- mån 10 aug 2009, 15:46
#310981
Hej :)
Här kommer en riktig funderare.. Har hittat en dumpventil på blocket som säljs av streetperformance.se..
Det som är lite festligt med den här är följande... (inklippt från annonsen)
(http://www.blocket.se/goteborg/Dumpvent ... ?ca=11&w=3)
Dumpventil som passar de flesta bilar med luftmassemätare. Tillverkad helt i aluminium. Den här typen av avlastningsventil dumpar laddluften ut i atmosfären vilket ger det karakteristiska ”Whoosh” ljudet när man lyfter på gasen. Detta ger både snabbare respons och snabbare spoolup tid.
Till skillnad från ventiler med enkel kolv så har den här ventilen dubbla fjädrar och kolvar för att förhindra att luft läcker vid tomgång eller gaspådrag. Det gör att man förhindrar de fel som ibland uppkommer med enkelkolv eller membran ventiler.
Exempel på bil med Lmm där det inte fungerar:
SAAB 9-5, 9-3 2000-upp (Trionic 7), 940 lättrycks turbo
Exempel på bil med Lmm där det fungerar:
Nissan 200sx, S13, S14, skyline, 300ZX, impreza, flesta VAG 1.8t, Volvo S/V40, S70, 850, T5-R, R, 240, 740, 940, Toyota Supra, SAAB 9000, 900...
Made in England!
Jag trodde att felen som uppstod med öppen/atmosfärisk dumpventil var att dom dumpade ur den uppmätta luften som LMM mätt upp och därmed gav fel värden..
Men enligt dom här så ska det alltså funka ändå? lattjo.. Tänkte om ni hade nån åsikt om detta..
Och till er som direkt tänker svara nått i stil med "meeeeen då! dumpljud är supertöntigt bla bla bla".. Gör inte det, för det är inte sånna åsikter jag frågar om.. Jag tycker det låter jävligt trevligt faktiskt.
/Ticken
Här kommer en riktig funderare.. Har hittat en dumpventil på blocket som säljs av streetperformance.se..
Det som är lite festligt med den här är följande... (inklippt från annonsen)
(http://www.blocket.se/goteborg/Dumpvent ... ?ca=11&w=3)
Dumpventil som passar de flesta bilar med luftmassemätare. Tillverkad helt i aluminium. Den här typen av avlastningsventil dumpar laddluften ut i atmosfären vilket ger det karakteristiska ”Whoosh” ljudet när man lyfter på gasen. Detta ger både snabbare respons och snabbare spoolup tid.
Till skillnad från ventiler med enkel kolv så har den här ventilen dubbla fjädrar och kolvar för att förhindra att luft läcker vid tomgång eller gaspådrag. Det gör att man förhindrar de fel som ibland uppkommer med enkelkolv eller membran ventiler.
Exempel på bil med Lmm där det inte fungerar:
SAAB 9-5, 9-3 2000-upp (Trionic 7), 940 lättrycks turbo
Exempel på bil med Lmm där det fungerar:
Nissan 200sx, S13, S14, skyline, 300ZX, impreza, flesta VAG 1.8t, Volvo S/V40, S70, 850, T5-R, R, 240, 740, 940, Toyota Supra, SAAB 9000, 900...
Made in England!
Jag trodde att felen som uppstod med öppen/atmosfärisk dumpventil var att dom dumpade ur den uppmätta luften som LMM mätt upp och därmed gav fel värden..
Men enligt dom här så ska det alltså funka ändå? lattjo.. Tänkte om ni hade nån åsikt om detta..
Och till er som direkt tänker svara nått i stil med "meeeeen då! dumpljud är supertöntigt bla bla bla".. Gör inte det, för det är inte sånna åsikter jag frågar om.. Jag tycker det låter jävligt trevligt faktiskt.
/Ticken
"Que deciderat paxem para bellum"