hansjkpg skrev:Hej Fred och alla andra ! skulle precis skriva nästa fråga med anledning av att klåparen som hade den innan eller tidigare ägare ändå hade plockat bort hatthögtalarna , så jag köpte "nya" på bilskroten och satte dit , men när du skriver att jag ska prova att sänka centerhögtalaren så är min fråga , hur får man bort gallret till centern , misstänker att det inte sitter någon hötalare där nämligen hehe , ps var sitter slutsteget och går det att byta till ett vanligt bilslutsteg utan problem om det skulle vara det som är problemet ??
Gallret kan vara riktigt :evil: -igt att få bort! Så jag skulle rekomendera att du inte ger dig på det om det inte är absolut nödvändigt! Det är lätt att kolla om det sitter en center där genom att koppla loss lågnivåkablen till steget. Steget sitter under passagerarstolen och är en svart klump. Dra ut en av DIN-kablarna så har du brutit signalvägen och alla högtalare (utom centern) tystnar.
Om bilen såldes med en 803:a så har den garanterat en center, givet att ingen "klåpare" monterat ur den av någon anledning.
Det går finfint att byta till ett 3-parts steg, jag har ett DLS-steg i min bil, men om det inte får plats rent fysiskt under stolen blir det lite jobb med kabeldragning. Dock tycker jag att fördelarna med 3-parts steg vida överväger strulet som kabeldragningarna skapar.