...

Moderator: Moderatorer

av anp
#31212
Brainded skrev:
anp skrev:
Loner skrev:Jag tillhör dom som har svårt att lära om, när jag lärde mig köra i "rondeller" så var praxis att man skulle se det som en 4-vägs korsning.
Vilket gör att om jag skall vänster så blinkar jag vänster, skall jag höger så blinkar jag höger, och skall jag svänga ur rondellen så blinkar jag oxå höger.

/L
Det har jag aldrig förstått.
Hur kan man se en cirkulation som en korsning? ( inget ont menat åt dig )

I en korsning har du oftast ett eller flera alternativ till körvägar, i en cirkulation endast ett alternativ.
Höger/rakt först, och sedan vänstervarv tills rätt utfart kommer.

Sist jag gick i körskola diskuterades detta flitigt med lärarna, som heller inte kunde förklara varför man skulle se det som en korsning.
Det verkar som om att det bestämts att så är det, utan att fundera på varför.
Jag brukar annama loners variant så länge jag kör i rondeller med bara 4 utfarter, annars brukar jag bara blinka ut. Varför jag ser en 4-vägsrondell som en korsning när jag kör in? ptja varför inte förenkla för andra bilar om man kan? Finns så många som inte blinkar när de ska ut så oftast måste de som ska in stanna i rondellen i onödan, blinkar jag då vänster så vet den andre bilen med största sannolikhet att jag inte ska svänga ur och chansar inte utan lämnar mig företräde.

Precis som jag blinkar höger när jag kört om en bil, på landsväg behöver man inte blinka höger när man byter tillbaka till sin egen färdriktning igen men man kan inte vara nog tydlig för övrig trafik. Jag visar bilen framför att jag kommer gå in bakom honom och inte köra om även honom, jag visar bilen bakom att jag kommer gå in framför honom och jag visar mötande trafik att jag ser dem och är på väg tillbaka.

/Anders
Handen på hjärtat, vet du alltid vart en bil som färdas i cirkulationen med vänsterblinkers påslagen, vart den körde in i cirkulationen?
Jag har inte den kollen, och chansar heller aldrig med infart i en cirkulation om jag inte säkert vet vart de som redan befinner sig i den skall ta vägen, blinkers eller ej.
Det är alltid den som kör in i en cirkulation som är ansvarig vid en eventuell olycka, oavsett vad fordonet i cirkulationen visat med ljussignaler eller placering.

Sedan vill jag påstå att det med stor tydlighet syns vart en bil ämnar ta vägen oavsett blinkers, iafall den skall köra ut ur cirkulationen eller skall fortsätta, undantaget de riktigt små minicirkulationer som finns på en del ställen. I Sandviken exempelvis.


Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?

Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?

Ska ärligt erkänna att jag inte har en aning om ovanstående fråga, utan antagit att man skall blinka i.o.m körfältsbytet.
Användarvisningsbild
av Ramon
#31213
anp skrev:Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?

Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?
Så här är det: Vid omkörning på tvåfilig väg (1 fil åt varje körriktning) så ska man endast blinka när man kör om men INTE blinka tillbaka när man ska tillbaks igen. Detta är något som körskolelärare klagar på ifall man inte följer. Den enda gången man ska blinka tillbaka efter omkörning, är ifall det är fler än en fil åt vardera håll, t.ex. på motorväg.

Ja, rent regelmässigt så gäller ovanstående regel även i din andra fråga, MEN det kan dock vara fördelaktigt att visa att man tänker gå tillbaka mellan bilarna (iaf om det inte finns så mkt utrymme). Fast denna fråga kan ju diskuteras, för är det lååång kö så anser iaf jag att det oftast är onödigt att börja köra om, chansen att du kommer förbi alla tillslut är kanske inte så stor. I vilket fall som helst så kan det bli trafikfarligare då folk hoppar in och ut mellan bilar för att komma lite längre fram och eventuellt komma fram till "målet" några sekunder snabbare. Sen så är det väldigt störande då någon påbörjar en omkörning och sen märker att denne inte hinner förbi, så drar han bilen till höger för att komma in, MEN du är tvungen att bromsa hårt för annars är det frontalkrock för denne. Jag anser att ifall man inte är säker på att man kan köra om de bilar man vill köra om, så ska man inte hoppa ut och "komma så långt man kommer" och sen prejja sig in i en liten lucka mellan två bilar, det kan uppstå riktigt farliga situationer när folk gör såhär.

Jag antyder INTE att du gör så, men jag ville framföra det då jag kom att tänka på det när jag läste din andra fråga. Sen så är det ju skillnad ifall det är lång kö, med en rätt lång lucka på ett ställe, efter kanske 2 bilar. Är man säker på att kunna köra om de två så visst, men att utsätta andra för fara genom att göra som jag beskrev ovan förstår jag inte.
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Brainy
#31214
anp skrev:
Brainded skrev:
anp skrev:Det har jag aldrig förstått.
Hur kan man se en cirkulation som en korsning? ( inget ont menat åt dig )

I en korsning har du oftast ett eller flera alternativ till körvägar, i en cirkulation endast ett alternativ.
Höger/rakt först, och sedan vänstervarv tills rätt utfart kommer.

Sist jag gick i körskola diskuterades detta flitigt med lärarna, som heller inte kunde förklara varför man skulle se det som en korsning.
Det verkar som om att det bestämts att så är det, utan att fundera på varför.
Jag brukar annama loners variant så länge jag kör i rondeller med bara 4 utfarter, annars brukar jag bara blinka ut. Varför jag ser en 4-vägsrondell som en korsning när jag kör in? ptja varför inte förenkla för andra bilar om man kan? Finns så många som inte blinkar när de ska ut så oftast måste de som ska in stanna i rondellen i onödan, blinkar jag då vänster så vet den andre bilen med största sannolikhet att jag inte ska svänga ur och chansar inte utan lämnar mig företräde.

Precis som jag blinkar höger när jag kört om en bil, på landsväg behöver man inte blinka höger när man byter tillbaka till sin egen färdriktning igen men man kan inte vara nog tydlig för övrig trafik. Jag visar bilen framför att jag kommer gå in bakom honom och inte köra om även honom, jag visar bilen bakom att jag kommer gå in framför honom och jag visar mötande trafik att jag ser dem och är på väg tillbaka.

/Anders
Handen på hjärtat, vet du alltid vart en bil som färdas i cirkulationen med vänsterblinkers påslagen, vart den körde in i cirkulationen?
Jag har inte den kollen, och chansar heller aldrig med infart i en cirkulation om jag inte säkert vet vart de som redan befinner sig i den skall ta vägen, blinkers eller ej.
Det är alltid den som kör in i en cirkulation som är ansvarig vid en eventuell olycka, oavsett vad fordonet i cirkulationen visat med ljussignaler eller placering.

Sedan vill jag påstå att det med stor tydlighet syns vart en bil ämnar ta vägen oavsett blinkers, iafall den skall köra ut ur cirkulationen eller skall fortsätta, undantaget de riktigt små minicirkulationer som finns på en del ställen. I Sandviken exempelvis.


Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?

Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?

Ska ärligt erkänna att jag inte har en aning om ovanstående fråga, utan antagit att man skall blinka i.o.m körfältsbytet.
Handen på hjärtat, nu förstår jag inte. Blinkar han vänster så åker jag inte in eftersom han visar att han ska fortsätta minst en avfart till, väl där så börjar han ju blinka höger.

och angående placeringen så vettetusan, jag har varit med om att en bil både blinkat höger och legat placerad så det sett ut som den ska köra ur rondellen. Det höll på att sluta med att jag fick den bilen i sidan.

På en 2-filig väg där det är en fil i vardera färdriktningen så anses den högra filen som den filen fordonet ska färdas i så när fordonet lämnar sin fil så ska blinkers användas men då det är självklart att fordonet ska färdas i den högra så behövs ej blinkers användas vid återgång. Detta är iaf vad jag fick lära mig vid utbildning för buss (trailerbil?) för c.a 5år sedan.

/Anders
av anp
#31220
Brainded skrev:
anp skrev:
Brainded skrev: Jag brukar annama loners variant så länge jag kör i rondeller med bara 4 utfarter, annars brukar jag bara blinka ut. Varför jag ser en 4-vägsrondell som en korsning när jag kör in? ptja varför inte förenkla för andra bilar om man kan? Finns så många som inte blinkar när de ska ut så oftast måste de som ska in stanna i rondellen i onödan, blinkar jag då vänster så vet den andre bilen med största sannolikhet att jag inte ska svänga ur och chansar inte utan lämnar mig företräde.

Precis som jag blinkar höger när jag kört om en bil, på landsväg behöver man inte blinka höger när man byter tillbaka till sin egen färdriktning igen men man kan inte vara nog tydlig för övrig trafik. Jag visar bilen framför att jag kommer gå in bakom honom och inte köra om även honom, jag visar bilen bakom att jag kommer gå in framför honom och jag visar mötande trafik att jag ser dem och är på väg tillbaka.

/Anders
Handen på hjärtat, vet du alltid vart en bil som färdas i cirkulationen med vänsterblinkers påslagen, vart den körde in i cirkulationen?
Jag har inte den kollen, och chansar heller aldrig med infart i en cirkulation om jag inte säkert vet vart de som redan befinner sig i den skall ta vägen, blinkers eller ej.
Det är alltid den som kör in i en cirkulation som är ansvarig vid en eventuell olycka, oavsett vad fordonet i cirkulationen visat med ljussignaler eller placering.

Sedan vill jag påstå att det med stor tydlighet syns vart en bil ämnar ta vägen oavsett blinkers, iafall den skall köra ut ur cirkulationen eller skall fortsätta, undantaget de riktigt små minicirkulationer som finns på en del ställen. I Sandviken exempelvis.


Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?

Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?

Ska ärligt erkänna att jag inte har en aning om ovanstående fråga, utan antagit att man skall blinka i.o.m körfältsbytet.
Handen på hjärtat, nu förstår jag inte. Blinkar han vänster så åker jag inte in eftersom han visar att han ska fortsätta minst en avfart till, väl där så börjar han ju blinka höger.

och angående placeringen så vettetusan, jag har varit med om att en bil både blinkat höger och legat placerad så det sett ut som den ska köra ur rondellen. Det höll på att sluta med att jag fick den bilen i sidan.

På en 2-filig väg där det är en fil i vardera färdriktningen så anses den högra filen som den filen fordonet ska färdas i så när fordonet lämnar sin fil så ska blinkers användas men då det är självklart att fordonet ska färdas i den högra så behövs ej blinkers användas vid återgång. Detta är iaf vad jag fick lära mig vid utbildning för buss (trailerbil?) för c.a 5år sedan.

/Anders
Min tanke var närmast att de som förespråkar vänsterblinkers, oftast menar att man då skall veta att fordonet i cirkulationen skall köra ut i utfarten till Höger om infarten du står i.
Din version har jag nog aldrig sett skriven faktiskt.

Men även de ny reglerna säger ju samma sak som en vänsterblinkers, om fordonet ej blinkar Höger, ämnar det ju att fortsätta i cirkulationen.
Ramon skrev:
anp skrev:Är det verkligen tillåtet att återgå till högra körfältet efter en omkörning, utan att blinka?
Skall man inte alltid blinka vid körfältsbyte oavsett situation?

Om ja, hur blir det då vid omkörning av flera bilar i en lång kö, och man måste svänga in mellan 2 bilar för att man ej hinner köra om alla bilar i kön?
Så här är det: Vid omkörning på tvåfilig väg (1 fil åt varje körriktning) så ska man endast blinka när man kör om men INTE blinka tillbaka när man ska tillbaks igen. Detta är något som körskolelärare klagar på ifall man inte följer. Den enda gången man ska blinka tillbaka efter omkörning, är ifall det är fler än en fil åt vardera håll, t.ex. på motorväg.

Ja, rent regelmässigt så gäller ovanstående regel även i din andra fråga, MEN det kan dock vara fördelaktigt att visa att man tänker gå tillbaka mellan bilarna (iaf om det inte finns så mkt utrymme). Fast denna fråga kan ju diskuteras, för är det lååång kö så anser iaf jag att det oftast är onödigt att börja köra om, chansen att du kommer förbi alla tillslut är kanske inte så stor. I vilket fall som helst så kan det bli trafikfarligare då folk hoppar in och ut mellan bilar för att komma lite längre fram och eventuellt komma fram till "målet" några sekunder snabbare. Sen så är det väldigt störande då någon påbörjar en omkörning och sen märker att denne inte hinner förbi, så drar han bilen till höger för att komma in, MEN du är tvungen att bromsa hårt för annars är det frontalkrock för denne. Jag anser att ifall man inte är säker på att man kan köra om de bilar man vill köra om, så ska man inte hoppa ut och "komma så långt man kommer" och sen prejja sig in i en liten lucka mellan två bilar, det kan uppstå riktigt farliga situationer när folk gör såhär.

Jag antyder INTE att du gör så, men jag ville framföra det då jag kom att tänka på det när jag läste din andra fråga. Sen så är det ju skillnad ifall det är lång kö, med en rätt lång lucka på ett ställe, efter kanske 2 bilar. Är man säker på att kunna köra om de två så visst, men att utsätta andra för fara genom att göra som jag beskrev ovan förstår jag inte.
Vid landsvägskörning på vägar du kan utan och innan, kan du ibland komma ikapp långsamtgående fordon, då kan det vara så att du hinner köra om ett par av fordonen innan det blir chansartat.
Lite senare kommer kanske nästa omkörningssträcka, och då har du ju bara ett par fordon kvar att köra om.

Rör det sig om en kort färdväg, eller okända vägar är det ju bättre och naturligare att ligga kvar bakom istället för att köra om en eller två bilar.
Användarvisningsbild
av eldaria
#31221
anp skrev:Vid landsvägskörning på vägar du kan utan och innan, kan du ibland komma ikapp långsamtgående fordon, då kan det vara så att du hinner köra om ett par av fordonen innan det blir chansartat.
Lite senare kommer kanske nästa omkörningssträcka, och då har du ju bara ett par fordon kvar att köra om.

Rör det sig om en kort färdväg, eller okända vägar är det ju bättre och naturligare att ligga kvar bakom istället för att köra om en eller två bilar.
En sak som irriterat mig många gånger, är när folk inte väntar på deras tur at köra förbi et långsamt gående fordon.

Sammtidigt är det irreterande med folk som är fega och inte kör förbi.

Låg som nummer 3 bakom en tracktor med 2 släp, framför mig var en WV Golf, och en Ford Sierra, backom mig var 3 andra bilar inklusive en Mercedes som låg sist.

Så kommer en lång raka, du kan se flera kilometer, och ingen motkörande, enklet tid til at vi alla kan komma förbi.

Så far Mercedesen ut, och börjar köra förbi alla, Golfen hadde också börjat köra ut, men såg i sissta sekund at Mercedesen kom farande, och körde in igen, Sen körde Golfen förbi, och jag väntade på at Forden skulle köra förbi, nu var det inte längre tid till at alla kunde komma förbi men där var tid till at han och jag kunde komma förbi, och om ingen motkörande dök up kanske en till.
Men Forden kör inte ut, han tittar ut som om han vill köra förbi, men gör det inte.....

Fan... och nu hann ingen av oss förbi förän nästa raka.

Hadde alla nu tagit sin tur inklusive Mercedesen, så hadde vi nog alla hunnit förbi.
Användarvisningsbild
av Ramon
#31223
anp skrev:Vid landsvägskörning på vägar du kan utan och innan, kan du ibland komma ikapp långsamtgående fordon, då kan det vara så att du hinner köra om ett par av fordonen innan det blir chansartat.
Lite senare kommer kanske nästa omkörningssträcka, och då har du ju bara ett par fordon kvar att köra om.

Rör det sig om en kort färdväg, eller okända vägar är det ju bättre och naturligare att ligga kvar bakom istället för att köra om en eller två bilar.
Jepp, det håller jag med dig om.
eldaria skrev: En sak som irriterat mig många gånger, är när folk inte väntar på deras tur at köra förbi et långsamt gående fordon.

Sammtidigt är det irreterande med folk som är fega och inte kör förbi.

Låg som nummer 3 bakom en tracktor med 2 släp, framför mig var en WV Golf, och en Ford Sierra, backom mig var 3 andra bilar inklusive en Mercedes som låg sist.

Så kommer en lång raka, du kan se flera kilometer, och ingen motkörande, enklet tid til at vi alla kan komma förbi.

Så far Mercedesen ut, och börjar köra förbi alla, Golfen hadde också börjat köra ut, men såg i sissta sekund at Mercedesen kom farande, och körde in igen, Sen körde Golfen förbi, och jag väntade på at Forden skulle köra förbi, nu var det inte längre tid till at alla kunde komma förbi men där var tid till at han och jag kunde komma förbi, och om ingen motkörande dök up kanske en till.
Men Forden kör inte ut, han tittar ut som om han vill köra förbi, men gör det inte.....

Fan... och nu hann ingen av oss förbi förän nästa raka.

Hadde alla nu tagit sin tur inklusive Mercedesen, så hadde vi nog alla hunnit förbi.
Håller fullkomligt med dig angående detta. Det kan uppstå riktigt farliga situationer när de håller på så. Jag förstår inte hur dessa folk tänker egentligen, men att de inte stod först i kön när gud delade ut sina gåvor, det är en sak som är säker. Tänk om Golfen t.ex. tänkte påbörja omkörningen precis då mercan var i döda vinkel för golfen... Smack :( Det är ju självklart att den förste i kön ska börja, det är ju ett kösystem egentligen och man smiter ju inte före folk i en kö. Tyvärr verkar detta inte vara så självklart för alla :roll:
Användarvisningsbild
av Brainy
#31227
Ramon skrev:
anp skrev:Vid landsvägskörning på vägar du kan utan och innan, kan du ibland komma ikapp långsamtgående fordon, då kan det vara så att du hinner köra om ett par av fordonen innan det blir chansartat.
Lite senare kommer kanske nästa omkörningssträcka, och då har du ju bara ett par fordon kvar att köra om.

Rör det sig om en kort färdväg, eller okända vägar är det ju bättre och naturligare att ligga kvar bakom istället för att köra om en eller två bilar.
Jepp, det håller jag med dig om.
eldaria skrev: En sak som irriterat mig många gånger, är när folk inte väntar på deras tur at köra förbi et långsamt gående fordon.

Sammtidigt är det irreterande med folk som är fega och inte kör förbi.

Låg som nummer 3 bakom en tracktor med 2 släp, framför mig var en WV Golf, och en Ford Sierra, backom mig var 3 andra bilar inklusive en Mercedes som låg sist.

Så kommer en lång raka, du kan se flera kilometer, och ingen motkörande, enklet tid til at vi alla kan komma förbi.

Så far Mercedesen ut, och börjar köra förbi alla, Golfen hadde också börjat köra ut, men såg i sissta sekund at Mercedesen kom farande, och körde in igen, Sen körde Golfen förbi, och jag väntade på at Forden skulle köra förbi, nu var det inte längre tid till at alla kunde komma förbi men där var tid till at han och jag kunde komma förbi, och om ingen motkörande dök up kanske en till.
Men Forden kör inte ut, han tittar ut som om han vill köra förbi, men gör det inte.....

Fan... och nu hann ingen av oss förbi förän nästa raka.

Hadde alla nu tagit sin tur inklusive Mercedesen, så hadde vi nog alla hunnit förbi.
Håller fullkomligt med dig angående detta. Det kan uppstå riktigt farliga situationer när de håller på så. Jag förstår inte hur dessa folk tänker egentligen, men att de inte stod först i kön när gud delade ut sina gåvor, det är en sak som är säker. Tänk om Golfen t.ex. tänkte påbörja omkörningen precis då mercan var i döda vinkel för golfen... Smack :( Det är ju självklart att den förste i kön ska börja, det är ju ett kösystem egentligen och man smiter ju inte före folk i en kö. Tyvärr verkar detta inte vara så självklart för alla :roll:
Nu ska du ju inte dömma ut killen i Mercedes helt utan att ha alla fakta på bordet. Det kan ju hända att bilen längst fram hade haft flera chanser att köra om där dock inte hela kön hade hunnit om och då skulle även jag sticka om jag fått chansen.

Sen är det ju golfens fel om det smäller där, man får aldrig påbörja en omkörning när en annan bil redan håller på och kör om det egna fordonet.

/Anders
Användarvisningsbild
av Ramon
#31230
Brainded skrev:Nu ska du ju inte dömma ut killen i Mercedes helt utan att ha alla fakta på bordet. Det kan ju hända att bilen längst fram hade haft flera chanser att köra om där dock inte hela kön hade hunnit om och då skulle även jag sticka om jag fått chansen.

Sen är det ju golfens fel om det smäller där, man får aldrig påbörja en omkörning när en annan bil redan håller på och kör om det egna fordonet.
Jag dömer inte ut killen i mercan utan jag skrev det mera generellt, menade inte just detta fallet (fast det kanske kan se ut så?). Jag, håller med dig där, ifall så är fallet så är det ju klart att man blir lite sur och sticker ut då man får chans till det.

Jepp, sant att det inte hade varit golfens fel. Fast å andra sidan kunde olyckan isf avhjälpts ifall mercan inte stuckit ut (pga denne inte kunde invänta sin tur). Fast det går ju att vrida och vända på detta länge, för det kan ju även ha varit så som du skrev att golfen haft många chanser men valde att stå kvar.
Senast redigerad av 2 Ramon, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av eldaria
#31234
I detta specifika tilfället ville jag nog säga at Mercedecen hadde fel, det var efter en längre sträcka utan utsyn at han direkt kilade förbi när det var chans.

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]