Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrharakiri
Har nyligen köpt en V70 -01 och har lite funderaingar på hur växellådan ska kännas. Ibland kan det vara riktigt svårt att få i backen då bilen stått parkerad ett tag. Man måste trycka till rejält. Det går dock lättare om jag lägger i ettan först och sen backen. Sen tycker jag att det känns lite "metalliskt" ibland när jag växlar men det är inte något skrapljud elller så. Ska det vara så här?
Användarvisningsbild
av Brainy
Kollat oljenivån i lådan? när är den bytt senast?
Min erfarenhet med växellådor är att man får just detta problem speciellt när oljan är gammal.

/Anders
av mrharakiri
Brainded skrev:Kollat oljenivån i lådan? när är den bytt senast?
Min erfarenhet med växellådor är att man får just detta problem speciellt när oljan är gammal.

/Anders
Hmm vart kollar man nivån?
av marnilss
Jag har inte heller varit speciellt nöjd med min växellåda, även om det är en S60 och lite nyare så är det troligtvis samma problem som jag upplevt.

Jag har drivit detta mot Volvo, eller rättare sagt återförsäljaren, och slutligen verkar det som att problemen löser sig. Jag har beskrivit detta på Turbo Performance Clubs forum så jag lägger en länk dit: http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=78435

/Marcus
av Frigge
mrharakiri skrev:Har nyligen köpt en V70 -01 och har lite funderaingar på hur växellådan ska kännas. Ibland kan det vara riktigt svårt att få i backen då bilen stått parkerad ett tag. Man måste trycka till rejält. Det går dock lättare om jag lägger i ettan först och sen backen. Sen tycker jag att det känns lite "metalliskt" ibland när jag växlar men det är inte något skrapljud elller så. Ska det vara så här?
Problemet du beskriver låter som att lamellen kärvar på axeln. Det man måste göra då är att ta ner vxl-lådan för att komma åt att smörja axeln, beroende på hur långt bilen gått får man överväga att byta koppling på samma gång. Personligen är jag ganska säker på att oljan i lådan inte påverkar detta det minsta. Testa o se om backen är lätt att få i om motorn är avstängd, är den lätt då är det att lamellen kärvar.
Om du köpt bilen på en firma har du kanske garanti ??

/Fredrik
av nevyn
Om lamellen är trög även när den är avstängd, vad beror det på då?
Användarvisningsbild
av greeeken
Har haft detta felet oxå.
Svårt att få in backen o 1:ans växel.
Lösningen var att de fick smörja in lådan pånytt.
Fungerar utmärkt.
Detta gick på min garanti
av sungam
greeeken skrev:Har haft detta felet oxå.
Fungerar utmärkt.
Känns som ett vanligt volvo-problem. Har det på min s60 -01 oxå. Nån som vet om garantin funkar på den fastän den är drygt 5 år? vad skulle det annars kunna kosta? Ska in på service snart så man får passa på att samla på sig lite sånt pyssel...

sungam skrev:
greeeken skrev:Har haft detta felet oxå.
Fungerar utmärkt.
Känns som ett vanligt volvo-problem. Har det på min s60 -01 oxå. Nån som vet om garantin funkar på den fastän den är drygt 5 år? vad skulle det annars kunna kosta? Ska in på service snart så man får passa på att samla på sig lite sånt pyssel...

/Fredrik
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag hade gått till volvo o frågat om detta.
Det är ju inte 1 eller 2 bilar som haft detta problem.
Det kanske går på någon slags garanti eller så.
Man kan bara få ett nej av volvo inget annat så gå o fråga

Har iaf själv en Ryobi som funkar dunder, […]

För normala försäkringar är de[…]

Jag har en dieselbil och en ren elbil. Det blir un[…]

Oljesticka brukar finnas även om där &au[…]