Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LUxe77
Tjenare.

Har en Volvo 244L -77 som det sitter en B19A med M45 låda i.
Funderar på att byta till en M47 låda istället, men jag undrar om det är mycket som behöver bytas?passar lådan rakt av?
Har ingen tidigare erfarenhet av att byta växellådor, så vad bör jag tänka på?

MvH Anton
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Du behöver skaffa dig en M47 typI, dvs den äldre lådan med uttag för hastighetsmätarwire. Problemet är att dessa inte är så lätta att hitta.
I övrigt passar det rakt på så länge du ser till att ha med kardanaxel osv till den nya lådan och byter ut kopplingen (olika splines). Skulle rekommendera dig att köpa en M46 låda istället, lite mer jobb men betydligt lättare att hitta.
av LUxe77
Jo har faktiskt funderat på att skaffa en M46 låda istället. Men det känns knepigt att koppla in överväxeln på den. Har ingen aning om hur man kopplar den osv. Om någon kan förklara i steg hur man gör så kanske jag skulle klara det:)
Användarvisningsbild
av Hilmer
Om du bara får med dig ett komplett kablage ink relä med lådan så är det inga större konstigheter att koppla in det sedan.
Även när det handlar om M46 så gäller det att antingen se till att få en äldre låda (-78) eller så får man byta ut kopplingen.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]