Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej :)

Här kommer en riktig funderare.. Har hittat en dumpventil på blocket som säljs av streetperformance.se..

Det som är lite festligt med den här är följande... (inklippt från annonsen)
(http://www.blocket.se/goteborg/Dumpvent ... ?ca=11&w=3)

Dumpventil som passar de flesta bilar med luftmassemätare. Tillverkad helt i aluminium. Den här typen av avlastningsventil dumpar laddluften ut i atmosfären vilket ger det karakteristiska ”Whoosh” ljudet när man lyfter på gasen. Detta ger både snabbare respons och snabbare spoolup tid.

Till skillnad från ventiler med enkel kolv så har den här ventilen dubbla fjädrar och kolvar för att förhindra att luft läcker vid tomgång eller gaspådrag. Det gör att man förhindrar de fel som ibland uppkommer med enkelkolv eller membran ventiler.

Exempel på bil med Lmm där det inte fungerar:
SAAB 9-5, 9-3 2000-upp (Trionic 7), 940 lättrycks turbo

Exempel på bil med Lmm där det fungerar:
Nissan 200sx, S13, S14, skyline, 300ZX, impreza, flesta VAG 1.8t, Volvo S/V40, S70, 850, T5-R, R, 240, 740, 940, Toyota Supra, SAAB 9000, 900...

Made in England!

Jag trodde att felen som uppstod med öppen/atmosfärisk dumpventil var att dom dumpade ur den uppmätta luften som LMM mätt upp och därmed gav fel värden..
Men enligt dom här så ska det alltså funka ändå? lattjo.. Tänkte om ni hade nån åsikt om detta..

Och till er som direkt tänker svara nått i stil med "meeeeen då! dumpljud är supertöntigt bla bla bla".. Gör inte det, för det är inte sånna åsikter jag frågar om.. Jag tycker det låter jävligt trevligt faktiskt.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Funk
Snabbare spoolup ? Är systemet trycklöst så spelar det väl ingen roll om trycket dumpats ut i atmosfören eller före gasspjället ? Och mycket riktigt så blir det fel i systemet att dumpa ut uppmätt luft i atmosfären, även om felet är så litet att bilen fortfarande fungerar..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ticken
Jo men klart bilen funkar att köra med med lysande lambda lampa å ingen tomgång typ... men jag menar i längden, som en hållbar lösning. Är detta en funkis lösning ?

/Ticken
Användarvisningsbild
av Funk
Insprutningen klarar säkert att kompensera för den trots allt lilla mängden luft utan att varna för lambavärde, men varför ? Såvida vi inte talar om riktigt högt laddtryck, men då kör man väl med andra lösningar rätt igenom..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Ticken
Skratt. Ja just det, en sån ska man ha.. eller inte :)

Hur som helst, jag är faktiskt rätt nyfiken på den där dumpen.. undrar varför det skulle funka när alla andra öppna inte gör det :p

Antar att det bara finns ett sätt att ta reda på det..

/Ticken
En öppen dump KAN INTE fungera BRA på en bil med någon typ av luftmängdsmätare som sitter innan dumpen, det är ju självklart,

All luft som dumpen släpper ut mäts ju av luftmängdsmätaren som försöker spruta in motsvarande mängd bensin då den tror att luften går in i motorn, så enkelt är det.

De kan bara fungera olika mycket DÅLIGT. Lambdan tex registrerar ju något är tokfel och läcker luft och försöker kompensera så gott det går. Problemet är ju att läckan "dumpen" öppna och stänger hela tiden så regelrinegn blir ingen höjdare.

Vem vill ha en sådan motor ?????

Så om ni absolut sha ha WOshhhhhhhhh ljudet, så.

Svälj er stolthet och Köp den elektronika...

Eller bygg om insuget till att ha luftmängdsmätaren mätaren EFTER dumpen med tex en VPC som det är på riktiga tävlingsmotorer som har öppen dump.

Kan någon av er förklara varför man vill ha en öppen dump till, annat än för ljudet, det sitter ju redan en dump på bilen som re-cirkulerar????

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]