Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Kör du med laddtryckmätare i kupén? För jag har för mig att BSR brukar skruva upp laddet till ca 1,1 med deras chip :) så vitt jag vet iaf..

Kanske är det inte bromsarna som är underdimentionerade, du kanske ska satsa en krona eller två på väghållning :)

/Ticken
Användarvisningsbild
av Hanson
Ticken skrev:Kör du med laddtryckmätare i kupén? För jag har för mig att BSR brukar skruva upp laddet till ca 1,1 med deras chip :) så vitt jag vet iaf..

Kanske är det inte bromsarna som är underdimentionerade, du kanske ska satsa en krona eller två på väghållning :)

/Ticken
Haha, ja du har heeelt rätt. Om man ska förbättra nåt med en 940 så är det definitivt väghållningen. Jag har "progressiva dämpare" på (som farbrorn jag köpte den av var mycket noga med att påpeka) och en sänkning på 20mm, och jämfört med en vanlig Volvo så är det bra, men det gungar fortfarande lite i kurvorna. Men det är ju också charmen med Världens bästa bilmodell!

Ang. laddet så sa dom till mig att de aldrig går över 0,9. Om jag hade tjatat så kanske de skruvat till 0,95 men det kändes liksom inte som någon vits. De är proffs, inte jag. Att de skulle skruva upp till 1,1 är kanske en av alla de myter som han slog hål på... Vi pratade just om det där, att det finns lika många självutnämnda "trimexperter" som det finns bilar. Jag sa att jag nog vill ha en mätare i kupén så jag kunde se om slangen hoppade av (jag har fått råd om det) men han tyckte nog jag var lite larvig. "Varför skulle den hoppa av?" Men jag ska faktiskt sätta dit en i alla fall, det känns liksom lite tryggare.

Sen ett tips till alla som menar att man "måste" byta koppling, för den håller absoluuuut inte för över 200 hk: lägg i växeln - SEN gasar ni. Det är mycket enkelt... Om man däremot gillar att åka runt korvkiosken i Säffle och göra åttor så kanske koppling är att satsa på. :D

Förresten, angående fartresurerna: jag hade rullfart vid ett rödljus idag och en medelålders man med tuffa solglasögon gled upp jämsides i sin svarta splitter nya VW Scirroco. Han tittade väldigt nedvärderande på mig, ungefär "jävla Volvo-bonde". Men precis då blev det grönt och eftersom jag hade runt 2500 rpm på mätaren tryckte jag plattan i mattan på 2ans växel och han blev snabbt en liten prick i backspegeln... Volvobonde - Scirrocotönt - 1-0 :D
Användarvisningsbild
av Ticken
Sweet inlägg..! Det där med att hänga av medelålders gubbar med nya bilar är en sysselsättning som är svår att tröttna på, den ligger dock tvåa efter att dra ifrån grabbar med backslick i pappas porsche.. *fniss*

hur som helst! jag har som sagt länge gått i tankarna att chippa hos bsr och hade bara hört att laddet skulle hamna på 1,1. det kanske inte alls var så utan egetligen skruvar dom till 0,9 som du säger. Mitt personliga tycka är ju att ett ladd över 1 bar är inte en hållbar modell på en orginal volvospis.. så jag tror att 0,9 är rätt vettigt..

Intressant det där med väghållningen, nu har jag ioförsig precis smällt min 945a, så jag håller på för fullt att leta nytt projekt, men hur som helst.. jag körde med gula ställbara koni, lesjöforsfjädrar, 960krängare (grövsta), fjäderbensstag... Det är faktiskt rätt seriös skillnad då mot orginal, nu vet jag att det säger sig självt men ändå. det blir plötsligt en ganska rolig bil att köra! och då pratar vi om en plåtkontainer från 92!

den hugger rätt bra i kurvorna med en en perfekt tendens till överstyrning.. innan uppdateringarna så krängde den så förbannat att man knappt vågade dra på lite i en kurva..

fast bromsar är nog inte helt fel, jag hade slitsade & hålborrade skivor och greenstuffbelägg och orginal ok med fräsch och fin bromsvätska i min 945a och jag var faktiskt rätt nökd med bromsarna. dock om man hade velat göra nått mer åt det så hade det väl varit att kasta på typ XC90skivor och större ok i fram, men då lär det springa iväg i budget också..

hmm, blev lite längre inlägg än vad jag hade tänkt.. men du blev nöjd iaf med bsr chippet? hur upplever du axx och så? drar du längre på växlarna? vill gärna få en tanke på hur det är mer exakt med deras grejjer..

/Ticken
Användarvisningsbild
av Hanson
Köra ifrån Porschar?? Har du gjort det alltså? Med vad för trim? Jag har nog en liten bit kvar dit, hehe.

Det du undrar mer specifikt kan jag mer exakt svara på när jag kommer hem efter helgen. Ska bort några dagar och åker strax. Har ca 60 mil att köra och då lär jag ha testat både omkörningsfaktorer och bränsle-ekonomin mycket mer utförligt.

Men bara för att svara kort så länge på det du undrade ang. chippet så är den största skillnaden kraften/styrkan. Original LTT har 230 Nm, och nu fick jag 330 Nm - en T5 av ungefär samma årsmodell har 300 Nm! Du behöver aldrig mer växla, bara att trampa på gasen... Personligen så är jag inte så förtjust att gasa fullt på 1an och 2an (det känns som att det sliter väldigt hårt på alla bilar!) men om du gör det så kommer kraften redan från 2300 rpm, ungefär.

Min tanke är att inom kort sätta dit även 2,5 tumsystem, racekatt och byta kam så jag får all kraft i botten av registret. Jag kör sällan över 110 km/h men vill gärna ha lite knuff fram till dess. Tror du att den kombinationen skulle funka? Och vilken kam ger det bästa vridet i botten?

Sen ska jag kolla upp lite av det där du skrev om bromsar, fjädrar etc. Jag kan absolut ingenting om sånt, men inser att det är absolut nödvändigt...

Nu ska turbon ut och ladda lite! Hörs då
Användarvisningsbild
av Ticken
Byta till grövre avgas är nått jag rekomenderar, och glöm inte bort främre röret+downpipe då! Där ligger det ett par pållar å gömmer sig :)
http://www.jt-tuning.se säljer sånna främre rör + räserkissar i 3".. bsr har såvitt jag vet 2,5" halvsatser om du nu inte vill ha 3" hela vägen..
Bra fråga det där med vridet i botten, kammen jag hade i min 945a var lite special special så jag vet faktiskt inte, men är rätt säker på att jag sett en lista någonstans här på forumet där man tar upp dom olika kammarna och vilka som ger olika karaktär..
Rent generellt på en turbomaskin så är ju 531 toppen och vx3 kammen en bra kombo :) 531 toppen ger aningen högre komp och vx3kammen lite mera drag igenom hela registret..

Sen om du är inne på väghållning och så. börja med nya dämpare och fjädrar. Skillnaden kommer bli ENORM! Jag tycker du ska köpa ställbara koni, skitbra grejjer för en vettig peng.

Tycker det är riktigt kul att läsa om hur du upplever draget i bilen, 330Nm är ju en hel del i en gammal pansarvagn :p

/Ticken
Användarvisningsbild
av Hanson
Nu har jag åkt ca 70 mil, och som jag skrev i min andra tråd om bensinförbrukning så har jag kört på 0,91 l/mil och det med lågt däcktryck, 3 pers i bilen och fullastad baktill. Det har förstås blivit lite omkörningar :D och och en hel del småkörningar uppför krokiga och branta vägar. Jag är helnöjd med det, men lite förvånad! Som sagt, jag gasar aldrig fullt på 1an el. 2an, men när man har farten uppe på någon av de högra växlarna så går det fort upp till 130 km/tim vid en omkörning. Men jag upplever nästan inget klassiskt turbodrag, utan mer som ett långt "sug" i motorn - alltså väldigt olikt gamla Saab 900 med 175 hk motorn... Vad det gäller ljudet så är det knappt någon skillnad, bortsett från att det susar lite vid växlingarna. Och det är så jag vill ha det. Med ett 3-tumssystem så brööölar lite väl mycket för min smak, tyvärr. Även om det säkert gör sitt till. Det får nog bli ett 2,5 tum.

Hur svårt är det att byta topp? Och hur får man tag i en 531?

Hur mycket tror du jag kan öka - från 205 hk - om jag byter downpipe, sätter dit en racekat och 2,5 tumssystem? Jag skulle vilja byta kam också, men eftersom jag inte gör sånt själv blir det väl en kostsam historia, eller kan man lämna in bilen för sånt? Har svårt att tro att Bilia vill göra det ...?

Jag var inne på Konis hemsida, men blev bara virrig av alla alternativ till 940. Har ingen aning om vad skillnaden är mellan dem!

Vad ska du ge dig på för projekt nu då när du smällt kombin?

/Hanson
av runte
Hmmm... har lite funderingar ang. chiptrim på min 945 -96 ltt men frågetecknen är många
vad jag tror mig förstått är att ett trimchip bla. höjer turbotrycket till olika värden beroende av chip

BSR kräver koll av turbotrycket efter montering av trimchip ECO, koll av tryck samt BSR wastwegateklocka rekommenderas steg1, kräver justerbar? BSR wastegateklocka samt koll av tryck vid steg2

Andra företag som säljer trimchip säger inget om vare sig koll av tryck eller byte av klocka men utlovar ung. samma effekt/vridmomentökning, om det är så att turbotrycket ökas med ett trimchip så har man således ingen aning vilket värde man hamnat på och det låter lite skumt i mina öron

Ytterligare myror i huvudet får man hos BSR, turbotrycksmätare 275 kr, laddtrycksmätare 2625 kr, jag som i min enfald trodde att det var samma sak

Jaja det ger väl sig så småning om..................
av JE Jr
BSR vill väl att det blir riktigt utfört helt enkelt. övriga tillverkare överlåter istället åt dig att justera in laddtryck osv. Kanske kan du det, men kanske inte, och då är ju risken stor att försäljaren för en massa skit för produkter som inte håller måttet när det eg. var monteringen som var fel.
Användarvisningsbild
av Hanson
runte skrev:Hmmm... har lite funderingar ang. chiptrim på min 945 -96 ltt men frågetecknen är många
vad jag tror mig förstått är att ett trimchip bla. höjer turbotrycket till olika värden beroende av chip

BSR kräver koll av turbotrycket efter montering av trimchip ECO, koll av tryck samt BSR wastwegateklocka rekommenderas steg1, kräver justerbar? BSR wastegateklocka samt koll av tryck vid steg2

Andra företag som säljer trimchip säger inget om vare sig koll av tryck eller byte av klocka men utlovar ung. samma effekt/vridmomentökning, om det är så att turbotrycket ökas med ett trimchip så har man således ingen aning vilket värde man hamnat på och det låter lite skumt i mina öron

Ytterligare myror i huvudet får man hos BSR, turbotrycksmätare 275 kr, laddtrycksmätare 2625 kr, jag som i min enfald trodde att det var samma sak

Jaja det ger väl sig så småning om..................
ECO-chippet ger ingen direkt märkbar skillnad på fartresurserna, utan bidrar till att sänka bränsleförbrukningen.
Steg 2 (175 hk) är ganska ovanligt att man väljer, det är ECO eller steg 3 som gäller eftersom steg 2 och 3 är samma pris, med skillnad på nån hundring. Dessutom är 175 hk inte speciellt mycket i en plåtcontainer som 945.

Laddtrycksmätare sitter i motorn, turbotryckmätaren, som sitter inne i kupén, visar vilket tryck du har (det är inget du måste ha).
Alla kontroller gör BSR, så det behöver du inte tänka på. Bara betala och var glad!

Själv kollade jag runt lite på andra företag och läste mycket på många forum, men det verkar helt klart som de nöjdaste kunderna finns hos ovan nämnda företag. Men, det handlar också mycket om hur man sköter och kör sin bil i slutändan. En del är supernöjda med nåt chip de hittat på Blocket, och då är väl det bra också!
av runte
Så du menar att det är skillnad på turbotryck och laddtryck?? Jag lever i den värld att det är samma tryck men olika benämningar och var man sedan monterar den ena eller andra mätaren är ju i så fall i princip ointressant
Den dyrare varianten av mätare är möjligen mera exakt och kan kanske läsa av 1/10- dels bar
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]