Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ivenblixt
Tycker också att det låter som tändning, men det kan ändå vara värt att kolla med macken så dom inte har haft problem med att det kommit diesel i bensincisternen eftersom det kom efter tankning. Dom lär ju ha fått höra det från flera i så fall. Det har hänt förr...
av Becca
Tack för alla svaren. Då kommer mina dumma följdfrågor nu då. Tändspolen vart sitter den? Hur vet man om den är kass? Tänkte på tändstift kan det vara de som spökar, hur brukar bilen betee dig då? Är detta man kan be någon göra själv? Eller måste den lämnas in (byta tändspole)
tacksam för svar
Användarvisningsbild
av vetten
Tror dom har två tändspolar och på min sitter dom under kåpan över toppen men det är en vanlig sugis från -98 så det kan väl se lite olika ut på modellerna.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så här ser det ut. Tändspolarna är de som är markerade med mina fina pilar :wink:
Först får du ju ta bort kåpan som sitter över men det är ju bara fyra skruvar så det bör inte vara några problem om du har torksmejslar / bits. (Kanske att man måste lossa oljepåfyllningslocket också)

Bild

Ska du ha bort dem är det bara att lossa kontakterna och dra försiktigt rakt upp. Sitter kopplad till varsitt tändstift under.
Jag hade börjat med att lossa tändspolarna och alla stiften för att kontrollera så det inte är oxiderat någonstans eller att stiften ser konstiga ut.

Felet du har är ju lite knepigt eftersom man inte har några felkoder att gå på.
Även om det kan vara tändspolen som är kass så hade inte jag bytt den utan att vara mer säker. Är ju inte roligt att köpa saker i onödan.
Förresten när byttes tändstiften senast?
av juste
Becca skrev: När vi änså talar om tomgång vad ska varvmätaren stå på när bilen är på tomgång?
Har för mig att min visar 700rpm när motorn är varm och ca 1100rpm när den är kall.
/peterj
av Becca
Ok ska be någon lossa kåpan i morgon och kolla som, men hur vet man om de är kassa eller det kan man inte se?
Tändstiften då? De sitter ungefär på samma ställe va? Hur ser man om de behöver bytas.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet tyvärr inte om det finns något smidigt sätt att testa detta på.
Ja tändstiften sitter rakt under. En under varje tändspole och sen under de två gummiplattorna där tändkablarna går ner.
Användarvisningsbild
av tompa76
Før att testa stiften .Dra ut en kabel till tændstiften åt gången o ser om de gør någon skillnad,..Blir de ingen skillnad på ett så ær det kasst..

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]