Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Har nyligen köpt en "ny" bil. Fellampan tänds efter många mil. Men när jag ska få ut felkoderna så kommer inga alls, inte ens 1-1-1. Provar jag på tändsystemet så får jag ut 1-1-1 mellan stift 1 och 5, men mellan 3 och 5 blir det ingenting. Är det generalknas med boxen?
Användarvisningsbild
av erikn
Maxwell skrev:Fellampan? Menar du kanske lambdalampan...
Jo, jag kallar den för fellampa, som tyvärr har en lambda-symbol på sig så att väldigt många tror att det är fel på lambdasonden när den lyser.
Maxwell skrev:Det kanske bara var ett tillfälligt fel så prova att ta ur säkring 1 i en halv minut, då raderas ev felkoder.
Tyvärr är det inget tillfälligt fel. Varje gång den tänds börjar bilen dra ca 3 dl mer per mil, inget kul alls. Då får man stanna en stund, dra ur säkringen och nollställa. Nollställer jag bara snabbt så börjar lampan lysa igen nästan direkt, väntar jag en stund så kanske det håller ca 15 mil, nollställer jag och snabbinställer styrsystemet (låt bilen gå fårn kall till varm på tomgång, stäng av, starta direkt, låt den gå på tomgång i 2 minuter, stäng av och starta direkt, ta en provsväng och låt den gå i 70 km/h med jämn gas i ca en minut) så håller det i ca 30 mil.

Det konstiga är som sagt att jag inte får ut några felkoder. Detta är min första kontakt med denna "nya" OBDII-kontakt, gillade den gamla dosan i motorrummet. Och jag får som sagt ingenting från bränslestyrsystemet. Betyder det att boxen är trasig? Kanske kabelbrott till kontakten. Men jag får spänning först, men inte 12 volt. Mellan 5 och 1 har jag också spänning (plus på 5), men där kommer spänningspulser tvärtom (plus på 1) när koderna kommer. Mellan 5 och 3 ingenting. Får väl köpa en begagnad box på skroten och prova att byta. Någon som vet vad det ska vara för box på en Turbo (B230FT)?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Ok, där ser man. Ang boxarna så är det är olika boxnr beroende på årsmodell, så kolla vad det står för (slut)nummer på din box (de tre sista siffrorna). Kan kanske också vara värt att åka till en auktoriserad Volvoverkstad och läsa av vilka ev felkoder som finns, tror det kostar en hundring eller två. Har läst om någon vars lambdasond var trasig, alltså bilen fungerade perfekt efter ett byte av den, men den hade inte genererat någon felkod trots det, bilen gick bara ryckigt och allmänt dåligt.

//Maxwell
Användarvisningsbild
av erikn
Tror att jag hittat anledningen till att jag inte får någon felkod.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 39#p225839

Men jag har googlat massor, men inte fått tag på den info jag vill ha. Men det verkar som att Volvo förutom standard felkod på stift 1 och 3 även har något slags OBD2, men säker är jag inte. Kommer nog att köpa Biltemas provare (som ingen verkar ha testat på en 940 enligt annan tråd) eller möjligtvis OBD-DIAG 6 protocol från Kjell & Co som kostar samma peng.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]