Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lospilotos
Hej!

Fick min ratt bytt idag, då lädret lossnat på vissa ställen, men det är inte det som är anledningen till mitt inlägg.

Nej, anledningen är problemen efter bytet. Fick tillbaks bilen och fick veta att det tydligen är svårt att få ratten exakt på plats vid byte, så att den kanske inte skulle gå rakt fram ifall man hade ratten helt centrerad. Mycket riktigt, jag måste hålla ratten ca 5 grader till höger för att bilen ska gå rakt fram....

Dessutom upplevs styrningen som mycket trögare och det känns även som om servon ger olika mycket hjälp genom rattrörelsen. Det är som om det först är trögt, sen lättare och sen trögt igen.

Mina frågor:

1. Är det normalt att ratten inte blir centrerad, och hur åtgärdar man detta?

2. Är det normalt att styrningen känns annorlunda? Görs det något annat än själva rattbytet i samband med detta? Jag trodde det bara var av med en ratt och på med nästa.

Tacksam för snabba tips, innan jag ringer tillbaks till verkstaden (Bilia)

/Lospilotos
Användarvisningsbild
av VS60
lospilotos skrev:Hej!

Fick min ratt bytt idag, då lädret lossnat på vissa ställen, men det är inte det som är anledningen till mitt inlägg.

Nej, anledningen är problemen efter bytet. Fick tillbaks bilen och fick veta att det tydligen är svårt att få ratten exakt på plats vid byte, så att den kanske inte skulle gå rakt fram ifall man hade ratten helt centrerad. Mycket riktigt, jag måste hålla ratten ca 5 grader till höger för att bilen ska gå rakt fram....

Dessutom upplevs styrningen som mycket trögare och det känns även som om servon ger olika mycket hjälp genom rattrörelsen. Det är som om det först är trögt, sen lättare och sen trögt igen.
Sånt problem hade jag på gamla 850 som jag hade, varför blev det så minns jag inte.

Det är bara lämna bilen tillbacka för att dem ska justera ratten. Det är ju livsfarligt att köra så här.
Eventuell kan du kolla lufttryck i däck.

Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT

Mina frågor:

1. Är det normalt att ratten inte blir centrerad, och hur åtgärdar man detta?

2. Är det normalt att styrningen känns annorlunda? Görs det något annat än själva rattbytet i samband med detta? Jag trodde det bara var av med en ratt och på med nästa.

Tacksam för snabba tips, innan jag ringer tillbaks till verkstaden (Bilia)

/Lospilotos
av nevyn
:lol:

Varför är det livsfarligt att ratten inte är centrerad, det är ganska vanligt. För jag hoppas att den går rakt om du släpper ratten och att den då står ca 5 grader åt något håll. Annars har de ju verkligen gjort nåt galet.

I övrigt så bör de ju centrera ratten när de byter, går det inte får man göra en hjulinställning.

Sen vet jag inte om det finns några sensorer som läser av rattvinkel som påverkar, det finns ju på en del bilar.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag skulle aldrig acceptera att det blir så.
Har dom bytt ratt så ska den gå rakt fram.
Kan dom inte så får dom ta in någon kompetent som kan fixa detta.
Jag menar, varför betala för att få bilen försämrad när man kan göra det själv GRATIS.
av nevyn
Ok, nu är vi ju inne på olika tolkningar av lospilotos inlägg.

Jag tolkar det som att ratten inte är centrerad, du tolkar det som att bilen inte är "centrerad" att den skulle vara på väg ner i diket om du släpper ratten. Har jag fel?

I vilket fall som helst är vi nog överens om att det är ganska dåligt gjort.

Om jag förstår saken rätt så handlar det om att splinesen inte är identiska på de båda rattarna och därför kan man inte positionera ratten så att den ser ut att sitta på samma position, varför en hjulinställning krävs. Är det korrekt uppfattat?
av lospilotos
Ja, än så länge håller jag mig på vägen. Det är nog bara positioneringen av ratten som är problemet i det fallet. Det jag undrar mest över är varför hela styrkänslan blivit helt annorlunda, trögare och ojämn servoverkan känns det som.

Ska in till dem imorgon igen och då vore det bra att veta så mycket som möjligt ifall de drar igång någon visa om att "det är så det ska vara"....

Tack!

/Lospilotos
av Knasen
Att centrera ratten är ett ganska lätt jobb, kolla rattens läge vid fullt ratt utslag åt vänster, ta ut ett rikt märke på ratten exempelvis rattknapparnas(radioknapparna) och kolla var dom hamnar på klockan ca 14, vrid ratten mot ett fullt rattutslag mot höger och rattknapparna (cruisekontrollen) skall hamna ca 10 på klockan, ett lätt sätt att kolla om ratten är centrerad obs, beroende på ratt så kan detta variera lite ,men grundregeln är att ratten skall stå ett visst sätt vid vänsterrattutslag och spegelvänt åt andra hållet.

Har du DTCS så kan man kolla rattvinkeln med VADIS el VIDA genom SAS (Rattvinkelgivarn).

Men att ställa in hjulen är en annan femma, rattinställning måste göras först och sedan hjulinställning sedan går bilen rakt fram.
Användarvisningsbild
av VS60
nevyn skrev::lol:

Varför är det livsfarligt att ratten inte är centrerad, det är ganska vanligt.
Plötslig ringer mobil som ligger i ficka, eller blir man stört av någon som åker med i bilen. Släpper ratten, hello diket här är jag.
Vanligt? Vad mennar du med detta?

av Frigge
VS60 skrev:

Plötslig ringer mobil som ligger i ficka, eller blir man stört av någon som åker med i bilen. Släpper ratten, hello diket här är jag.

Man åker väl inte i diket pga ratten sitten snett på rattaxeln heller :lol:
Skillnad vore ju om Hjulinställningen vor totalt fel då drar ju bilen snett
vilket skulle kunna leda till att man åker av vägen om man pillar med annat,precis som man kan även om hjulinställningen skulle vara rätt o man pillar på annat
Skulle man åka upp o ner om man satte ratten upp o ner :roll:

/Fredrik
av nevyn
VS60 skrev:

Läs det alla har skrivit, du har missuppfattat problemet, i övrigt har du rätt.

Knasen, inte för att jag förstår riktigt vad du menar, men enligt dig verkar det ju som de har slarvat lite, för det ska gå på ett "enkelt" sätt att justera så att ratten står rakt och bilen går rakt?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]