Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Ska byta värmekran till helgen på en 740 -1990 utan AC med gamla värmereglaget, är mycket tacksam om jag får en enkel snabbguide (steg för steg) hur man gör smidigast...... :wink:

Läst en del på forumet, men har inte hittat någon arbetsordning som jag förstår riktigt... :roll:

Mvh
Johan
Ta loss slangarna i motorrummet, kläm eller plugga. Då slipper du tappa ur vattnet i resten av systemet*. Har du tillgång till tryckluft kan du blåsa ur det mesta av vattnet i värmepaketet så blir det inte så mycket att tappa ur inne i bilen.
Ta ner panelen under ratten och titta snett upp ovanför gaspedalen. Ta loss slang och vajer, vrid moturs och ta loss ventilen.
Var försiktig med den lilla grå armen när du sätter dit vajern på den nya, den går lätt av.

*) Om du nu inte ska passa på att spola ur hela systemet och byta kylvätska...
Hej igen!

Jag har fått bort den gamla kranen, och försöker få dit den nya, men vet inte i vilket skede det är smidigast att få vajern i hålet, verkar vara känligt då plastreglaget kan gå av lätt:

-trycka i vajern först i hålet och sedan montera kranen i bajonettfattningen ?
-eller först montera kranen och trycka in vajern i hålet sist ?

Vad rekommenderat ni ? :roll:

/Johan
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]