Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Akvaristen
Skulle göra en burnout med min 945(runt 200hk) strax efter start men då slirade kopplingen. Sedan efter en stund accelererade den som vanligt på rakorna. Kan en kall koppling slira?

Ska jag byta lameller och byta till förstärkt tryckplatta? Blir bilen mer trögtrampad med förstärkt tryckplatta?
av volvo944gl
Hur menar du med att kopplingen slira? du kanske var för seg med kopplingspedalen?
det kan göra att slirar...
Användarvisningsbild
av camaro69
Vadå, burnout med en 945:a på 200 hkr? Spöregnade det, och några som lyfte bakvagnen? :lol:

Du menar väl att du gjorde en "däcksgnällare" :wink:

Kopplingen slirade och blev varm, som sedan fungerade när den kylts ner. Ganska vanligt på originalprylar som inte är i bästa skick.
av Akvaristen
jo, jag är väl inte up-to-date med terminologin avseende bilar som avsiktligt hanteras i mycket låga farter så att drivhjulen tappar fästet .

Jag har gjort detta "däck-gnäll" eller vad man ska kalla det två ggr(på ett år) vilket resulterade i rök samt två svarta spår i asfalten på omkring 10-15 m/st. Är för snål och tråkig för att göra det oftare men ibland så faller lusten på. Vad bilen är på(hästkrafter) har jag egentligen ingen aning om (har bara läst på liknande recept på nätet och jämfört), laddar 1,3 bar-vikingchip ecomax, sportluftfilter, 2,5 " avgas.syst. en i övrigt rätt osliten bil.

Nu känner jag att jag måste se över kopplingen? Vad ska jag göra? Byta lameller och tryckplatta... finns det något mer jag ska göra eller ska hela kopplingen bytas?

När kopplingen är tillfredställande kanske jag ska fortsätta med kamaxelbyte, spridare osv. men det får bli då det.
Användarvisningsbild
av camaro69
Byt lamell, tryckplatta och urtrampningslager, så har du bytt "kopplingen" på ett riktigt sätt. :wink:

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]