Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Hej

Har problem i form av att bilen rycker vid körning samt att den ibland inte riktigt svarar vid gaspådrag några sekunder. Har bytt tändstift, tändkablar, fördelare och rotor vilket snarare gjorde problemet ännu värre! Någon som har någon idé vad som kan va fel ???
Användarvisningsbild
av timor
Min beteer sig likadant, har inte haft tid att felsöka bilen än men i helgen blir det ett kraftryck hade jag tänkt.

Dessa saker är väl värd att kolla:

*Tjuvlyft, spruta startgas vid insug och spridare, kolla veckade slangar och ev sprickor.
*Bränslefilter som sitter vid pumpen
*Tändstiften (Bytte från biltemas stift till NGK och rycken blev något mindre.)
*Rengöra gasspjället och samtidigt tomgångsmotorn (min pendlar på tomgången)
*Spridarreläet vid expansionskärlet
*Vita soppapumpsreläet i bilen

Ett par förslag iaf
Sen hade jag även tänkt "nolla" datorn som jag läste i någon tråd alldeles nyss, kan vara värt att prova. Tydligen skulle man köra bilen tills den blev varm (normal arbetstemp). Stänga av bilen men låta lampor och dylikt vara på, koppla ur batteriet helt, vänta 20 min. Sen koppla i batteriet igen, starta bilen utan att röra någonting annat.

Kan jue funka :roll:
Användarvisningsbild
av Bosse78
timor skrev:Min beteer sig likadant, har inte haft tid att felsöka bilen än men i helgen blir det ett kraftryck hade jag tänkt.

Dessa saker är väl värd att kolla:

*Tjuvlyft, spruta startgas vid insug och spridare, kolla veckade slangar och ev sprickor.
*Bränslefilter som sitter vid pumpen
*Tändstiften (Bytte från biltemas stift till NGK och rycken blev något mindre.)
*Rengöra gasspjället och samtidigt tomgångsmotorn (min pendlar på tomgången)
*Spridarreläet vid expansionskärlet
*Vita soppapumpsreläet i bilen

Ett par förslag iaf
Sen hade jag även tänkt "nolla" datorn som jag läste i någon tråd alldeles nyss, kan vara värt att prova. Tydligen skulle man köra bilen tills den blev varm (normal arbetstemp). Stänga av bilen men låta lampor och dylikt vara på, koppla ur batteriet helt, vänta 20 min. Sen koppla i batteriet igen, starta bilen utan att röra någonting annat.

Kan jue funka :roll:
Visade sig att problemet berodde på ärg på kontakten till lambdan. Så nu är rykningarna borta och jag är tillbaka till att bilen går bra men motorlampan börjar lysa med jämna mellanrum Zzz kanske man ska byta ut biltema lambdan mot en orginal ???
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]