Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
Vilken toppenide, undrar om han går med på de :lol:
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: snälla använd besvara eller snabbsvar ....
Användarvisningsbild
av StringerBell
Henke850 skrev:Gamla tyska lyxbilar har ju sällan bra andrahandsvärde.
Man undrar varför. Kan man meka själv behöver det inte bli speciellt dyrt, och material och utrustning är ofta av yppersta kvalitet och känsla.
av dalldall
750 är en härlig bil, men nästan osäljbar! så byte rakt av hade jag inte gjort, nu har jag ju inte sett nån av bilarna! men går bmwn sönder så blir det DYRT! räkna med 1,5 l milen vid hyfsad körning!
av Mackansglt
De blev inget byte av mellan Volvon och BMW:n.

Däremot sålde jag Astran för 7500 kr och köpte en BMW 750IA 91:a för 6000 kr. Den har gått ca. 28000 mil, någorlunda bra utrustad med bl.a. Stora färddatorn, farthållare, 4x elhissar, centralås. elspeglar, fullt svart skinn, eltaklucka, traction control, ACC som dock ej fungerar( va ovanligt), 5 st. lite halvrisiga alufälgar med knappt godkända sommar däck, svart metalic, träinfattningar på dörrar och instrumentbräda, 2ggr. airbag med mera.
Ny besitigad 12 aug. med 7 st. 2or :( :( :(
Inga allvarligare saker men det finns lite att göra i vinter. Bl.a detta anmärktes på.
Bägge positionsljusen(parkeringsljus) fram defekta
Vä. bromsljus bak trasigt
En hjulbult saknades!!
Låset till mitten bältet i bak låg under sittdynan, kunde inte funktiontestas!!!
Läckage i det ena avgasröret, klammer trasig som binder ihop katt och avgassystemet.
Spricka i vindrutan, stenskott som har spruckit
Pulsernde bromsverkan på framskivorna, skeva framskivor.

Pga. att avgassystemet läckte kunde inte avgasvärdena mätas och det är väl här det största orosmomentet ligger. Dessa bilar är rätt kända för sina kinkiga avgasvärden.

Annars ser den någorlunda fräsch ut i lack och plåt. En liten rostblamma i hö. skärmkant bak och under bägge baklysena.

Motorn gick helt ok, inga missljud eller liknande och stabil tomgång, lådan växlade helt ok tycker jag.
Alla el funktioner verkar fungera förutom AC:n då.

Skall hämta den och köra hem den imorgon. Vi får väl se om man kommer hem, är en resa på ca. 27 mil.
av xlarge
Lycka till med BMW!

Skriv och berätta hur resan gick. Dyr på sopp osv.
Och en beskrivning på känslan av MASSA cylindrar!

/Xlarge
Användarvisningsbild
av camaro69
Du ser Mackan.

Jag var inte fel ute, när jag skrev att du skulle byta jämt med Astran. Det blev ju t o m 1500 pix upp. :wink:
av Mackansglt
Har nu kommit hem med helskinnad bil och körkortet kvar en så länge :D :D :D
Den pinnar på rätt bra, på ett kick så överskred man hastighetsbegränsningen med råge på E4.an.

Den misständer dock något ibland, den rycker till ibland, precis som den skulle få bränslebrist för 1 sek eller så. Vet inte om det har med bränslet eller tändningen att göra. Är ju inte världens lättaste sak att byta tändstifft på en sådan här maskin, trångt är ju bara förnamnet.

Sedan så är hastighetsmätaren lite lustig. Upp till ca. 80 km/h så funkar den bra men däröver så kan den dippa ned ibland, precis som den skulle tappa pulser för att sedan gå upp igen.

Check modulen blinkade och plingade som en julgran för diverse trasiga lampor och annat bl.a. parkeringsljus, bromsljus, skyltbelysning, låg nivå på spolarvätska, låg nivå på bromsvätska någon ensaka gång och öppen dörr. Alla dessa varningar är dock små saker att fixa, tror jag.

Åkte till en GDS hall och lyfte upp den för att kolla på avgasläckaget. Det är en klammer som är trasig, det är skarven mellan katten och främre ljudämparen som inte blir fast spänd. Annars såg resten av avgassystemet väldigt fräsch ut, saknades också en upphängning till ljuddämparen.
Har för mig att jag har sett någon delbar klammer någonstans, något som man kan trä på röret och sedan spänna åt. Någon som vet vad jag menar?

Bilen är dock inte helt bekväm att köra med tanke på bromsarna, det vibrerar något fruktansvärt när man bromsar från lite fart. Polaren som åkte med sa att han nästan såg nästan hela hjulet röra sig när han åkte bredvid och jag bromsade. Har faktiskt aldrig upplevt något liknande. Annars tyckte jag att fram skivorna såg fräscha ut, ingen rost, repor och dyligt. Skall försöka mäta med med en indikator klocka för att se om man blir klokare. Den har som nästan alla BMW även lite klonk i framvagnen dock inget som bilprovningen har anmärkt på.

Iom att bilen har en etta som slutsiffra så måste den ialla fall in på en ny besiktning till våren även om jag skulle lyckas få igenom den nu så tanken är väl att fixa bromsarna och avgassystemet och sedan köra till 12 sept. då det blir körförbud och sedan ställa av den för vintern för att fixa allt annat.

Men en så länge är det bara roligt, vilket as till bil som går så bra, här får man verkligen hålla i hatten.
Användarvisningsbild
av vetten
Jag kan inte fatta att man kan byta bort en Volvo mot en BMV av äldre årsmodell med alla kända fel som den har och dessutom oftast mycket dyra att laga. En kompis till mej köpte en 450i för några år sen som gått 18000 mil och det var bara fel på fel och dyra sådana. BMV gör säkert bra och roliga bilar, men dom funkar för det mesta bara som nya, sen blir det bara tråk och dyrt med dom. Tyvärr ?:-/
Ja hur gick det för kompisen då? Sålde han skiten? Nej han hade "tur" att någon som inte gillade såna lyxbilar antagligen satte eld på den och några andra finbilar på hans parkering så han slapp besväret med att "lura på" någon annan stackare skiten ?:-/
av Gemini__
vetten skrev:Jag kan inte fatta att man kan byta bort en Volvo mot en BMV av äldre årsmodell...
Du missade följande antar jag:

"De blev inget byte av mellan Volvon och BMW:n..."

Kul av dig ts att köpa en gammal E32:a, får gärna uppdatera här med jämna mellanrum och berätta hur det går. :)

Mvh:
Thomas
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]