Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvoolsson
Hej! Blir mer o mer taggad på att försöka turbokonvertera en 960/S90 med 2.5l motor :) . Läste i en annan tråd att för att få samma komp,borr o slag som i en vanlig T6 så skulle de gå att använda vevaxeln från en 3.0 och kolvar från en T5-R. Har även hört att grenröret från S80 T6 passar direkt på 960:s 2.5. Än så länge e de ju bara funderingar :wink: o de e nåra saker som ja inte har klart för mej än, så om nån vet så dela gärna me dej av infon :) bl.a. undrar ja vilka vevstakar bör man montera? hur krångligt e de att få fram olja till turbon? o måste man ändra nåt på sprutet lr in i styrningen o gräva bara för att man monterar turbo?
Tackar för svar :D /Simon
av Vovlo_Henrik
Du är rätt ute om du är ute efter att bygga och inte köpa en T6 direkt. Tänk på att alla besiktningsmän inte kommer imponeras av denna motor... Om du tänkt bygga en bil för att gasa lite extra med om kvällarna så snåla inte på vevstakar utan försök skaffa kraftigare så de håller sig kvar inne i blocket... Insprutningen tippar jag på att det blir svårt att få att lira ihop med turbo och elsystemet från en S80 är besvärligt med startspärrar så ett Nira, EMS m.fl är nog det bästa men kostar då någon krona men då har du mer möjligheter om du sedan bygger vidare på motorn :wink:

Man kan bygga på många sätt läs hur andra gjort och ta ut det bästa från andra motorbyggen vad som funkar och inte :-)-)
av Volvoolsson
Brabra :) jo de e ju dels modellen o framförallt bakhjulsdriften som känns mer tilltalande än att köpa en S80 T6 :wink: men ska man ha nåra R lr T5 stakar då alltså? och angående bränslesystemet, e de själva huvudenheten som ska bytas lr hela kabelhärvan med :shock: ?
av JE Jr
moon_walk på tpc och 7/900 klubben har satt i en T6 motor i sin 960 och fått det reggat. Rekommentderar att du lyssnar lite med honom om vad som behövs.

Sen låter det bra mycket enklare att du skaffar en komplett T6motor istället! (behövs även om du ska kunna regga)
av Volvoolsson
Ok får höra efter lite där då. Men om en T6 från en S80 ska i så lär ja väl byta hela elsystemet? de e ju just den elektriska biten ja drar mej lite för :wink: hur man ska få de att passa o.s.v. Och stämmer motorfästen och passformen på vxllådan mellan dom två förresten?

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]