Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hemulen
olha00 skrev:
olha00 skrev:Om bilen inte ligger i friläge kan den inte rulla. då kan den glida av domkraften. om inte den kan rulla med då man lyfter.
Nej det ska ju mycket till för att den ska glida av, men jag har varit med om att det nästan hänt. om inte hjulen på garagedomkraften kan rul och bilen inte kan följa med så kan det i extremfall vara så att risken finns att den glider av
Min erfarenhet också om inte domkraften kan rulla,om man har grus eller dylikt underlag.Eventuellt lägga en kraftig planka under domkraften men som sagt man får hålla koll och inte bara pumpa frenetiskt på lyfthandtaget till domkraften. "Tinjection" står här i tråden var man kan sätta pallbockarna,säkerligen har du redan sett det vid det här laget. :)
av olha00
Tinjection skrev:Oftast brukar man väll kolla så att allt står rätt till medans man pumpar=)
Helt rätt, hålla kolla är a och o.
av båke
hejsan! var alltid försiktig när det gäller att krypa under uppallade bilar kolla flera gånger att allt är okej lita ej på domkraften OBS alltid pallbockar! hälsningar en som knäckt revben under fallande bil pga slarv o slöhet :roll:
av Tinjection
tycker det vore passande att någon visar med biler eller en bra beskrivning var man ska sätta pallbockarna på bästa stället på 945, som det talas om i dettafallet =) Jag tror att ovisheten är stor på detta ämnet, och man måste ju sätta dom rätt, annars kan man ju i många fall lika väl skippa dom. =) Mvh
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vad som helst som är stadigare än slät plåt duger fint. Domkraftsfästen eller andra balkar, bara det inte kan glida. Pallbockar med vettig storlek brukar vara för breda för att kunna sättas under "pinnen" i domkraftsfästet tyvärr...

Tillägg:
Chefen skulle ut och hjälpa någon med en Amazon för länge sen, men vände i garagedörren och åkte igen. Bakhjulen stod på var sin jeepdunk... :-O)
av Hemulen
Beror ju lite på vad man ska göra. Bara ett exempel:Lyfter jag 740-in i bakre domkraftsfästet så sätter jag en bock under balken eller förstyvning som går framför bensintanken,tycker bocken passar bra där :) . Sedan sänker jag ner domkraften tills jag hör eller ser att bilen sätter sig lite på bocken och låser domkraften. Lyfter jag fram i domkraftsfästet så sätter jag en bock under den längsgående kraftiga balken och sänker ner så att lite tyngd pressar på bocken. Har man lite tyngd på bocken så är det ingen risk att man råkar knuffa omkull den när man ligger och krälar under bilen,eller vad man nu ska göra. :D .

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]