Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja detta var ju riktigt knepigt. Som sagt, inbyggd GPS på BMWn är ett absolut krav för att den bilen ska vara intressant, hur fånigt det än låter. Av två skäl egentligen: 1. Jag tycker ärligt talat att instrumentpanelen är rätt så ful utan den inbyggda skärmen med kurviga linjer. 2. Jag bor och kör i innerstaden hela dagarna på kundbesök. Jag behöver en navigator och jag orkar inte hålla på att plocka ur en lös från bilen varje gång jag parkerar. Har inget garage. Jag har haft 3 inbrott i min nuvarande Passat trots att jag aldrig lämnar kvar min TomTom, men tjuvarna ser ju färstproppen och tänker antagligen att jag lämnat kvar GPSen i handskfacket eller nåt. Dessutom får man ju 12GB att lagra musik på med den inbyggda.

Jag har aldrig haft automat tidigare, men jag skulle väldigt gärna vilja ha det. Men för att kunna få med automat i budgeten måste jag i så fall välja texti-klädsel, och då tycker jag bilen genast får en snik-känsla över sig.

Angående Honda Accord: Jag har varit inne på den ett tag och testkört den. Men jag tycker inte den går att jämföra med BMWn körmässigt. Dessutom gillar jag inte instrumentpanelen på den.

Nej, det enda sättet att kunna få allt jag vill ha i en BMW 3-serie skulle vara ifall jag valde 318i istället. Men som jag förstått det tappar man väldigt mycket prestanda då. Bränsleekonomin är inte särskilt viktigt eftersom företaget pröjsar soppan. Men å andra sidan är det ju ingen idé att välja en BMW och den inte "går som en BMW".
intifadaman skrev:Tack för mycket bra och informativa svar - det är så här ett forum ska vara!

Jag har nu avbeställt volvon och kommer förmodligen beställa en 318d touring. Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag. Herregud, jag är ju bara 28 år, inte fan ska jag sitta och trycka i en V70 om jag inte måste :D .

Jag har testkört båda bilarna, och precis som ni säger så är ju BMWn klart mycket roligare att köra. I vår familj är det jag och min sambo som båda är 180cm långa + en nyfödd och en sju-åring. Vi bor i innerstan och åker mycket sällan iväg någonstans med mycket packning. Och 80% av tiden åker jag dessutom ensam i bilen. Så det känns som att vi borde klara oss med utrymmet i en 3-serie touring. Vår barnvagn ryms utan problem i baksätet.

Dessutom har BMW rätt så feta rabatter för tillfället. Jag har fått följande offert (bilen får max kosta 321.000)

BMW 318d - totalpris: 375.200kr. Efter rabatt: 320.600kr.
Manuell växellåda, Läder dakota svart, Alpinvit, 16" fälgar, Navigation Professional, Comfort-paketet, ISOFIX, förvaringspaket, M lädersportratt, Antrahzit innertak, belysningspaket, rökarpaket.

Vad tror ni om den? Det jag saknar är Automatlåda, Xenon och sportstolar, men det ryms helt enkelt inte i budgeten. GPS kan tyckas onödig, men jag tycker den är absolut nödvändig för att jag ska gilla interiören, så att man får den där kurviga instrumentbrädan som på 5-serien. Dessutom behöver jag en GPS.
Hej

3-serien är en förarorienterad bil som med rapp styrning, piggt chassi och framförallt bakhjulsdrift avnjuts bäst med manuell låda och sexa under huven. Om jag skulle köpa en dieseltrea för 321 netto så skulle jag nog välja en 325d Touring med Comfort och Dynamic (Comfort- och Dynamic innehåll: Takrails, Automatiskt avbländande backspegel, Armstöd fram, PDC bak, Regnsensor, Klimatautomatik, Farthållare, Radio Professional, Lädersportratt, Lättmetallfälg Stjärneker 286, Sportstol fram, Xenonstrålkastare, Belysningspaket, M sportchassi).

Denna landar med aktuella erbjudanden på 321 kkr med 12% rabatt på bilen(301+19,9 kkr). Med lite ytterligare prut, som inte borde vara några problem i dessa dagar, får du säkert in en bättre stereo, halvläder eller en metalic etc.

Om du inte måste ha diesel skulle jag rekommendera en 325i istället, bättre fart, trevligare ljud och effektutveckling samt möjligheten att åka på trean från stillastående till 160 km/h vilket minimerar behov av automatlåda om man nu är lagd åt det hållet.

Mvh
Arese
intifadaman skrev:Ja detta var ju riktigt knepigt. Som sagt, inbyggd GPS på BMWn är ett absolut krav för att den bilen ska vara intressant, hur fånigt det än låter. Av två skäl egentligen: 1. Jag tycker ärligt talat att instrumentpanelen är rätt så ful utan den inbyggda skärmen med kurviga linjer. 2. Jag bor och kör i innerstaden hela dagarna på kundbesök. Jag behöver en navigator och jag orkar inte hålla på att plocka ur en lös från bilen varje gång jag parkerar. Har inget garage. Jag har haft 3 inbrott i min nuvarande Passat trots att jag aldrig lämnar kvar min TomTom, men tjuvarna ser ju färstproppen och tänker antagligen att jag lämnat kvar GPSen i handskfacket eller nåt. Dessutom får man ju 12GB att lagra musik på med den inbyggda.

Jag har aldrig haft automat tidigare, men jag skulle väldigt gärna vilja ha det. Men för att kunna få med automat i budgeten måste jag i så fall välja texti-klädsel, och då tycker jag bilen genast får en snik-känsla över sig.

Angående Honda Accord: Jag har varit inne på den ett tag och testkört den. Men jag tycker inte den går att jämföra med BMWn körmässigt. Dessutom gillar jag inte instrumentpanelen på den.

Nej, det enda sättet att kunna få allt jag vill ha i en BMW 3-serie skulle vara ifall jag valde 318i istället. Men som jag förstått det tappar man väldigt mycket prestanda då. Bränsleekonomin är inte särskilt viktigt eftersom företaget pröjsar soppan. Men å andra sidan är det ju ingen idé att välja en BMW och den inte "går som en BMW".
Ok, måste du ha navigatorn så tar du alltså följande bil för att få en riktig BMW med sexa:

325i Touring med Comfort och Advantage samt Navigation Business = 280 netto + 19,9 + 17,5= 317,4 kkr.

Då kan du dessutom klämma in några småsaket till.

Varsågod :D

Mvh
Arese
På en 318d skulle jag personligen utan tvivel "offra" läder eller det billigare halvläder om det krävs för att få in en automat. Men jag skulle inte heller satsa på en 4-cyl bensinare bara för att få automat, då dessa motorer känns lite tråkiga i 3-serien. Jag håller absolut oxå med om att för maximal körglädje så satsa på en manuell 325i om det går.Ett av argumenten för dieseln (är mycket snålare) faller ju lite om du nu slipper betala soppan själv, och 325:an har ju numera en 3-literssexa så helt tunn i botten är den väl inte.

Mvh
Etanol köper man väl bara om man ska ha den som tjänstebil (20% rabatt på förmvärde) eller om man tjänar på att slippa trängselavgifter eller fria parkeringar.
Andrahandsvärdet på etanolbilar kommer nog sjunka i takt med att förmånerna försvinner. Sen har man ju tätare serviceintervall attt tänka på också.
Diesel känns bättre.
para skrev:Etanol köper man väl bara om man ska ha den som tjänstebil (20% rabatt på förmvärde) eller om man tjänar på att slippa trängselavgifter eller fria parkeringar.
Andrahandsvärdet på etanolbilar kommer nog sjunka i takt med att förmånerna försvinner. Sen har man ju tätare serviceintervall attt tänka på också.
Diesel känns bättre.
Knappast. Om man tänkter ett steg längre köper man en bil anpassad för alterntiva bränslen som Etanol för miljön skull. Tror knappast det är något problem vad gäller andahandvärdet och bilar som går på alternativa bänslen lär klara sig bättre än fossilbilar. Räkna med över 15 kr/l för fossilbränslet vid nästa högkonjuktur. Lägg därtill någon rapport om hälsoeffekter vad gäller diesels emissioner.
Nu är det klart! Har beställt en alpinvit 318d touring med comfort och dynamic paketet + panoramatak, tonade rutor, USB, interiörlist i ädelträ och halvläder brunt/svart, svart innertak, M läderratt. Bilen är det vackraste jag sett! Även två av säljarna hos BMWn tyckte att det var den snyggaste 3-serie specen de sålt. Med kampanjer och lite prut fick jag den för 321tkr.

Jag provkörde 3 olika modeller innan jag kunde bestämma mig. Först körde jag en manuell 320d och därefter en manuell 318d. Jag märkte ingen som helst skillnad i prestanda. Båda var extremt responsiva och sjukt pigga och roliga att köra.Jag antar att skillnaden märks först vid riktigt höga hastigheter och så fort kör jag aldrig. Jag är en laglydig småbarns far :D Därför bestämde jag mig för att räcker med en 318d för mig. Dock var jag osäker på om jag skulle ha automat eller manuell. Provkörde därför en 318d automat, men den var påtagligt slöare än den manuella. Dessutom försvann en del av körglädjen, så jag sket i automaten. Visst, jag kör mycket inne i stan så man kan tycka att jag hade haft stor nytta av en automat. Men med den bilen kunde man ju starta på 2:an och köra på den upp till 60km/h utan problem, så det blir aldrig jobbigt.

Och sportstolarna: WOW säger jag bara. Lätt de skönaste jag suttit i. Slår volvos soffor alla dagar i veckan (smaksak jag vet). Men stolarna var som klippta och skurna för mig kroppsbyggnad. Och för att inte tala om ratten, helt underbar.

Så nu börjar nedräkningen. 10 lååånga veckor kvar...
Kul att du bestämt dig och grattis till en bra spec!

Fråga bara, hur gör du med vinterhjul? Du fick väl knappast in det med i 321`? Eller har din arbetsgivare en policy att detta går utanför? (vilket det ju inte får göra enligt Skatteverket, och därmed promt omöjligt för min arbetsgivare :( )
stampe skrev:Kul att du bestämt dig och grattis till en bra spec!

Fråga bara, hur gör du med vinterhjul? Du fick väl knappast in det med i 321`? Eller har din arbetsgivare en policy att detta går utanför? (vilket det ju inte får göra enligt Skatteverket, och därmed promt omöjligt för min arbetsgivare :( )

Hmm det har jag inte ens tänkt på. Min arbetsgivare har inte sagt någonting om den saken. Det enda de sa var "välj vilken bil du vill med max inköpspris på 321`. Ta gärna en BMW, dom har fina bilar".

Får se om de säger något på måndag när de ska signa beställningen. I allra värsta fall får jag väl skippa panoramataket :( Vad kostar vinterdäck egentligen? Tycker det verkar skumt att vinterdäck skulle bakas in i summan och därmed belasta förmånsvärdet. Men det är väl typiskt Sverige det..

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]