NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Min bil var ståendes en längre tid under förra året och indikerar nu för service trots att bilen bara gått 400 mil. Tänkte göra ett oljebyte själv då och har då ett par snabba frågor innan jag åker till GDS hallen:

- Vilken dimension är det på oljepluggen? Dvs, klarar jag mig med "normala" hylsnycklar?
- Hur hårt ska man dra locket till oljefilterkoppen? Har aldrig haft bil med insatsfilter förr och vanliga oljefilter ska ju smörjas med olja och bara dras med handkraft. Tänkte om det är några liknande hemligheter med insatsfilter?
Hade inte BMW:n insatsfilter? Min M54 motor hade det iaf. och på den skulle man dra locket ~25 nm om jag minns rätt.

Kan inte tänka mig att oljepluggen skulle vara av någon speciell sort, mao. normal hylsnyckelsats borde räcka :)

/ Niclas
Servade aldrig BMWn själv :oops:

Såg idag att det var trångt som f-n kring oljefiltret. Hoppas jag har någon slags ledad förlängare någonstans i lådorna. Annars kanske det hela skiter sig ändå. Jag gör nog ett försök iaf.
olindh skrev:Jag kikade lite i Vadis och fann följande:

Du ska byta ut o-ringen mot en ny och olja in denna. Oljefiltret ska dras åt med 35 nm.
Stort tack lindh!

Om det finns något mer som man absolut bör tänka på så får ni gärna skriva det också.
Det förenklar att montera bort insuget/inlopskanalen...sitter dock bara med två skruvar.
Sen är det lite knöligt att komma åt, då främst (35mm tror jag det var) hylsan tar i blocket. prova med en ledad ledstång som du kan vinkla.
Kommer inte ihåg oljepluggens dimension men kan kolla upp i Haynes när jag kommer hem.
För att ta bort oljepluggen så måste du demontera skyddsplasten under motorummet.

När du ändå håller på så byt luftfiltret ochså.
Tack för tipsen. Jo det där insuget sitter verkligen rakt ovanför oljefiltret när jag tittar efter.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]