hel del så det är inte konstigt att små gupp genererar oljud från dörren.

När bilen var helt nyuttagen var det i princip tyst men sen har ojuden börjat smyga sig på.
Har åkt V50 i 4 år innan och den lät i princip ingenting från inredningen.

Är det bara min bil som låter så här eller är det samma i alla V70?

ps. Åkte en tur i min polares Chevrolet Epica som kostar ungerfär hälften av min V70 och den lät inte ett smack.
Användarvisningsbild
av kave
Det finns ett par saker som kan knaka som verkstaden kan fixa.
1. Bakluckan knarrar, lösningen är att hälla en hink smörjmedel runt låset så slutar det låsa, nackdelen är allt fett som sprider sig i inredningen.
2. Stolen knarrar, byte av stol.
3. Motorfästena är för klena så motorn eller växellådan går emot chassit, lösningen är att verkstaden byter motorkuddarna till styvare.
I övrigt knarrar min bil i dörrarna, i instrumenten etc etc men det lär inte vara något att göra åt. Var glad att du inte åker diesel som vibrerar mycket mer och ger upphov till mer knarr.
Användarvisningsbild
av henka35
Välkommen till V70II 8)
Användarvisningsbild
av petkas
köp vanlig vattenvaselin(nästan vilken affär som helst säljer det)och stryk det på dom svarta gummi"kuddarna"runt bagageluckan,det varken rinner eller smutsar ner,blir tyst som i graven,upprepas vid behov :wink:
av Speedlink
Tack för era tips!
Men backluckan är redan fixad tidigare :-)

Mina knarr knack och knirr problem gäller inredningen. Har även en knarrande förarstol som de försökt fixa utan resultat.

Märkligt val av material på vissa ställen,,, en seriös biltilverkare borde ju kunna ju räkna ut att den tunna hårda plastkåpan som täcker mittkonsolen kommer att knarra.
Dom skryter ju om hårda tester i både tropisk och polar miljö........
I övrigt så är ju bilen tyst och välisolerad från väg/vind/motorljud, det gör väl sitt till att man stör sig extra på andra oljud.

Det konstiga är att jag som är petig när det gäller oljud inte reagerade på något när jag provkörde eller hämtade min bil. Det här är saker som har kommit efter hand.
Bilen är ju bara ett halvår. Min gamla 740 som var 15 år när jag sålde den hade inga sånna här oljud.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag måste ha tur då, har kört över 1000 mil i min och den är knäpptyst ännu i lucka, dörrar, panel, stolar..... inga knarr och knak även över vägbulor och dassig väg.
av Speedlink
VolvoB20 skrev:Jag måste ha tur då, har kört över 1000 mil i min och den är knäpptyst ännu i lucka, dörrar, panel, stolar..... inga knarr och knak även över vägbulor och dassig väg.

Härligt för dig!
Undra om det är något man kan gnälla på vid första service?
Användarvisningsbild
av kave
Speedlink skrev: Härligt för dig!
Nä, det får du absolut INTE göra. :)
av Speedlink
kave skrev:
Speedlink skrev: Härligt för dig!
Nä, det får du absolut INTE göra. :)
Ha ha! ok,,,, :D
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Har också knakande / knarrande förarstol, ska väl prova smörja den. Det mest irriterande är att jag köpte ju bilen begagnad på Bilia, då hade den en rattaxel som var defekt och knakade. Saken var att när man svängde knakade ratten, och när man svängde knakade ju sätet också, fast det fattade man ju inte förrens dom lagat rattaxeln, som dessutom tog över en månad att få lagad..

Hade ju självklart krävt att dom fixat sätet om man vetat att det knakat så. Nu är vi inte direkt bästa kompisar säljaren och jag efter diverse strul och annan skit som uppstod vid affären ...

Är det här något som kan gå på nån garanti / reklamation ? Den har gått 16k mil och är en -08. Köpte den för strax över en månad sen...
spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]

Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]