Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
sewe skrev:
andreas_lofgren skrev:Eftersom det inte kollas så är det onödigt att skrämma upp någon.
Vad är det som inte kollas? Om det är helljus du menar så har du fel för mitt helljus kollade dom igår när jag besiktade bilen.

För att svara på din andra fråga så vet jag iaf ingen som fått nedslag på det men å andra sidan så vet jag annat som borde få spanska flaggan som har rullat ut därifrån med ett streck

Dom ser bara om det lyser. Sen bryr dom sig inte om du har xenon elle vanliga lampor eller stearin ljus för den delen heller.

Samma för dimljus faktiskt.
Jag kopplade bara ut säkringen till mina dimljus så dom inte lyste o komentaren var att det är ok du får ha xenon i dimljusen vi anmärker inte det , bara båda lyser. Samma gäller helljus.

Halljus kan vi ju all aförstå varför dom anmärker om du konverterat.
Användarvisningsbild
av Severin
J.F.S skrev:
Tvärtom, jag har Xenonkonvertering i mina helljus. Besiktningen sa inte ett ord om det.
Precis som vissa kommer igenom med lysande sidoblinkers,lysande framblinkers,tonade framrutor men det jag räknade upp är iaf olagligt/ej godkänt hur ni än vrider på det och bara för att vissa har turen på sin sidaa så betyder det inte automatiskt att det är lungt

dieselmagnus skrev:Japp men de kollar ingen ljusinställning på helljuset.
Det hör ju inte hit

@Greeken: Eftersom jag frågade dom igår när jag va å besiktade och kontrollanten säger till mig mellan 4 ögon att det är nåt dom inte vill se för det behövs regbes för att det ska bli godkänt så tror jag mer på han än dig så visst bryr dom sig
av Lövet
Om killen säger att man kan regbesikta en modifiering av en E-märkt strålkastare så behöver vi inte lyssna vidare på honom. Det går inte. Du måste certifiera om strålkastaren i så fall (ny E-märkning), lycka till med det.

Mina dimljus kollades för övrigt förra gången jag besiktade vad gäller ljusbild. De hade en linje de inte fick lysa över.
av J.F.S
sewe skrev:
J.F.S skrev:
Tvärtom, jag har Xenonkonvertering i mina helljus. Besiktningen sa inte ett ord om det.
Precis som vissa kommer igenom med lysande sidoblinkers,lysande framblinkers,tonade framrutor men det jag räknade upp är iaf olagligt/ej godkänt hur ni än vrider på det och bara för att vissa har turen på sin sidaa så betyder det inte automatiskt att det är lungt

Och enligt ett inlägg på vwpc:

Xenon i helljus eller extraljus ska enligt kontrollplanen inte bedömas.Enbart xenonkonvertering i halvljus och dimljus ger en 2:a!Alltså helt rätt bedömt på era bilar.E-märkning kontrolleras inte på en årlig kontrollbesiktning (däremot kan det ändå vara olagligt).
Däremot kan detta komma att kontrolleras på en registreringsbesiktning.

Hela länken här: http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=6918

Jag har dock ingen aning om vart han fått sin info. Jag kommer iaf besikta med konverteringen i på helljuset även i år. :wink:
av J.F.S
När det gäller dimljus så är det inte krav på att de ska fungera även om de är monterade på bilen. Lyser de ska de däremot kontrolleras. Detta sades till mig av kontrollanten. Ett av mina pekade åt h-vete vilket berodde på att lampan satt snett i lamphuset. Vara bara att plocka ur lampan så var det ok.
Användarvisningsbild
av Severin
Men herregud, självklart så menar han att det är lika med noll chans att det går eftersom han sa att det kommer nog inte att gå men att regbes är det enda vägen att gå för att få det "ev" godkänt så borde ni fatta att det inte är godkänt oavsett hur många här som har slinkat igenom besikningen
av J.F.S
sewe skrev:Men herregud, självklart så menar han att det på det sättet att det är lika med noll chans att det går

Svarar du på mitt inlägg? Om du läser tråden så är det jag citerade svar till två personer som HAR konverterat helljuset och inte fått någon anmärkning.
Användarvisningsbild
av Severin
J.F.S skrev:
sewe skrev:Men herregud, självklart så menar han att det på det sättet att det är lika med noll chans att det går

Svarar du på mitt inlägg? Om du läser tråden så är det jag citerade svar till två personer som HAR konverterat helljuset och inte fått någon anmärkning.
Nä det va inte ditt inlägg, jojo men om om kalle och bertil har kommit igenom så betyder det inte att det är lagligt, säger inte att man "inte" ska göra det ,säger att risken finns för en 2a
av J.F.S
sewe skrev:
J.F.S skrev:

Nä det va inte ditt inlägg, jojo men om om kalle och bertil har kommit igenom så betyder det inte att det är lagligt, säger inte att man "inte" ska göra det ,säger att risken finns för en 2a
Självklart, och enligt regelverket så får man inte. Det håller jag med om. Frågan är dock hur mycket sanning det ligger i mitt citat. Speciellt: Xenon i helljus eller extraljus ska enligt kontrollplanen inte bedömas

Jag tolkar det som att bilprovningen INTE ska "bry sig" om ifall det är konverterat eller inte. Om man orkar så går det faktiskt att ringa 0771-600 800 (Tekniska frågor hos SBP) och fråga. :)
Användarvisningsbild
av greeeken
sewe skrev:
J.F.S skrev:

dieselmagnus skrev:Japp men de kollar ingen ljusinställning på helljuset.
Det hör ju inte hit

@Greeken: Eftersom jag frågade dom igår när jag va å besiktade och kontrollanten säger till mig mellan 4 ögon att det är nåt dom inte vill se för det behövs regbes för att det ska bli godkänt så tror jag mer på han än dig så visst bryr dom sig

Jo men nu äre så att jag oxå frågade dom när jag besiktate.
Så varför ska jag tro på det du säger om vi ska ta det så.
Ska vi hårddra det så får man inte ändra mkt på sin bil. inte byta till större fälgar, inte byta lycktor bak m.m.m.m
Hade dom brytt sig om konverterade helljus hade man fått avslag på det direkt.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]