Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Har en trivial men ack så viktig fråga. Är dags för vinterhjul nu och då måste jag lyfta upp bilen med garagedomkraften. Min fråga är, var kan jag säkert lyfta upp fram respektive bak. Har aldrig ens sett ett 940 underrede tidigare så jag tyckte det var bäst att fråga er "gamla rävar". Även tacksam för tips om var man lämpligast placerar pallbockar.
av Addekarlsson
Du lyfter utan problem i framvagnsballken, som går rakt under motorn.
Likaså på bakaxeln är det bara lyfta. Sen ställer du pallbockar under domkraftsfästena som sitter vid varje hjul. Ser ut som en balk med en järnpinne mellan. Går inte missa. :wink:

Mvh/ Adde
av Kena
På tal om pallbock, varför gör man inte en domraft med inbyggd mekanisk spärr/säkring?
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
när du skall använda fyra bockar (detta gäller bakhjulsdrivna) så hissar man upp den bak först domkraften på bakaxelklumpen sen sätter man bokarna på själva bakaxeln på de tjocka tvärs gående rören, sen hissar man upp den fram på motor balken det som händer då är att bilen följer med där bak o bockarna som är placerade på bak axeln välter ej, fram sätter man bockarna på dom kraftsfästena

sen ska ju bilen ligga i fri läge när man hissar med garage domkraften så riskerar man inte att tappa bilen

mvh/olof
av Tinjection
Hejsan, lyfter en gammaltråd, Skulle inte någon kunna visa med bilder då jag är väldigt osäker på det där med lyftning och pallbockar, och varför ha bilen i friläge ? :O

Mvh JIm
av olha00
Om bilen inte ligger i friläge kan den inte rulla. då kan den glida av domkraften. om inte den kan rulla med då man lyfter.
av Hemulen
Själv klossar jag alltid bilen. Finns ju hjul på garagedomkraften som rullar med, vilket man märker om man lyfter på sidan om inte annars.Har aldrig råkat ut för något missöde trots otaliga lyft. :)
av Tinjection
Jo det var det jag tänkte med, jag har alltid haft växel i vad jag vet :S Men var kan man sätta pallbockar på bästa stället?
av olha00
olha00 skrev:Om bilen inte ligger i friläge kan den inte rulla. då kan den glida av domkraften. om inte den kan rulla med då man lyfter.
Nej det ska ju mycket till för att den ska glida av, men jag har varit med om att det nästan hänt. om inte hjulen på garagedomkraften kan rul och bilen inte kan följa med så kan det i extremfall vara så att risken finns att den glider av
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]