Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är en bygel under den streckade linjen. Titta noga runt omkring, det kan var en spricka i en bana. Man får vara försiktig med lödkolven, lätt att smälta folien. Hittar du en spricka kan det vara enklare att följa banan till nästa lödpunkt och bygla med en bit kabel. Förtenna ändarna innan så behövs inte mycket värme.
av marwes
Flyttar upp.
Nån som har idéer? jag törs inte sätta igång med nåt på eget bevåg och riskera förstöra kretskortet. Är det säkert att löda om tennpunkten?
/Martin
Användarvisningsbild
av erikn
Om du inte är helt ovan med lödkolven så skulle i alla fall jag ge mig på den.
av marwes
Ursäkta Sparkz, jag har missat att allt fortsätter på ännu en sida. Såg bara mitt meddelande från förra veckan som sista post. Tack för tips!
/Martin
Användarvisningsbild
av emwtur
marwes skrev:Flyttar upp.
Nån som har idéer? jag törs inte sätta igång med nåt på eget bevåg och riskera förstöra kretskortet. Är det säkert att löda om tennpunkten?
/Martin
tja - finns det ingen radio/tv reparatör i närheten ?
OM folien i värsta fall går sönder så kan man ju lägga en tunn kabel på baksidan till nästa lödpunkt !
det finns inga hemliga funktioner i folien - det är bara platta kablar mellan plast skikt !

/emwtur
av marwes
Då så. Nu har jag äntligen fått tid att löda om tennpunkten som jag misstänkt vara glappet som gjort att generatorn inte laddat till och från. Det gick utan problem.
Den senaste veckan har glappet legat "rätt" så jag inte märkt av något problem, utan kunnat köra ändå. Men nu hoppas jag i varje fall att jag har satt fast det ordentligt, och problemet är ur världen.
Jag märker ju förhoppningsvis snabbt om det inte är som det ska, genom att jag ser om en massa lampor lyser på instrumentpanelen eller ej när jag vrider om nyckeln. Och under körningen kan jag dra lätt i handbromsen så den lampan lyser. Sånt som inte fungerade förut.

Tack till alla som hjälpt till med tips och förklaringar!

Ha det bra tills nästa problem dyker upp, :)
/Martin
Användarvisningsbild
av emwtur
marwes skrev: 8<
Och under körningen kan jag dra lätt i handbromsen så den lampan lyser. Sånt som inte fungerade förut.
8<
Bara så du vet , och inte oroar dig;
Om den går sönder under körning så gör det inget - bilen fortsätter ladda !
lampan får igång laddningen - sedan får generator ström från .... generatorn !

/emwtur
av marwes
Ah, ok bra att veta.
Men, då var det inte endast strömkretsens glapp som var problemet från början? Eftersom bilen stannade när jag körde menar jag. Så då bytte jag inte generatorn i onödan förhoppningsvis. Jaja, nu ska allt vara bra i varje fall.
Tackar!

/Martin
Användarvisningsbild
av rampitsch
Det borde räcka att värma upp ordentligt och lägga på lite nytt lödtenn också.

Dock vet jag inte vad lödpunkten är till för. Något som är fäst där i, kanske en vidarematning eller något, så man fpr vara lite försiktig. Funkar inte dett akan man skrapa bort plasten på kretskortet och löda dit en liten tamp som leder "förbi" punkten, dock! med risk att man missar det som är fäst i lödpunkten.

Hängde du med? :o

Lycka till!

//Rampitsch

Hej! Det ska gå att programmera in den funk[…]

745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]

Uppdatering av infotainment 2025

Hoppas den nya stora uppdateringen kommer snart. L[…]