Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av eliot
Hej!
Jag hade liknande problem med min 745:a GLT 16V 89. på den var det tempgivaren den som går till styrboxen, det sitter två den andre går till mätaren.

Eliot.
av Hemulen
Fattar jag rätt så dör inte motorn längre vid inbromsning. Kontroll av gasspjällskontakten: Väljarkabeln i uttag 2, Vrid gasreglagerullen till fullgas,Tryck in knappen 2 gånger(ca 1sek varje gång),Dioden ska blinka snabbt,släpp gasreglaget,du ska få kod 3-3-3 om fullgasläget är ok.Vrid lite på gasreglaget,Dioden ska slockna och sedan visa 3-3-2,då är kontakten ok i tomgångsläget. :) . Ps, du har inte bytt däcken. :lol:
Användarvisningsbild
av Anette
Hemulen skrev:Fattar jag rätt så dör inte motorn längre vid inbromsning..... Ps, du har inte bytt däcken. :lol:
Jo, den dör fortfarande men inte just vid inbromsning (tror jag) utan det räcker med att man vid låg fart släpper gasen. Men den dör inte lika ofta och fortfarande bara när den är varm... och jo, jag har bytt framdäcken också :) det vänstra två gånger ... :lol:
fast det var för att de skickat med en kass gammal ventil på det...

Nu har husset tagit bilen och dragit till Oslo men när han kommer hem skall jag testa föreslagna åtgärderna. ...Får man hoppas på att bilen blir stulen i Olso? :wink:
av Hemulen
Det där med felkodsdosan inte funkar,om den funkade innan du bytte styrdonet för bränsleinsprutningen så har det säkerligen blivit något glapp i kontakten till styrdonet.Prova ta loss,sätt dit igen och som sagt säkring 1 eller batteriet loss innan operationen, om den någonsin genomförs. Stor risk bilen försvinner i Oslo,säkerligen hårdvaluta där :lol: .
Användarvisningsbild
av Anette
Tack! Bara husse kommer hem igen så kan bilen hamna på Grönland eller Svalbard eller vadsomhelst. Men - trots allt gillar jag Volvo (även om jag önskar att jag köpt en 945/960 kombi istället) och jag vill lära mig eftersom jag tror att jag kommer fortsätta vara volvoägare under överskådlig framtid. Min egen 343:a saknar ju alla finesser så där är felsökningen inte så svår...

Skall ta och tvätta rent alla kontakter, mäta med ohm-mätaren och kolla alla jordanslutningar när husse kommer hem (om han har bilen med sig) så får jag återkomma.
Användarvisningsbild
av Anette
Jaha, då var det dags igen. Bilen blev tyvärr inte stulen i Norge (den fick bara P-böter) :cry: Så bilen fick stå ett tag för Husse hade inte råd med både böterna och verkstadsbesök. Istället har han använt min bil så nu är den också paj :roll:

Mecken sa att luftmassemätaren inte funkade :twisted: YYYYYLLLLL den var ju ny! Nu har jag bytt den igen till en hel och bytt lambdasonden. Bilen går numera bra när den går. OCH så tappar den tomgången precis som förut och då stannar den tvärt.

Det är nog med största säkerhet så att tomgången faller oavsett om bilen är varm eller inte. Annars ligger den fint på ca 700 rpm eller så. Bromsning har inget med saken att göra för jag testade med att lägga i friläge och släppa gasen i typ 70 km/h - plofff - så dog den...

Det enda jag ännu inte bytt är tomgångskontakten. Hur var det med den där tomgångsskruven? Ska det vara någon på min bil eller inte?

Det är för övrigt ingen som känner någon äldre herre i stockholm/uppsala området som kan lyssna sig till en inställning av en 343:as motor (Renault) 1.4 S - 1980 årsmodell?
Användarvisningsbild
av Anette
:oops: jo, alltså MIN bil som husse haft sönder senast - det är en 343:a som knasar med soppa/luft blandningen på något sätt, men det kan jag ju ta under 343 sen. Skall byta förgasaren i helgen och se om det hjälper. Men tråden här gäller 744:an.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det är stoppskruven (en liten M4) för spjället som fattas så är det fel. Menar du en stor svart plastskruv som sitter i underkant på spjällhuset så ska du inte ha en sån på din bil. Den satt bara på LH2.2.

Som jag fattar det nu går bilen bra nu, förutom att tomgången försvinner ibland. Har jag fattat rätt?
Användarvisningsbild
av Anette
Svar JA. Bilen går utmärkt, startar, låter ungefär som alla 740 med snart 20 år på nacken. Tomgången kanske fladdrar pyttelite mellan 700 och 650 men det är väl oxå att vänta av en gammal bil. Står jag still på tomgång och bromsar kan man se en liten dipp av mätaren på tomgången. Kanske ner till 500. Är det normalt eller ett spänningsfall? Skall försöka få tag på kontakt idag och byta den. Jag vågar påstå att tomgången enbart försvinner när motorn börjar bli varm... Jag behöver inte bromsa. Den försvinner i 70 km i timmen om jag släpper gasen OCH kopplar ur inte om jag bara släpper gasen och låter drivet finnas kvar...
bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]