Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
hejsan alla kloka härinne . Jag är en nybliven volvoägare till en s80 t6-99, mitt problem gäller min cd radio hu 803 som "tappar" volymen eller hur man ska förklara det,nivån på volymen går ner (dämpas ) för att efter några sekunder återgå till det normala , så håller det på . gäller både på radio som cd spelare. Fel på enheten ?? Snälla ni kom inte med en massa förkortningar nu till en som är helt ny på så här "moderna" bilar med alla beteckningar vänligen Hasse i Jönköping med en volvo s80
av Tartryffel
Det står möjligen inte "PHONE" i displayen när detta händer?

Ett annat alternativ är att stereon är utbytt men att mjukvaran inte är inladdad för din bil. Då fungerar stereon men med lägre ljud och, vad jag minns, svagare displaybelysning. (det kan säkert nån annan på forumet fylla i)

Ett tredje alternativ är förstås att stereon helt enkelt är trasig.
av hansjkpg
Tartryffel skrev:Det står möjligen inte "PHONE" i displayen när detta händer?

Ett annat alternativ är att stereon är utbytt men att mjukvaran inte är inladdad för din bil. Då fungerar stereon men med lägre ljud och, vad jag minns, svagare displaybelysning. (det kan säkert nån annan på forumet fylla i)

Ett tredje alternativ är förstås att stereon helt enkelt är trasig.

Hej igen , det står inte phone eller att något annat påverkas utan bara ljudet som sänks och går tillbaka till originalläget, vad gäller mjukvaran får man väl höra sig för hos Volvo då ?
av Fred
Jag tror inte mjukvaran kan orsaka att volymen sjunker och ökar. Vad jag har förstått så är det bara rattknappar och reostatregleradbelysning som inte fungerar om det är något mjukvauleraterat fel. I min bil bytte jag från 603:a till en 803:a utan att någon mjukvara behövdes laddas in överhuvutaget.

Jag skulle gissa på att hansjkpg´s stereo antingen har glapp i någon kabel, i så fall lågnivån till steget, eller så är någon av enheterna trasiga.

Har du kollat lite nogrannare på vad det är som egentligen sjunker? Om du har glapp i steget så kan det vara så att ljudet i dörr- och hatthyllehögtalarna försvinner men att centern förtsätter spela. För vissa kan det uppfattas som om hela ljudet sjunker. Testa att stänga av centern och se ifall det blir helt tyst. I så fall får du börja felsöka steget.

Mvh
/Fred
av hansjkpg
Fred skrev:Jag tror inte mjukvaran kan orsaka att volymen sjunker och ökar. Vad jag har förstått så är det bara rattknappar och reostatregleradbelysning som inte fungerar om det är något mjukvauleraterat fel. I min bil bytte jag från 603:a till en 803:a utan att någon mjukvara behövdes laddas in överhuvutaget.

Jag skulle gissa på att hansjkpg´s stereo antingen har glapp i någon kabel, i så fall lågnivån till steget, eller så är någon av enheterna trasiga.

Har du kollat lite nogrannare på vad det är som egentligen sjunker? Om du har glapp i steget så kan det vara så att ljudet i dörr- och hatthyllehögtalarna försvinner men att centern förtsätter spela. För vissa kan det uppfattas som om hela ljudet sjunker. Testa att stänga av centern och se ifall det blir helt tyst. I så fall får du börja felsöka steget.

Mvh
/Fre

d

Hej Fred och alla andra ! skulle precis skriva nästa fråga med anledning av att klåparen som hade den innan eller tidigare ägare ändå hade plockat bort hatthögtalarna , så jag köpte "nya" på bilskroten och satte dit , men när du skriver att jag ska prova att sänka centerhögtalaren så är min fråga , hur får man bort gallret till centern , misstänker att det inte sitter någon hötalare där nämligen hehe , ps var sitter slutsteget och går det att byta till ett vanligt bilslutsteg utan problem om det skulle vara det som är problemet ??
av Fred
hansjkpg skrev:Hej Fred och alla andra ! skulle precis skriva nästa fråga med anledning av att klåparen som hade den innan eller tidigare ägare ändå hade plockat bort hatthögtalarna , så jag köpte "nya" på bilskroten och satte dit , men när du skriver att jag ska prova att sänka centerhögtalaren så är min fråga , hur får man bort gallret till centern , misstänker att det inte sitter någon hötalare där nämligen hehe , ps var sitter slutsteget och går det att byta till ett vanligt bilslutsteg utan problem om det skulle vara det som är problemet ??
Gallret kan vara riktigt :evil: -igt att få bort! Så jag skulle rekomendera att du inte ger dig på det om det inte är absolut nödvändigt! Det är lätt att kolla om det sitter en center där genom att koppla loss lågnivåkablen till steget. Steget sitter under passagerarstolen och är en svart klump. Dra ut en av DIN-kablarna så har du brutit signalvägen och alla högtalare (utom centern) tystnar.

Om bilen såldes med en 803:a så har den garanterat en center, givet att ingen "klåpare" monterat ur den av någon anledning.

Det går finfint att byta till ett 3-parts steg, jag har ett DLS-steg i min bil, men om det inte får plats rent fysiskt under stolen blir det lite jobb med kabeldragning. Dock tycker jag att fördelarna med 3-parts steg vida överväger strulet som kabeldragningarna skapar.
av hansjkpg
Fred skrev:
hansjkpg skrev:Hej Fred och alla andra ! skulle precis skriva nästa fråga med anledning av att klåparen som hade den innan eller tidigare ägare ändå hade plockat bort hatthögtalarna , så jag köpte "nya" på bilskroten och satte dit , men när du skriver att jag ska prova att sänka centerhögtalaren så är min fråga , hur får man bort gallret till centern , misstänker att det inte sitter någon hötalare där nämligen hehe , ps var sitter slutsteget och går det att byta till ett vanligt bilslutsteg utan problem om det skulle vara det som är problemet ??
Gallret kan vara riktigt :evil: -igt att få bort! Så jag skulle rekomendera att du inte ger dig på det om det inte är absolut nödvändigt! Det är lätt att kolla om det sitter en center där genom att koppla loss lågnivåkablen till steget. Steget sitter under passagerarstolen och är en svart klump. Dra ut en av DIN-kablarna så har du brutit signalvägen och alla högtalare (utom centern) tystnar.

Om bilen såldes med en 803:a så har den garanterat en center, givet att ingen "klåpare" monterat ur den av någon anledning.

Hej igen ! är man så klåpig så man bryr sig om att plocka bort hatthögtalare för att " spara " pengar så vet man aldrig vad dom har gjort mer *S* , ska kolla ditt tips i morgon

Det går finfint att byta till ett 3-parts steg, jag har ett DLS-steg i min bil, men om det inte får plats rent fysiskt under stolen blir det lite jobb med kabeldragning. Dock tycker jag att fördelarna med 3-parts steg vida överväger strulet som kabeldragningarna skapar.
av hansjkpg
hej igen alla :D Har plockat bort ström kablen till slutsteget , blev knäpptyst inget ljud från centern , trodde inte det satt någon där då , men lyckades få bort gallret och se på tusan sitter en center där , men inget ljud från den . Lutar nästan åt att det är centralenhet som är dålig då va ???
av Fred
Hade du 3-ch eller Prologic intryckt på stereon när du testade?
av hansjkpg
Fred skrev:Hade du 3-ch eller Prologic intryckt på stereon när du testade?

Japp , men nu läste jag någon annanstans att mediet måste vara inspelat i dolby med för att få ljud i den högtalaren ?? vad är vitsen med den då , trodde den skulle fördela ljudet bättre "bara ", ps vad är dolda menyer för något??

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]