Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av henrikf
Hej,

har gjort en felkodsläsare enligt instruktioner på forumet, men jag hittar inte uttaget! Kan någon hjälpa mig med var det sitter på min 945 -97, med LTT (B230FK?)?

Henrik
Användarvisningsbild
av ThaSaint
lyft på locket under mittarmstödet mellan framstolarna.
Rensa ur allt jox du har där i facket.
så har du en liten nästan osynlig lucka i botten.
sprätta bort den med en liten skruvmejsel/knivspets eller liknande.

//Erik
av Addekarlsson
Mellan sätesvärmarna och armstödet ska det sitta en liten täckbricka, vid handbromsen alltså. Där under har du uttaget.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ThaSaint
Addekarlsson skrev:Mellan sätesvärmarna och armstödet ska det sitta en liten täckbricka, vid handbromsen alltså. Där under har du uttaget.

Mvh/ Adde
är nog bara så på 960/S90/v90 (?) 96->

//Erik
av Addekarlsson
ThaSaint skrev:
Addekarlsson skrev:Mellan sätesvärmarna och armstödet ska det sitta en liten täckbricka, vid handbromsen alltså. Där under har du uttaget.

Mvh/ Adde
är nog bara så på 960/S90/v90 (?) 96->

//Erik
Inte enligt bilden i autodata, när jag kolla på 940 -97. Men det programmet har haft fel förr, det vet jag. :wink:

Mvh/ Adde
av NioFyrtioFemmaren
Jag tror det är immobilizern de lagt in i kretsen mellan diagnosuttaget och elektronikenheterna som gör att enklare felkodsläsare med bara en knapp och lysdiod inte funkar.

Här är en ritning till en enkel gds felkodsläsare som jag fick att funka till en Volvo 940 -97 (B230FK):

Ritning:
Bild
Du bör kunna lite enklare elektronik, bygg på en experimentplatta. Komponenterna är inte kritiska, men minska inte resistansen (1200 ohm) på motståndet. Tag vad du hittar från skrotad elektronik el. gå på Clas Ohlson. Strömbrytaren skall vara en som fjädrar tillbaka och bara ger kontakt medan du trycker.

Stiften i OBD-uttaget som man ser dem i från kupén:
Bild
16. +12V
5. Jord
1. Tändsystem
3. Bränslesystem
12. ABS
Jag fick bara ut felkoder från bränslesystemet LH-jetronic 2.4, tändsystemet EZ116K och ABSen.

ANVÄND INFORMATIONEN PÅ EGEN RISK !
Det finns alla möjligheter att förstöra elektronikenheterna och ev. åstadkomma eldsvåda i bilen vid inkoppling av främmande kretsar i bilar.
Utskrivbar version: http://web.telia.com/~u82910190/obd/

Hej Precis skaffat en 2008 års v70. I den ha[…]

OK, Tändningslåsets terminal 15 (t&au[…]

Volvo car UX

Någon som fått uppdateringen till sin […]

Bensinpriser v2

Nu är väl oljesläppet inte för[…]