NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur får man ut lågnivåsignal till ett slutsteg/baslåda från orginalstereon i en C30 med high performence system?

.
FiddeUBC skrev:Se min tråd här med V50, iofs högnivå men enda sättet,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=36586
Shit, man måste tydligen vara elektroingenjör för att reda ut detta...

Så jag behöver 1st hona, 1st hane av de gröna kontakterna för att få ut signalen. Samt en grå kontakt för att få tak i dragkrokströmmen.

Var får jag tag på dessa? Kan jag beställa dem hos Volvo?

.
Hej, jag vet inte om volvo har dem. Jag har som sagt gått på skattjakt på skroten o hittat.

Man kan ju sätta strömtjuvar men varför gör det lätt för sig :mrgreen: Jag tycker inte om när man gör åverkan på grejer i bilen och i synnerhet inte på elektroniken.
Det beror ju på hur krångligt man tycker att det behöver vara/ gör det....

Om du skaffar en aktiv bas (inbyggt steg) och vill ha en enkel inkoppling så ska du se till att den har 2 saker, 1, högnivå ingång. 2 , auto turn on.
Att den ska ha högnivå beror på att signalerna till bilens originalsteg sänds via optokabel (most-nät) så man får koppla in sej på högtalarutgångarna från steget, det du behöver göra är att lokalisera vilka kablar som driver bakhögtalarna och skala lite försiktigt och helt enkelt löda dit kablarna till högnivå ingången på steget :-)-) .

Om basen har "auto turn on" behöver du heller inte leta reda på remote för att starta steget då den "hör" om den börjar spela, och slår igång resp slår av efter en stunds tystnad.

bla Infinitys aktiva basar har dessa har dessa "krav" finns såklart fler märken men satsa på nåt känt märke och undvik internetskräpet.
(pioneers bas som visas i inlägget det hänvisas till är ingen höjdare vilket skribenten konstaterade också, låter rätt bra i små bilar men det "vräker " inte på speciellt..)

Det gåt såklart att koppla in via inskaffade originalkontakter och en jädrans massa "mulle-meck" men det låter faktiskt inte bättre för det :roll: :) ( att det ser genomarbetat och snyggt ut är en sak men man behöver inte arbeta ihjäl sej heller...)
Humm använd gärna fickknivv o en skabbig gammal lödkolv sen 70talet som smälter isoleringen fint så den blir bränd och sen gammlat 70tals lödtenn emd massa flussmedel så hela kupèn blir rökfylld. Skämt o sido men det låter i mina öron lite drastiskt o löda.

Jaja jag tror jag är för nojjig när det gäller bilelektronik.
Nu var det kanske inte fick-kniv och farfars lödkolv jag avsåg med mitt inlägg :lol: :lol: :wink: .

Skämt åsido, det finns många sätt att göra samma sak på !, var mest det jag menade.
Jobbar som installatör på en radiofirma så jag får "leta reda på" signalerna som jag för stunden behöver, och kunderna vill sällan betala extra för nåt som bara ser snyggt ut bakom panelerna där ingen tittar..
Sen gör man såklart snygga anslutningar ändå om inte annat så för arbets-etikens skull 8) .

Vid lödning så brukar jag skala bort ca1/2 cm isolering, linda på kabelanslutningen jag vill göra , löda och avslutar med vulkband ( inte nån jävla eltejp :evil: ) , för att tillfredsställa det estetiska kan kabelstammen lindas med s.k "antiskrammeltejp" (ser ut som hocheytejp men är luddig på utsidan istf kibbig). då ser det ut som det alltid funnits där :-)-)

Inget fel i att vara försiktig i nya bilar, det är alltid lika "spännande" (elektrikerskämt) när man får in en ny bilmodell och börjar leta signaler osv...

PS.
s.k "strömtjuvar" ska man hålla sej långt borta ifrån...
Dessa satans tingestar måste vara uppfunna av en ättling till lucas, mörkrets uppfinnare :evil:
DS.
Då var skarvsladden mellan orginal kabelstam och audioenheten klar. Nu ska jag bara lämna in bilen för att dra ström matning till steget, så är det klart sedan...

Bild
Bild
Bild
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]