Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej
Är inne på att köpa en volvo 245 -92 som reservdelsbil och ta bromsar o motor ifrån den, men den nuvarande ägaren säger att den inte vill gå igång och han vet inte vad felet kan vara.

så nu undrar jag ifall det sitter någon Diagnosboxen på bilen?

och hur bra felkoder man kan få ut ur Diagnosboxen, alltså är det troligt att boxen ger ifrån sig någon felkod på varför bilen inte vill gå igång?

någon som vet ifall det var diff axel på 92:orna?

mvh johan
av Vovlo_Henrik
Ja det ska finnas diagnostik på denna och det är ett bra hjälpmedel men inte att lita på till 100% Kontrollera om den visar någon felkod i första hand, sen kollar du om bensin finns fram till motorn, gnista, blöta stift... :wink:

Troligen ingen diffbroms på denna men inte omöjligt :wink:
av Rådlös
Diffbromsen var beställningsvara, så kolla först. Om det är diffbroms, så kräver den speciell olja i bakaxeln, och det borde framgå någonstans i dokumentationen.
Startproblemet kan kanske vara Nollägesgivaren. (Kallas även Övre Dödpunktgivare eller Svänghjulsgivare).
Diagnosuttaget sitter uppe vid vänster fjäderben. En svart plastdosa med en liten kabelstump. Koder och anvisningar hur man felsöker finns här på forumet. Sök på t.ex. Diagosuttag eller Felkoder.
Användarvisningsbild
av marasp
eller sök på"startar ej" 8)

mitt tips är om det ser ut som på min-88..
hållaren till säkringen som sitter i motorrummet på vänster skärm vid batteriet.
sladden går från batteri till tändspolen.
Väldigt vanligt att den blir dålig...
Snabbt billigt och lätt att kolla som första sak...
och ett bra batteri :wink:
lycka till.

Håller på att fixa till en V70 d5 2010[…]

244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]