Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag är sen 4 år tillbaka bosatt på Island och är för tillfället ägare till 6 Volvo-bilar här på ön.

Pendlar-bilen vi/flickvännen kör är en 98:ans V70XC som igår började bete sig mycket otrevligt.

Då jag kör bilen t ex. i en rondell och svänger ut ur den fäster sig ratten snett, men bilen går rakt som den ska och efter ibland bara någon sekund drar den åt sidan och ratten rätar upp sig. Detta fenomen inträffar även då bilen är i färd rakt fram och man gasar på lite, då rycker den till sidan oftast mellan växlarna i en kort sekund för att sen räta upp sig. Jag har precis bytt servo-oljan eftersom det var det första som jag kom att tänka på, men det hjälpte inte. Bilen känns fruktansvärt opålitlig och den är också lite väl darrig i ratten då jag kör över ojämnheter t ex. grus och småsten.

Kan någon snälla hjälpa mig lösa detta problem? Ju fortare desto bättre (flickvännen vill tyvärr inte köra manuell, bakhjulsdriven och sänkt Volvo 240.)

Tack på förhand!!!
Huva!!!!!

Bär sig en bil åt på detdäringa viset ska man nog parkera bilen omedelbart.
Verkar ju livsfarligt att köra omkring med den.

Sen är det väl bara att lyfta upp eländet på någe vis och rycka och dra i hjul, stag, krängningshämmare, upphängningar, styrväxlar och allt vad som finns i framvagnen och helt säkert är det nått som är glappt, trasigt, eller fattas.

Men för h.....e, först av allt: Kör inte en meter till!!!!!!!!!!!!!

Georg
av *pettson*
Om ratten fortsätter stå snett men bilen går rakt så lär inte servot vara problemet. Ratten är mekaniskt förbunden med styrväxeln. OM glappet är så enormt så är det inte heller tal om nån styrled. Du skulle nämligen aldrig få bilen att gå rakt igen då.
Vi pratar om att nånting lossnat mellan ratten och styrväxeln. Det finns två leder på rattstången. En knut som är en övre som går att kika på om man tar bort knäskyddet under ratten. Samt nedre rattaxelknuten som sitter precis i anslutningen mellan rattstång/styrväxel. En av dom två är antingen lös eller har havererat. Kika OMGÅENDE.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]