Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flogned
Hej! Har en 745 -92 som jag behöver hjälp med. Det är så att min kupé-fläkt inte fungerar. kan inte alls ställa in hur starkt den ska blåsa (nivå 1-5), och jag kan bara ställa in på det varmaste och det kallaste vid temperatur reglaget. Kan det vara nåt relä eller nåt som är galet?
Senast redigerad av 1 Flogned, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
AC / ACC / ECC eller bara vanligt värme system ?
Säkringen är hel ?

Välkommen till forumet förresten !

/emwtur
av calle945
kan ju passa på att fråga om min då 945, fläkten går endast på nivå 5 alltså fullt,
har den simplaste utan några ac acc ecc, vad gör jag?
har fått tips om att byta motståndet kan det stämmma? tack för svar
Användarvisningsbild
av emwtur
byter motståndet eller byter bara temperatursäkringen på motståndet
passa också på att kolla varför fläkten går trögt - det är antagligen därför som motståndet blivit för varmt
/emwtur
Användarvisningsbild
av erikn
Håller med emwtur om att du måste kolla om fläkten går trögt, mycket trolig orsak till att värmesäkringen i motståndet måste lösa ut.

Har sett bilder på när man löder dit en ny värmesäkring, då måste man vara noga med att leda bort värmen från själva säkringen. Jag slaktade i stället en sockerbit och gjorde så här.

Bild
Användarvisningsbild
av emwtur
Flogned skrev:Det är bara värmesystemet som inte funkar, AC:n funkar inte heller men det vet jag varför :P Ja, jag har säkert kollat alla säkringar 2-3 ggr... :S Tack så mycket :) Väldigt bra forum får jag lov att säga!
Jooo
Om fläkten BARA går på högsta läget - DÅ är det till 99% motståndet som gått !
Din fläkt gick inte alls ? eller hur var det ?

/emwtur
Användarvisningsbild
av Flogned
Nej fläkten går inte alls över huvudtaget, det kommer bara lite luft när jag kör.Men den förra ägaren hade gjort en hemmagjord strömbrytare som slog om fläkten till högsta läget. En lokal bilmekaniker sa att det kunde va nåt relä av nåt slag som skulle bytas. Den skulle va svart och skulle se ut som en tändsticksask. :(
Användarvisningsbild
av erikn
Skroten. Eller kolla först om det är värmesäkringen på motståndet. Det kostar under 10 kr på ELFA. Enkelt att byta, se bilden ovan. Men har det gått är troligtvis fläkten seg (går tungt), så den ska du kolla också.
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]