Ticken skrev:Kör du med laddtryckmätare i kupén? För jag har för mig att BSR brukar skruva upp laddet till ca 1,1 med deras chip :) så vitt jag vet iaf..
Kanske är det inte bromsarna som är underdimentionerade, du kanske ska satsa en krona eller två på väghållning :)
/Ticken
Haha, ja du har heeelt rätt. Om man ska förbättra nåt med en 940 så är det definitivt väghållningen. Jag har "progressiva dämpare" på (som farbrorn jag köpte den av var mycket noga med att påpeka) och en sänkning på 20mm, och jämfört med en vanlig Volvo så är det bra, men det gungar fortfarande lite i kurvorna. Men det är ju också charmen med Världens bästa bilmodell!
Ang. laddet så sa dom till mig att de aldrig går över 0,9. Om jag hade tjatat så kanske de skruvat till 0,95 men det kändes liksom inte som någon vits. De är proffs, inte jag. Att de skulle skruva upp till 1,1 är kanske en av alla de myter som han slog hål på... Vi pratade just om det där, att det finns lika många självutnämnda "trimexperter" som det finns bilar. Jag sa att jag nog vill ha en mätare i kupén så jag kunde se om slangen hoppade av (jag har fått råd om det) men han tyckte nog jag var lite larvig. "Varför skulle den hoppa av?" Men jag ska faktiskt sätta dit en i alla fall, det känns liksom lite tryggare.
Sen ett tips till alla som menar att man "måste" byta koppling, för den håller absoluuuut inte för över 200 hk: lägg i växeln - SEN gasar ni. Det är mycket enkelt... Om man däremot gillar att åka runt korvkiosken i Säffle och göra åttor så kanske koppling är att satsa på. :D
Förresten, angående fartresurerna: jag hade rullfart vid ett rödljus idag och en medelålders man med tuffa solglasögon gled upp jämsides i sin svarta splitter nya VW Scirroco. Han tittade väldigt nedvärderande på mig, ungefär "jävla Volvo-bonde". Men precis då blev det grönt och eftersom jag hade runt 2500 rpm på mätaren tryckte jag plattan i mattan på 2ans växel och han blev snabbt en liten prick i backspegeln... Volvobonde - Scirrocotönt - 1-0 :D