- tor 13 aug 2009, 23:48
Att bygga ja.. hmm
För att göra en lååång historia kort.. 2,3 liters underdel.
en motor komplett genomgången med alla lager, nya vevstakar, nya kolvringar, nya tryckare, honad (behövdes inte mera), fräst vevhusventilation, glt kamaxlar, nyare oljetråg med oljekyl på tråget, 1 st beg 16T med 7ans vinklade avgashus. Topplocket genomgånget med slipade ventiler osv. Summa summarum 23500kronor i delar.
Tillägg efter detta: byte till 19T, byte till 30% större massmätar rör byte till andra spridare. Annan intercooler. Totalsumma ca 15000 till med småsaker som rör och annat.
Då har vi 320hk ungefär vid 1,3 bar..förvisso tillförlitliga och så tål bottendelen betydligt mera vid behov..
Vad blev det nu då med eget jobb?.. Tja.. 23500+15000 blir 38500... Nu BORDE jag egentligen lämna för mappning för att få allt perfekt...
så utan att vara elak och eller ta i så jag kräks så vågar jag lova att en bra bottendel och lagom trim med lite utökad utrustning för framtida ideer eller för att vara safe kostar runt 40k om du gör jobbet själv..
Noter att jag har inte köpt allt splitt nytt, då vore räkningen betydligt högre..