NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jo, jag har läst här på forumet att det stått så i någras utrustnings specifikatioer. Men det gör det inte på min.. Pratade med säljaren om det, men han hade aldrig hört talas om det..
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Nu har bilen rullat de första 500-milen och knarrandet blir bara värre.

A-stolpe, B-stole/sidoruta och mittkonsoll knarrar och knäpper mest hela tiden.

Hur gör man med detta?
Är det bara att svänga in till närmaste Volvoverkstad eller måste jag bege mig till Skobes där bilen är köpt?
Har teknikerna kolla på dessa problem och någon färdig lösning?
Jag tror att det ska gå att lämna in hos närmaste volvoverkstad. Däremot så finns det nog än så länge inte nån lösning på problemen med att det knarrar i b-stolpen/sidorutor. Nästa gång jag ska in med bilen så skulle man nog öppna upp dörrarna för att se hur det ser ut där inne med fönsterhissarna om det är därifrån ljudet kommer Tyvärr så blir det nog inte förrän i augusti då mekanikern ska ha semester nu. Låter det i alla 4 dörrar för dig också?
Hade ju missljud i mittkonsolen också, men det avhjälptes genom att lossa på nån skruv som var för hårt spänd där plus att mekanikern satte dig några bitar med skumgummi för säkerhets skull.
Jag hör då och då ett "stenskotts-ljud" i regionen kring vindrutan vid förarplats. Kommer sällan och oregelbundet så jag bryr mig inte för tillfället, men jag undrar vad det kan vara. Om det har med värmen att göra, t.ex.?
Var in på verkstan i veckan och tydligen så har det kommit ett servicemeddelande från volvo angående missljuden i sidorutorna. Enligt meddelandet så är det själva rutan som ligger och skaver mot någon lackerad yta. Men det finns då en lösning på problemet nu så jag ska få det fixat till veckan.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
cyberlelle skrev:Var in på verkstan i veckan och tydligen så har det kommit ett servicemeddelande från volvo angående missljuden i sidorutorna. Enligt meddelandet så är det själva rutan som ligger och skaver mot någon lackerad yta. Men det finns då en lösning på problemet nu så jag ska få det fixat till veckan.
Tack! Då ska jag svänga in till min verkstad nästa vecka.
Håller på att bli tokigt på sidorutan/b-stolpsljudet. :evil:
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Fick något nytt innehåll i b-stolpen förra veckan men det hjälpte inte alls tyvärr.
Något med säkerhetsbältet som rättades till.
Bilen ska på tillbaks om två veckor och då får de titta närmare på fönster m.m.
Tar upp den här tråden igen då problemet med "skallrande sidorutor" har kommit tillbaka nu i sommar för min del.

Förra året så löstes problemet genom att dom la nåt vattenfast silicon på fönsterlisterna. Sen så har det varit knäpptyst hela vintern. Men i början av sommaren så upptäckte jag att siliconet började rinna när bilen stod ute i solen och det var ju inte direkt snyggt att ha det på rutorna, sen efter ett tag så började även rutorna att skallra (antar att det inte fanns tillräckligt med silicon kvar för att hålla fast rutorna). Sen så har ju även siliconet runnit ner i dörren så nu när man använder fönsterhissarna så smetas ju siliconet ut över rutorna :evil:
Är det nån mer som har råkat ut för det här, och har ni fått felet åtgärdat på nåt annat sätt för siliconet verkar ju inte vara rätt lösning iallafall...
Hur löste silikon ditt problem? Jag har funderat på silikon eftersom motorn verkar få jobba hårt för att få upp rutorna (för att de skall glida lättare), och en av bakrutorna orkar inte riktigt ända upp, vilket jag skall felsöka snart. Jag skall prova att vaxa rutorna först. När jag stänger dörren hör jag inget skrammel med väl ett kort gnissel/gny.
Hur löste silikon ditt problem? Jag har funderat på silikon eftersom motorn verkar få jobba hårt för att få upp rutorna (för att de skall glida lättare), och en av bakrutorna orkar inte riktigt ända upp, vilket jag skall felsöka snart. Jag skall prova att vaxa rutorna först. När jag stänger dörren hör jag inget skrammel med väl ett kort gnissel/gny.
Jag har inte nåt problem med att rutorna går tungt eller att att jag hör nåt när jag stänger dörren. Mitt problem är att rutorna skaver mot nåt under körning och då låter det som om dom skallrar. Siliconet gjorde att rutorna inte skavde och därmed så blev det tyst.

Det pratas om att adaptiva farthållaren an[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Det höll på att gå åt helsi[…]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]