Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
Det finns väl en säkring för instrumentet i säkringshållaren med?
Användarvisningsbild
av emwtur
Gör nu först som sparkz säger !

sedan kan jag hänvisa till
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... instrument

fem minuter - en lång smal spårmejsel och en torx mejsel så är instrumentet på köksbordet !

EDIT - kom lite i fel ordning här - ledsen om en del kommentarer är konstiga !

EDIT 2 - för att klargöra - Haynes är ute och yrar på den här punkten om 940 !

/emwtur
av marwes
De e lugnt emwtur.. :)

Skönt! Har inte börjat än med att ta loss, men det är skönt att höra att jag slipper ta bort en massa andra plastlister på hela brädan.
Ska fortsätta imorgon (i ljuset), men testade lite tidigare idag innan jag kom till detta forum, och jag antar att jag inte tryckte in skruvmejsel i de två små hålen tillräckligt långt, eller vågade dra tillräckligt hårt. Trodde att den stora ljusa plastlisten runt ratten (beige i mitt fall) var i vägen för "sargen" och var rädd att slita sönder nåt.
Men jag återkommer imorgon.
Tack på förhand!

/Martin

Edit. PS. Jag tror jag har kollat de flesta relevanta säkringarna, och det var ingen som gått.
av marwes
Japp, då fick jag loss instrumentpanelen och tog mig en titt på kretskortet.
Det verkar inte som "säkringen" har gått av, eller hur? Om det är samma ställe som ni pratat om, det här är där uppe på kretskortet.
http://hem.fyristorg.com/m-art/panel945.jpg
Men behövs inte några skruvar där?
Vad jag kunde se var inga glödlampor trasiga heller.

Så nu behöver jag hjälp med nästa steg i felsökningen till varför inga lampor lyser när man slår på tändningen.
Nåt mer man ska kolla på kretskortet?

/Martin

EDIT - Kan tillägga att det inte var alls svårt att få loss "sargen" runt instrumentpanelen. Man behöver inte ta bort något annat innan. Som påpekats i tidigare trådar behövde jag bara trycka in en smal liten mejsel, lite längre in än jag trodde först, i nåt av de två hålen i sargen på vardera sida. Har man fått loss en brukar den glida loss helt. Man hör ett klick och så kommer den ut, man behöver inte dra utåt samtidigt, utan det ger sig.
Senast redigerad av 1 marwes, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
skruvarn kan man använda när man monterar "reservdels- säkringen" jag pratade om innan !
har du tillgång till en voltmeter och kopplings-schema ?
man får kolla;
först - att man har 12 volt TILL instrumentpanelen !
sedan får man följa matningen enligt schemat och kolla att det stämmer.
/emwtur
av marwes
Hej igen.
Här händer det märkliga grejer. Jag chansade och åkte några mil med bilen till Jula för att köpa en multimeter, i hopp om att batteriet skulle hålla fram och tillbaka.
Döm av min förvåning när jag startar bilen efter att ha varit där, så lyser alla lampor på instrumentpanelen när jag vrider nyckeln till läge 2!!!!!!!!!
Fattar inte varför, min tanke var att generatorn behövde köras lite (låg i över 100km/tim nån sträcka) och sen satte allt igång.
MEN... Nu när jag kommit hem och jag skulle testa multimetern på batteriet och generatorn, så är allt som förut igen!! dvs. inga lampor lyser längre när jag sätter på tändningen. SUCK! Det måste vara nåt glapp nånstans, eller?

Multimeterresultatet då:
Innan jag startade bilen gav batteriet 13V. Normalt eller?
När jag startade motorn så gick det NER till ca 12,50V. INTE rätt om jag förstått det hela.
Med motorn avstängd igen låg det kvar på 12,50 men arbetade sig sakta, sakta uppåt igen till 13V.

Har ni några idéer på vad det är som händer?

/Martin
Användarvisningsbild
av emwtur
skulle gissa att du har glapp i antagligen bottenstycket till tändningslåset men - man kan aldrig vara riktigt säker på vart det är.

Generatorn fungerar genom att man skickar en liten ström genom rotorn ( som snurrar ) - då blir det ett magnetfält runt den som kan generera en stor ström i statorn ( som sitter stilla ). lite grand av den stora strömmen leds tillbaka till rotorn igen genom laddningsregulatorn. så långt är allt väl - problemet är bara hur man skall få igång detta när man startar bilen - några smarta ingeniörer kom på att man kan leda strömmen från laddningslampan genom rotorn - det räcker för att skapa lite ström som startar upp alltihop - när väl generatorn laddar så får man samma spänning på båda sidorna av lampan och då slocknar den.
Alltså - lyser inte laddningslampan - är det svårt att få igång någon laddning. Rotorn kommer visserligen att bli lite magnetisk men man måste få upp spänningen UR generatorn till över ca 2 volt innan man får någon ström ut pga att det sitter några dioder som likriktar växelströmmen - en likströmsgenerator funkar utan lampa ! ( men har andra brister ) har man tur kan man varva upp bilen rejält - då kan den börja ladda !

Nävål till din bil - kolla på ett kretsschema exvis från
http://uncubic.org/docs/volvo/electrical_schemes/
och följ kablarna från tändningslåset till instrumentpanelen och till generatorn - någonstans försvinner 12-volten !
/emwtur
av marwes
Tack för info.
Jag är väldigt grön på elektricitet, så jag undrar var jag ska testa? Man kan väl inte kolla mitt i en sladd?
Jag antar att i mitt fall ska jag titta på schemat "Charging Circuit, Except SE", eftersom jag har en GL?

Ska börja sökandet imorgon.
Tack!

/Martin
Användarvisningsbild
av Sparkz
Titta på http://uncubic.org/docs/volvo/electrica ... n_3_39.pdf istället, det är Volvos eget schema och mycket bättre. Generatorkretsen ska vara samma även om schemat är till en 94. Där ser du vilka kontaktstycken kabeln passerar på vägen in. (sidorna 40-41)
På sidan 115 ser du kontakterna bak på instrumentet. ("original" sidnummer, i pdf'en ligger de +2)

Som test kan du koppla en lampa (3-5W) mellan D+ på generatorn och + på tändspolen och se om det funkar då.

Följ schemat och mät. Om vi går från tändningslåset ska det vara batterispänning från 15R till D:4 på instrumentet (alltså stift 4 i kontakt D) Om lampan hade fått jord via generatorn så skulle det ha varit 0 V på C16, men är det brott på kabeln ut blir det batterispänning där med. Fortsätt ut till C51:4 som är lite lättare att komma åt än C2.
av marwes
Jag tror jag upptäckt glappet!
http://hem.fyristorg.com/m-art/panelfel.jpg
Det fanns ström in till kretskortet bakom panelen (D4), men inte ut (C16), så då följde jag bara enkelt linjen och kollade vid varje punkt på vägen, och när jag tryckte på en lödpunkt (se min bild) så började alla lampor på instrumentpanelen lysa igen. Det märktes att det var lite glapp.
Så nu undrar jag hur jag gör för att fixa det bäst? Jag har lödkolv, kan det vara säkert att bara värma upp den lödningen och hoppas att det sätter sig bättre? Eller kan problemet ligga djupare än bara tennet?
Kanske behövs detaljerat schema över panelkortet så man får reda på vad som finns under den punkten.

/Amatörelektrikern Martin
Ventiler!

Tjänare allihopa! Mina ventiler har krockat m[…]

Till min V60 tänkte jag, förutsatt att j[…]

745 ojämn tomgång

Det hjälper inte att "rycka kablen"[…]

På äldre generationer behöver man […]