isak skrev:aha.
får be om ursäkt att jag inte utryckte mig tydlig nog. alla vet ju inte att sverige är nästan ensamma i europa om att sälja MINDRE dieslar än bensinbilar, om jag inte minns fel är det ca 30% diesel resten är övriga.i centraleuropa är det motsatta siffror. den fördelningen har jag inte i minnet? men det verkar ju andra känna till. har bara förstått att brasiliens etanoltillverkning är väl en av de skitigaste verksamheterna i världen, vilket bör vägas in!
etanolbilarnas törst och brist på gasmackar talar för min del till dieselns fördel.men ingen vet hur statsmakterna kommer att fördela hur beskattningen sker i framtiden mellan olka drivmedel? kommer till stor del att bero på hur effektiva klimatnissarna är att skrämma folk.
isak
Jo det vet jag. Och?
Etanolbilarna drar aningen mindre än bensinbilarna och etanolbussarna drar lika mycket som dieselbussarna - skilj på liter och energi!
Vad är det som är skitigt med Brasiliens etanoltillverkning? Har du gått på den fejkade bilden i SvD förra året? De mörka molnen var egentligen vattenånga men hade manipulerats i photoshop för att se ut som kolrök. All etanolframställning i Brasilien sker med biobränsle. SvD var ju t.o.m. tvungna att ta in en dementi.
Däremot tillhör oljeutvinningen i Nigeria, Ecuador och Baku de skitigaste i världen.