Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jockesvendsen
Min 945:a 98 FT startar inte! Jag har bytt tändmodul, fördelarlock, rotor, stift och tändkablar. Det kommer soppa och "gnibba". Har också bytt lägesgivaren på svänghjulet. När man lyfter på sprutbryggan kommer det bara en "start dusch". Kan de va Styrenheten till sprutet eller den till tändningen? Har också kollat att kamremmen inte "rappat". Avlivar fanskapet snart :evil: Har kollat att kammen står rätt. Nollläge på remskiva och märkning på kamdrev med ettan i topp och kompläge. Rotorn står på ettan.......vad mer kan man kolla?????
Användarvisningsbild
av emwtur
välkommen till forumet !

HUR slutade den starta ?
bytte du något ? - eller dog den på motorvägen ?
/emwtur
av jockesvendsen
emwtur skrev:välkommen till forumet !

HUR slutade den starta ?
bytte du något ? - eller dog den på motorvägen ?
/emwtur
Tackar.

"Elaka" hustrun tog bilen till affären. Hon tyckte den var lite orkeslös. När hon skulle åka hem så vägrade den. Hon kom gående (med ett åskmoln över huvudet). Jag gick dit och hoppade in i bilen. Den startade direkt. När jag körde hem den så var det som att köra en gammal GL, ganska trött va bilen, men den gick iallafall. Dan efter skulle frugan ut på en sväng då ville den inte starta. Sen dess har den inte starat. Jag har som sagt bytt det mesta, har bara sprutbox och tändningsbox kvar känns det som. Innan frugan åkte till affärer så hade jag inte rört bilen, inte bytt något.
av jockesvendsen
P.S tog ett komp prov häromdagen som visade 5,5 i ettan 6 i tvåan och trean och 5 i fyran. Hade dålig kräm i batteriet. Vet att det är lågt men borde den inte starta?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Har du testat att pytsa i lite olja i cylindrarna? Men jag vet inte om B230 kan drabbas av samma fenomen som vitmotorn i 850/x70 (tappar kompet p.g.a. att oljefilmen i cylindrarna försvinner vid extrema kortkörningar typ flytta bilen lite grann några gånger).
av jockesvendsen
Hjälpte inte med olja i cylindrarna!!! Fick ett annat uppslag :) Spridar motståndet! Sitter på insidan av vänster skärm. När jag "juckade" med kontakten så startade fanskapet till slut, gick dåligt som f.n på låga varv men som spjutet när man väl fick fart :lol: Den gick varm och började koka vilket tyder på att den för för tunnt med sås. Ska låna en sån (bosch 0280159014) ikväll så kanske problemet e löst. :P
Användarvisningsbild
av emwtur
Kolla så att bilen inte kokat innan och blåst topplockspackningen-
din beskrivning innan låter misstänkt - dags att köra tredje gradens förhör och kolla upp hur den stannade sist :-)
En katalysator bil skall ALDRIG kunna gå så tunt att den blir kokvarm utan att du får en motorvarningslampa på panelen.
/emwtur

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Läckage koppling v70 II

Hej på er! Har precis lyckats lokalisera en[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]