Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Men seriöst, va fan är problemet?!

2 personer gör inbrott, en av dom hamnar (lite olyckligt) under en polisbil när han försöker springa ifrån polisen. Helt plötsligt är det polisens fel?! :shock: :roll: Om en person försöker smita från polisen så kan man ju anta att det finns en anledning. Anledning kan t.ex vara att personen har ett vapen på sig, kanske har rånat någon? skjutit någon? Det kan man inte veta. Polisen sysslar inte med nån jäkla dagisverksamhet.
Användarvisningsbild
av Brainy
Sewe: Du verkar tro att polismannen måste ha gjort detta medvetet, för tror du att det kan ha varit en olyckshändelse så förstår jag inte ditt resonemang.
sewe skrev: Agerandet står inte i proportion till brottet
Så tror du att det kan ha varit en olycka så måste det betyda att du tycker att ett inbrott är en för liten grejj för att dom ska få försöka gripa brottslingen. Som skrevs tidigare, kriminalitet är ingen dagisverksamhet, man kan inte springa till dommaren och gråta och visa upp sitt skrubbade knä så får det andra lagets forward automatiskt rött kort.

Jag törs gissa att om denna mamma sett 2st tonåringar hoppa på hennes biltak och även sett att det kommer 2st poliser i en målad bil och kör förbi och att då ungarna börjar springa. Hade poliserna då ryckt på axlarna och kört åt andra hållet så törs jag påstå att det whinats om det med.

Jag kör bil varje dag, jag krockat med stora personskador till följd. Ska killen som körde den andra bilen, fick sladd och kom över på min sida vägen sluta köra bil då eller kanske tom sitt jobb? Det var ju knappast så att gjorde det med vilje. men uppenbarligen så kan han inte garantera att en olycka inte kommer att hända när han kör bil i tjänsten...

Jättetråkigt att 14åringen har blivit skadad, men utan att veta hur det gått till så ser jag det som en beklaglig olycka och då ser jag inte varför man ska skälla och gnälla på någon som när han utövade sitt yrke råkade ut för en mycket olycklig olycka med en kriminell person som precis begått ett inbrott.

Har f.ö. en f.d. studiekamrat vars son nu åkt fast för bilstöld, tror han var 14år gammal. Ja jag tycker att hon misslyckats med sin uppfostran, däremot så gör det inte henne till en dålig människa och hon är fortfarande en mycket trevlig person även om hennes son är ett rötägg. Nej jag har aldrig snattat, däremot så har jag kört för fort någon enstaka gång ;).

Ponera att dessa två inbrottstjuvar efter att polisen struntat i att följa efter dom eftersom en olycka kan ske hade stulit en bil, kraschat in i en busskur och dödat 4 personer. Hade det kommit fram då att polisen struntat i att gripa dem 30min tidigare vid ett inbrott så törs jag lova att det blivit ett grönjädra liv.

/Anders
Användarvisningsbild
av Dalmans
tycker som de flesta här inne, detta är enbart en tragisk olycka och inget man kan klandra polismannen för. (dömma av artikeln och med förmodan av att det inte var med vilje)

Uppfostran hit eller uppfostran dit. alla barn gör väl revolt nångång, mamman påpekar ju även att det var fel av hennes son, så enligt min mening kan man inte klandra henne heller.

Jag gjorde en massa dumheter när jag va ungefär i den killens ålder. tycker dock inte mina föräldrar ska klandras då dom gjorde allt i en förälders makt för att hindra mig från detta.
sewe skrev:
XC90_Executive skrev:Ger man sig in i leken får man leken tåla!
Du kan ju inte ha barn iaf om du har det så tycker jag synd om dom

Varför? För att jag är emot brott? För att jag inte tycker att det är ok att "barn" gör inbrott?

Det har skett mord på kort tid där 15-åringar har varit inblandade (som gärningsmän). Dom kanske också ska få gå fria?
Användarvisningsbild
av Severin
XC90_Executive skrev:
sewe skrev:
XC90_Executive skrev:Ger man sig in i leken får man leken tåla!
Du kan ju inte ha barn iaf om du har det så tycker jag synd om dom

Varför? För att jag är emot brott? För att jag inte tycker att det är ok att "barn" gör inbrott?

Det har skett mord på kort tid där 15-åringar har varit inblandade (som gärningsmän). Dom kanske också ska få gå fria?
Tycker inte jag heller och jämföra inbrott med mord....ge dig va!
Man ska inte hamna under en polisbil när man jagas för det tyder på att dom låg alldeles i röven på pojken som förmodligen snubblade, ska man jaga nån så kan man hålla ett avstånd så man hinner bromsa ist för att köra över han så nu vet du Brainy vad jag menade
av LarsBd
– Det var fel av min son att stjäla godis, men polisens ”insats” står inte i proportion till brottet. Kalle var obeväpnad, är 1,65 lång, och betedde sig inte aggressivt. Han grubblar mycket och säger: ”Varför ropade de inte bara åt mig att stanna?”
Slår polisen på blåljuset betyder det stanna, jag tror inte att någon har blivit lärd att blåljus betyder "spring för livet". Springer en misstänkt person betyder det att han inte har tänkt att bli fångad och kanske gör vad som helst för att komma undan så det kan mycket väl tolkas som "aggresivt beteende", har man dessutom inte legitimerat sig först kan inte polisen veta att det är en 14-årig som kommer direkt från söndagsskolan och inte en kriminell tungt beväpnad 32-åring. Den aktuella polismannen hade kanske i bästa fall någon sekund på sig att ta ett beslut, går fallet till rättegång tar rätten många timmar (kanske en vecka) på sig att gå igenom fakta som för polisen var okända vid tillfället och kanske kommer fram till att det var mer våld än nöden kräver. Spontant tycker jag att pojken till största del själv är vållande till olyckan, man kan hamna under bilar av många olika anledningar tex att pojken gjorde en manöver som inte kunde förutses av polisen eller att polisen missbedömde sin förmåga. Naturligtvis måste en jagande polis befinna sig nära den jagade annars kan han aldrig fånga boven, det finns ingen polis som kan arrestera någon på 50 meters avstånd.
Låt oss anta att detta gällt Clark Olofsson, hade det varit lika synd om honom?
"Straffet" som blev står naturligtvis inte i proportion till brottet men ingen trodde det skulle gå så här illa, många vet exakt hur polisen ska bete sig vid ett sådant tillfälle men ingen av dom är poliser och ingen sa något i förväg utan alla kommer efteråt med sina visdomsord.
sewe skrev:Tycker inte jag heller och jämföra inbrott med mord....ge dig va!
Man ska inte hamna under en polisbil när man jagas för det tyder på att dom låg alldeles i röven på pojken som förmodligen snubblade, ska man jaga nån så kan man hålla ett avstånd så man hinner bromsa ist för att köra över han så nu vet du Brainy vad jag menade
Hur ska en polisman veta om den här personen inte är en sån typ också då? Som jag skrev ovan - det är ingen dagisverksamhet!

Sätt in dig i polisyrket. Man kan inte tro gott om varje person....

Jag har sagt det innan. Det var olyckligt att han blev överkörd. Men det är inget polismannen behöver känna skuld för. Han gjorde sitt jobb.
Användarvisningsbild
av bjompa
Han grubblar mycket och säger: ”Varför ropade de inte bara åt mig att stanna?”

Jo å han hade säkerligen stannat då..

Varför springer fansskapet när han vet att polisen är efter honom?

Men men synd att skadorna vart så pass illa, å ja kan aldrig i helvete tänka mej att polisen medvetet körde över honom.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har också extremt svårt att tänka mig att polisen medvetet orsakade olyckan eller försökte förvärra genom att låta motorn vara på.
Möjligt att det kan vara så att polisen gjort fel om han förföljt honom väldigt nära.
Men i vilket fall som helst tycker jag man ska vara försiktig med att fördömma någons agerande totalt bara pga en tidningsartikel i en kvällstidning. Jag har inte sett händelsen själv så jag kan inte säga om jag tycker polisen gjort fel eller inte.
Mitt förtroende för vad kvällstidningar skriver är inte så stort heller.

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]