Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

aha.
får be om ursäkt att jag inte utryckte mig tydlig nog. alla vet ju inte att sverige är nästan ensamma i europa om att sälja MINDRE dieslar än bensinbilar, om jag inte minns fel är det ca 30% diesel resten är övriga.i centraleuropa är det motsatta siffror. den fördelningen har jag inte i minnet? men det verkar ju andra känna till. har bara förstått att brasiliens etanoltillverkning är väl en av de skitigaste verksamheterna i världen, vilket bör vägas in!
etanolbilarnas törst och brist på gasmackar talar för min del till dieselns fördel.men ingen vet hur statsmakterna kommer att fördela hur beskattningen sker i framtiden mellan olka drivmedel? kommer till stor del att bero på hur effektiva klimatnissarna är att skrämma folk.
isak
av *pettson*
DrY.. riktigt så enkelt var det inte. Du glömde lite siffror..
Konvertering ja.. Hm.. för bilar upp till 1992. Att dribbla om hur mycket avgaser en bil spyr ur sej vore väldigt intressant att ta i samband med t.ex biltillverkarnas siffror. Eller ännu hellre biltrimmarnas. För hur gör vi en 940turbo snålare?.. Enkelt. Kapa 30%!! i bränslemappen, höj tändningen och höj laddet (naturligtvis bättre kurva än att det är riktigt så enkelt). Nu går bilen snålare, ger mera effekt och drar mindre bränsle. OCH den ger faktiskt bättre miljövärden än ifrån fabrik. Kan vi kräva att all chippning ska bli laglig i miljösammanhang nu? För snittar vi all chippning och vad det gör för miljön så spöar vi totalt sett miljöbilarnas insats.
Nu ska vi se sa den blinde till den döve när han konverterade sin bil till E85. Har du en endaste susning om t.ex vad som händer när hemkonvertering sker med fina avgasvärden i sbp, eller hur var det nu.. Mättes alla värden? Givetvis INTE.. Kväveoxider glömde vi mäta.. En bil snålkörd med E85 utan precis inställning skitar ned nåt makalöst med nåt jäkligt giftigt, men naturligtvis finns inte dom sakerna.. dom mäts ju inte. Notera att höga halter av Nox inte innefattar att miljövärdena i sbp behöver vara dåliga om du kör på E85. Men visst gillar vi såna bilar? Allt som inte syns finns inte..
Sen en snabbis.. Vill du på nåt sätt få mej att tro att det är att hushålla med både resurser och avgaser att få ett fordon att förbruka MERA bränsle per mil även om avgaserna är marginellt renare (under förutsättning att allt är korrekt utfört). En gasbil är kalas, men är den verkligen det när den förbrukar mera gas per mil än vad jag hade gjort åt bensin?
Om alla gick över till gas så vore det ett problem eftersom alla förbrukar så mycket att det i sej vore ett problem. Alkohol har samma trassel. Den dagen man lanserar ett bränsle som det går åt MINDRE AV som har högre energi innehåll som dessutom ger bra avgaser så ska jag tro på att en lösning är på väg.
Tills dess gör jag mitt strå till stacken. Jag kör BRÄNSLEEFFEKTIVT med andra ord, jag kramar ur det mesta ur varje droppe genom att tänja på tekniken och jag vågar ha en fräsch katalysator på bilen även om den inte heter orginal. Jag har alltid välservat och jag slänger inte skiten i naturen.
Sen en fråga DrY hur ställer du dej till att stänga av bilen vid broöppning t.ex Det är ju 1 minuts tomgångskörning. Är det för eller emot miljön i realiteten. I teorin vet vi ju redan svaret eftersom det är en minut..
Nu är du ute och cyklar pettson:

Konverterade bilar måste uppfylla motsvarande nybilskrav - även om de är flera år gamla. Det gäller naturligtvis kväveoxider också. En konventionell bil får däremot tillgodräkna sig en åldringsfaktor som inte konverterade bilar får. En bil från 1992 bör skrotas snarare än konverteras.

Både gasbilar och etanolbilar drar aningen MINDRE energi än bensinbilar (har du blandat ihop liter och energi? Varje bantare vet att man inte kan byta ut en liter grönsaksavkok mot en liter öl - man måste räkna kalorier = energi).

Framför allt drar biobränslebilarna avsevärt mycket mindre FOSSIL energi, också när man räknar in hela kedjan av tillverkning och transporter. Och det är det som räknas.
isak skrev:aha.
får be om ursäkt att jag inte utryckte mig tydlig nog. alla vet ju inte att sverige är nästan ensamma i europa om att sälja MINDRE dieslar än bensinbilar, om jag inte minns fel är det ca 30% diesel resten är övriga.i centraleuropa är det motsatta siffror. den fördelningen har jag inte i minnet? men det verkar ju andra känna till. har bara förstått att brasiliens etanoltillverkning är väl en av de skitigaste verksamheterna i världen, vilket bör vägas in!
etanolbilarnas törst och brist på gasmackar talar för min del till dieselns fördel.men ingen vet hur statsmakterna kommer att fördela hur beskattningen sker i framtiden mellan olka drivmedel? kommer till stor del att bero på hur effektiva klimatnissarna är att skrämma folk.
isak
Jo det vet jag. Och?

Etanolbilarna drar aningen mindre än bensinbilarna och etanolbussarna drar lika mycket som dieselbussarna - skilj på liter och energi!

Vad är det som är skitigt med Brasiliens etanoltillverkning? Har du gått på den fejkade bilden i SvD förra året? De mörka molnen var egentligen vattenånga men hade manipulerats i photoshop för att se ut som kolrök. All etanolframställning i Brasilien sker med biobränsle. SvD var ju t.o.m. tvungna att ta in en dementi.

Däremot tillhör oljeutvinningen i Nigeria, Ecuador och Baku de skitigaste i världen.
man tror ju på vad man vill!
enligt kompisar jag har som provat tar de30% mer litar mera på verkligheten än teorier för min del. jag får inte ihop det ekonomiskt?
isak
Japp - de drar 30 % mer. Liter.

Men bränslet innehåller mindre energi = du kan inte jämföra liter med liter, precis som du inte ska tro att du kan byta ut en liter coke light mot en liter grädde om du vill gå ner i vikt. Sen har man inte utnyttjat etanolens fördelar fullt ut ännu - dagens E85-bilar är gamla bensinmodeller som konverterats. En bil optimerad för E85 skulle dra betydligt mindre. Men de bilarna lär vi inte få se om vi inte först köper dagens bilar o visar att det finns efterfrågan.

Det vore önskvärt om priset per km alltid var lägre för etanol - så är det tyvärr inte, det går upp och ner. Men - de flesta är beredda att betala 1-2 kronor extra för att få ekologisk mjölk, varför inte för etanol?

Gas är redan billigare per km - om man bor där det finns mackar. Men va fan - visa lite tåga! Se till att det byggs en gasmack där du bor i så fall. Sitt inte o vänta på att nån annan ska fixa det åt dig.
Jo att det tar mer bränsle om man kör på E85 är nog alla överens om. 30-40% mer är vad jag hört.
Och om det blir ekonomiskt eller inte är ju bara att räkna ut.
Men det som disskuteras är väl den totala energiåtgången eller miljöpåverkan per körd mil. Allt från tillverkning, transport osv tills att du har förbrännt bränslet i din motor.

Det är minsann inte enkelt att veta vad man ska tro. Jag har hört allt från att E85 minskar utsläppen med 80% till de som säger att det är sämre för miljön. Eller som man kunde läsa i Aftonbladet för ett tag sen att för att tillverka x antal liter etanol skulle motsvara mat till x antal barn.... men det är ju lite typiskt aftonbladet, och inget jag lägger så stor vikt vid.

I vilket fall som helst så tror jag inte att etanol är något som flertalet kommer köra på i framtiden. Då tror jag nog elbilarna kommer att ta över i stället. Frågan är väl om det är ett bra övergångsalternativ.

Men nu fick jag i alla fall några sidor att […]

Motorn tappar kraft och dör.

Ja det är lite konstigt det där med kon[…]

Där är något som är tokeri p&[…]

Dagens bilar (oavsett framdriftsteknik) är al[…]