Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

rampitsch skrev: En bekant sa att startmotorn skulle kunna gå sönder av detta. Kan det vara så att den nya motorn har gått sönder för att kablarna är dåliga?
OM solenoiden drar in startmotorn i drevet men sedan inte den orkar dra runt motorn - då kan den nog brinna upp.
så länge det inte klickar i solenoiden så är du nog säker.

/emwtur
Jag har samma problem ibland på min 745:a från -89 (automat).

Första gången det inträffade så trodde jag naturligtvis att det var startmotorn som krånglade och bytte den.
Bilen funkade några dagar sedan åtkom felet (dvs, ingenting händer när jag vrider om startnyckeln).

Köper ny bottenplatta till tändningslåset.
Funkade några dagar men sedan återkom felet.

Jag har ännu inte löst problemet men vad som återstår att kolla är något som kallas startspärr och som förhindrar att man kan starta motorn med en växel (gäller i allafall för automat).

Vidare har någon tipsat om att det kan vara växellägesgivaren (återigen på automat).

Jag har inte klurat ut om växellägesgivaren och startspärren har samma funktion (eller om det är samma pryl rent fysiskt).

Det sista som jag inte heller har kollat är stöldskyddet som gör att motorn inte skall kunna startas om larmet är på (Volvos originallarm i mitt fall).

Jag tror dock inte det är så lämpligt att jag berättar hur man sätter larmet ur spel på detta forum...........

Du säger i ditt inlägg att du har "dvs på flätan på nedre stiftet solenoiden".
Det gör mig lite konfunderad.
Det enda ställe jag vet som det finns en "flätad" kabel är mellan batteriet och schassiet samt mellan motorn och schassiet. Bägge dessa ställen är avsedda jordning.

De gånger som motorn inte startar med nyckeln för mig, är jag tvungen att kortsluta kontakterna mellan den tunna och den röda tjocka kabeln direkt på solenoiden, med en stor skruvmejsel.

OBS! Var noga med att inte ha en växel i ifall motorn "hoppar" igång.

Det kan blixtra till lite men om du märker att startmotorn reagerar så kan du utesluta att det är något fel på denna.
Då finns felet någonstans utmed den tunna kabeln, från solenoiden upp till tändningslåset.
Dvs, någonstans i de delar jag nämnt ovan.
Den lilla flätan mellan solenoiden och själva startmotorn var det. Startmotorn ska snurra isf, men utan att slå in drevet. Och snurrar den inte då måste felet ligga i startmotorn eller jord till motorn.
Sådär, nu är alla bitar på plats.

Efter att ha mekat bort den nästan nya startmotorn insåg jag att denna var paj. Började mäta och upptäckte att jag har ständig plus på den lilla kabeln till solenioden. Med andra ord ligger startmotorn med på drevet hela tiden. Man kan tycka att man borde höra detta, vilket jag inte gjort. Min teori är dock att tändlåset har kärvat, och när jag inte varit i närheten så har det spökat (alltså inte jag som kör bilen, är bara mekaniker).

Istället för att byta hela tändlåset och allt fixade jag en knapp vid sidan av tändlåset som man måste trycka in när nyckeln är i läge 3 (en återfjädrande) som släpper på spänning bara när knappen trycks ned. på så vis slipper jag byta hela tändlåset, och knappen kostade mig knappt en tjuga.

Hoppas ni hänger med på vad som var felet.

//Rampitsch

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]