- tis 21 feb 2006, 11:54
Jag har inte den kollen, och chansar heller aldrig med infart i en cirkulation om jag inte säkert vet vart de som redan befinner sig i den skall ta vägen, blinkers eller ej.
Det är alltid den som kör in i en cirkulation som är ansvarig vid en eventuell olycka, oavsett vad fordonet i cirkulationen visat med ljussignaler eller placering.
Sedan vill jag påstå att det med stor tydlighet syns vart en bil ämnar ta vägen oavsett blinkers, iafall den skall köra ut ur cirkulationen eller skall fortsätta, undantaget de riktigt små minicirkulationer som finns på en del ställen. I Sandviken exempelvis.
Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?
Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?
Ska ärligt erkänna att jag inte har en aning om ovanstående fråga, utan antagit att man skall blinka i.o.m körfältsbytet.
Brainded skrev:Handen på hjärtat, vet du alltid vart en bil som färdas i cirkulationen med vänsterblinkers påslagen, vart den körde in i cirkulationen?anp skrev:Jag brukar annama loners variant så länge jag kör i rondeller med bara 4 utfarter, annars brukar jag bara blinka ut. Varför jag ser en 4-vägsrondell som en korsning när jag kör in? ptja varför inte förenkla för andra bilar om man kan? Finns så många som inte blinkar när de ska ut så oftast måste de som ska in stanna i rondellen i onödan, blinkar jag då vänster så vet den andre bilen med största sannolikhet att jag inte ska svänga ur och chansar inte utan lämnar mig företräde.Loner skrev:Jag tillhör dom som har svårt att lära om, när jag lärde mig köra i "rondeller" så var praxis att man skulle se det som en 4-vägs korsning.Det har jag aldrig förstått.
Vilket gör att om jag skall vänster så blinkar jag vänster, skall jag höger så blinkar jag höger, och skall jag svänga ur rondellen så blinkar jag oxå höger.
/L
Hur kan man se en cirkulation som en korsning? ( inget ont menat åt dig )
I en korsning har du oftast ett eller flera alternativ till körvägar, i en cirkulation endast ett alternativ.
Höger/rakt först, och sedan vänstervarv tills rätt utfart kommer.
Sist jag gick i körskola diskuterades detta flitigt med lärarna, som heller inte kunde förklara varför man skulle se det som en korsning.
Det verkar som om att det bestämts att så är det, utan att fundera på varför.
Precis som jag blinkar höger när jag kört om en bil, på landsväg behöver man inte blinka höger när man byter tillbaka till sin egen färdriktning igen men man kan inte vara nog tydlig för övrig trafik. Jag visar bilen framför att jag kommer gå in bakom honom och inte köra om även honom, jag visar bilen bakom att jag kommer gå in framför honom och jag visar mötande trafik att jag ser dem och är på väg tillbaka.
/Anders
Jag har inte den kollen, och chansar heller aldrig med infart i en cirkulation om jag inte säkert vet vart de som redan befinner sig i den skall ta vägen, blinkers eller ej.
Det är alltid den som kör in i en cirkulation som är ansvarig vid en eventuell olycka, oavsett vad fordonet i cirkulationen visat med ljussignaler eller placering.
Sedan vill jag påstå att det med stor tydlighet syns vart en bil ämnar ta vägen oavsett blinkers, iafall den skall köra ut ur cirkulationen eller skall fortsätta, undantaget de riktigt små minicirkulationer som finns på en del ställen. I Sandviken exempelvis.
Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?
Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?
Ska ärligt erkänna att jag inte har en aning om ovanstående fråga, utan antagit att man skall blinka i.o.m körfältsbytet.
Volvo 240 Etanol edition