Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
Talade med Volvo idag. Tydligen finns det inte extra oljekylare till nyare modeller av Volvo V70. Det var förr dessa fanns, innan det blev standard så att säga. Länken jag bifogat ovan är enligt Volvoverkstaden till äldre modeller av Volvo. Själv kör jag en -04 och den var för ny. Fanns alltså redan oljekyl på den. Och ingen extra behövdes enligt honom, och i vilket fall var det inget som Volvo sålde.

Kanske någon här på forumet vet mer?
Användarvisningsbild
av gooose
Asse skrev:Ska man dra husvagn med aut så måste jag starkt rekomendera extra oljekylare, körde 80 mil med släp på 1000kg i sommar slirade som en tok samt växlade ner stup i ett.
Bytte olja i lådan samt uppdatera all mjukvara gjorde underverk på bilen, blir dock inga fler drag av tunga släp med volvon.

Detta problem som du har fått är troligtvis inte orsakat av ett släp på 1000 kg Utan det var nog droppen som fick bägaren att rinna över.

Kör varje sommar 300-500 mil med D5 Awd/1700Kg husvagn (Väger i verkligheten 1680-1880) beroende på last
Har inte haft några problem med lådan och jag byter olja i lådan pga detta var 4000 mil

Endast att jag i en Strömstads - Smögen resa fick lådan att gå varm så att den låste sig på 4 ans vxl Då var det ca 25-28 grader ute + att min bil har Xtra ljus och vägarna var ej lämpade för några direkt högre farter så någon kylning från fartvind var ej att tala om

Att dra tungt med dessa bilar och A- låda är inga problem
Kan bara rekomendera D5 /Aut/Awd Det blir stabilt och ekonomiskt rätt om man drar tungt

//Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
gooose skrev:
Asse skrev:Ska man dra husvagn med aut så måste jag starkt rekomendera extra oljekylare, körde 80 mil med släp på 1000kg i sommar slirade som en tok samt växlade ner stup i ett.
Bytte olja i lådan samt uppdatera all mjukvara gjorde underverk på bilen, blir dock inga fler drag av tunga släp med volvon.

Detta problem som du har fått är troligtvis inte orsakat av ett släp på 1000 kg Utan det var nog droppen som fick bägaren att rinna över.

Kör varje sommar 300-500 mil med D5 Awd/1700Kg husvagn (Väger i verkligheten 1680-1880) beroende på last
Har inte haft några problem med lådan och jag byter olja i lådan pga detta var 4000 mil

Endast att jag i en Strömstads - Smögen resa fick lådan att gå varm så att den låste sig på 4 ans vxl Då var det ca 25-28 grader ute + att min bil har Xtra ljus och vägarna var ej lämpade för några direkt högre farter så någon kylning från fartvind var ej att tala om

Att dra tungt med dessa bilar och A- låda är inga problem
Kan bara rekomendera D5 /Aut/Awd Det blir stabilt och ekonomiskt rätt om man drar tungt

//Goose

Intressant! Har ett gäng frågor till dig. När den låste sig på fyrans växel. Blev du rädd? Hur löste du problemet? Stod det något i färddatorn, typ växellådsservice erf. snarast? Lyste den oranga triangeln tills du nollat felkoderna hos Volvo? Bytte du olja efter det, eller körde du vidare på samma ett tag till?

När jag talar med teknikerna på Volvo så har de "aldirg hört talas om lådor som gått varma pga husvagn". Men om man talar om att man har kamrater som råkat ut för det flera gånger, plus att det var ganska vanligt problem hos Volvo Assistans i somras när värmen låg runt 30 grader så brukar de ändra sig och säga att "ja, jo visst kan det hända, om det är väldigt varmt ute".

Av någon anledning har jag knappt något förtroende alls - generellt - för de svenska Volvo-verkstäderna. Märker dock att det är en väldig skillnad mellan olika orter. Vissa är generellt alltid kassa och vissa är generellt eller oftast ganska bra! Men det var en parantes till det hela :)
Användarvisningsbild
av gooose
-Detta med att den låser sig på 4 ans vxl. Denna funktion har funnits sedan "tror" jag 92 då den 4 vxl lådan kom jag vet att det finns på 850 turbo -94 då jag råkat ut för det på en sådan

-Detta fenomen är inte vanligt att det inträffar och kanske därför du får den reaktion som du får Bilen kyler oljan oftas väldigt bra och denna "nöd funktion" behöver inte användas

-Att jag "råkat " ut för detta fler ggr kan bero på att det låter mycket när jag går (Tunga fötter)

-Då detta inträffar så känns det som om man kör på vinterläge och inga felkoder registereras Då detta inte är något fel utan en säkerhets åtgärd för att skydda lådan
-Att byta olja bara för att detta inträffat är inget som behövs.
Men drar Du ofta tungt och med krävande körning = Backigt,tung gasfot, mycket start o stopp så rekommenderar service boken att oljan i lådan skall bytas och att göra detta för ofta skadar inte lådan
-För vid varje oljebyte så får du bort slaggprodukter från lådan som kan sätta igen ventiler/ventilhus eller gegga fast på lamellerna i lådan

Till dina frågor.
-Vart ute för detta tidigare dock så inträffade detta högst olämpligt då jag precis låg mitt i en backe och bilen tappade orken
-Medelande i display om hög oljetemp i lådan+ orange "triangel
-Då jag byter olja inför varje sommar för jag kör som jag gör så var oljan frisk när det inträffade

-Vad det gäller Svensk Volvo handel så kan jag ej säga något om den För jag lämnar inte in min bil till den Jag jobbar i den
-Att du upplever den som du gör kan jag bara beklaga och hoppas att du träffar någon som du kan lita på vad det gäller mekaniker som kan hjälpa dig med din bil

//Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
gooose skrev:-Detta med att den låser sig på 4 ans vxl. Denna funktion har funnits sedan "tror" jag 92 då den 4 vxl lådan kom jag vet att det finns på 850 turbo -94 då jag råkat ut för det på en sådan

-Detta fenomen är inte vanligt att det inträffar och kanske därför du får den reaktion som du får Bilen kyler oljan oftas väldigt bra och denna "nöd funktion" behöver inte användas

-Att jag "råkat " ut för detta fler ggr kan bero på att det låter mycket när jag går (Tunga fötter)

-Då detta inträffar så känns det som om man kör på vinterläge och inga felkoder registereras Då detta inte är något fel utan en säkerhets åtgärd för att skydda lådan
-Att byta olja bara för att detta inträffat är inget som behövs.
Men drar Du ofta tungt och med krävande körning = Backigt,tung gasfot, mycket start o stopp så rekommenderar service boken att oljan i lådan skall bytas och att göra detta för ofta skadar inte lådan
-För vid varje oljebyte så får du bort slaggprodukter från lådan som kan sätta igen ventiler/ventilhus eller gegga fast på lamellerna i lådan

Till dina frågor.
-Vart ute för detta tidigare dock så inträffade detta högst olämpligt då jag precis låg mitt i en backe och bilen tappade orken
-Medelande i display om hög oljetemp i lådan+ orange "triangel
-Då jag byter olja inför varje sommar för jag kör som jag gör så var oljan frisk när det inträffade

-Vad det gäller Svensk Volvo handel så kan jag ej säga något om den För jag lämnar inte in min bil till den Jag jobbar i den
-Att du upplever den som du gör kan jag bara beklaga och hoppas att du träffar någon som du kan lita på vad det gäller mekaniker som kan hjälpa dig med din bil

//Goose

Ah..tack för de svaren! Varför jag är lite extra intresserad är helt enkelt därför att min bil går in i "limp home" när växellådsoljan blivit varm och man ger på fullgas (precis innan gränsen för kick-down). Oftast på växel fem. (femväxlad aut låda). Ett väldigt ovanligt problem och därför svårt att få reda på vad det kan vara, utan att slänga ut ett stort antal tusenlappar. Kan ju vara ett enkelt fel, eller ett dyrt fel. Men för att hitta eventuella fel så måste man nästan ta i sär allt (vad jag har förstått) och då tickar kronorna iväg...och i så fall är det ju nästan lika bra att ta det säkra före det osäkra och byta hela lådan på en gång.

Det konstiga är dock att ingen hittar något fel på lådan, varken Volvo eller andra "experter" när de testkör bilen. Verkar inte gå att provocera fram heller inom första 6-7 milen. Men när man kört ett tag, alltså, typ vid långkörningar, där man gör mycket omkörningar, så går lådan in i limp home efter ett tag. Och när det väl hänt så händer det väldigt lätt igen, tills bilen fått stå över natten. Har hört att det tar lång tid för oljan i växellådan att bli varm, och därmed också lång tid för den att kylas ner igen. Så kanske det som är problemet...att något inte håller när värmen blir för hög. Dock är det som du säger, inget fel på oljan efter att nödläget gått in och stoppat. Fortfarande röd och fräsch och luktar bra. Fick ett tips att plocka av mina 3 extraljus som är ganska stora och tar upp mycket av luften in till motorn....bilen blev tydligt bättre och gav mer och snabbare respons på gasen, samt accelerationer. Den här "winterlägekänslan" var inte alls lika tydlig längre. Dock inträffade samma fel igen efter drygt 35 mil...alltså senare än vanligt. Upptäckte att lådorna för ljusen (ballaster) hade ramlat ner och satt sig för nedre kylintaget vid spoilern. Men man tycker ju att öppningen i stora grillen borde ha räckt till?

Nå..jag har en tråd om detta redan så kanske inte ska spinna vidare på det här, men ville ändå nämna bakgrunden för Dig :-)

Här är den tråden:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Användarvisningsbild
av gooose
Läste precis ditt sista inlägg i den andra tråden och där pratar du om att det "hugger"
Då har jag en fråga Drar din bil någon kylarvätska ?

Om du får in tex 5 ml ren glykol i a-lådan så kan detta redan vid denna lilla mängd glykol börja orsaka problem med lådan
Glykolen sätter sig som en beläggning på lamellerna i lådan och kan ge dessa hugg som du pratar om
även så att när det blir en beläggning på lamellerna så kan dom slira lite men ej så mycket att det resulterar i felkod endast ökad värme som är ditt problem

Har just nu inte kollat i tidigare inlägg men har du någon gång haft någon felkod och i så fall vilken ?
och är den utläst hos volvo handlare eller med annat instrument ?

//Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
gooose skrev:Läste precis ditt sista inlägg i den andra tråden och där pratar du om att det "hugger"
Då har jag en fråga Drar din bil någon kylarvätska ?

Om du får in tex 5 ml ren glykol i a-lådan så kan detta redan vid denna lilla mängd glykol börja orsaka problem med lådan
Glykolen sätter sig som en beläggning på lamellerna i lådan och kan ge dessa hugg som du pratar om
även så att när det blir en beläggning på lamellerna så kan dom slira lite men ej så mycket att det resulterar i felkod endast ökad värme som är ditt problem

Har just nu inte kollat i tidigare inlägg men har du någon gång haft någon felkod och i så fall vilken ?
och är den utläst hos volvo handlare eller med annat instrument ?

//Goose
Hugger vet jag inte direkt om den gör...växlingarna går faktiskt ganska fint, förutom nån gång ibland. Det kan vara när man kör lugnt och ligger precis i läget mellan två växlar, då kan den ibland (väldigt sällan) liksom i ett par sekunder hacka lite, ungefär som att den inte kan bestämma sig för rätt växel. Den kan även hugga lilite när man manuellt växlar ner från 4an till 3an i hastigheter över 60 km/h. Finns en mjukvarulösning på detta som gjort lådan bättre, men fortfarande hugger det lite om varvtalet är för högt när man växlar ner. Det ska dock vara ganska vanligt på just denna typ av låda och årsmodell enligt Volvo och har nog inget att göra med mitt andra problem.

Någon kylarvätska läcker den inte heller. Förvisso har den läckt ett par gånger under vintern, men då har det berott på att en slangklämma dragit en spricka i slangen från påfyllningsbehållaren. Innan dess har jag inte sett att det läckt något och inte efter heller. Problemet med lådan har varit innan alltså.

Jag får dock felkoder varje gång detta inträffar (att lampan för växelådsservice tänds). Felkoderna är följande:

* TCM-002F Lock-up funktion. Slirar eller är inte inkopplad
* ECM-5310 Kommunikationsfel med TCM. Kommunikationsfel

Felkoderna är utlästa hos Volvo.
Användarvisningsbild
av gooose
Du skriver att du bor på landet . Går det att få detta lite mer specifi
tex upp ,ner vänster,höger :wink:

Tänkte om det var så att om vi inte bor allt för lång från varandra att man kan Köra/känna på felet

//Goose
Användarvisningsbild
av Barkbiten
gooose skrev:Du skriver att du bor på landet . Går det att få detta lite mer specifi
tex upp ,ner vänster,höger :wink:

Tänkte om det var så att om vi inte bor allt för lång från varandra att man kan Köra/känna på felet

//Goose

Jag har ingen direkt fast punkt, utan befinner mig mestadels på resande fot. Lördag och söndag är jag i trakterna av Orust/Göteborg/Karlstad/Säfflle. Och förra helgen var jag i Åre/Sveg. Så det är kanske inte helt omöjligt att jag passerar i närheten av där du befinner dig...var det nu är någonstans?

Mina kamrater som håller på och mekar säger att det helt säkert är lådan som är fel på....man jag känner mig inte helt övertygad ännu. Särskilt eftersom Volvos tekniker tycker att lådan växlar fint när det testkör den.

Så än ger jag inte upp hoppet :-)

Skulle vara intressant att jämföra en annan Volvo automat med samma motor och årsmodell...för att själv avgöra skillnader i ljud känsla etc. Men har inte hittat någon ännu tyvärr. En kompis som hade en liknande (fast framhjulsdriven) sålde tyvärr sin innan jag hann prova den..och den hade dessutom problem med växellådan också.

De som renoverar lådor säger att AW55 är en japansk låda, och att den är byggd för 90hk motorer...därför håller de inte. Räkna med 15k mil säger de...men kan gå snabbare än så, eller betydligt längre om man kör försiktigt.

Själv tycker jag ju lådan växlar på bra..förutom just ibland när detta nödläge envisas med att hoppa i.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]