Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rökmåln
misjka skrev:Tack, Rökmåln :)!

Det jag var fundersam kring var om 195:or passar på originalfälgarna, eftersom jag ogärna vill köpa sådana oxå...

Mm, ang priser och fabrikat: Jag hittar hyfsat många på t.ex. Bythjul.com... 185:or häroch 195:or här. Ska jag dra någon slutsats av det så är nästan 185 "out-of-date" och 195:or det som gäller, eftersom det verkar finnas åtskilliga fler 195:or i rätt prisklass än vad det finns 185:or...?
Det är precis som du säger, 185er börjar bli en utgående vara. Kommer in lite äldre bilar då och då såsom jänk o sånt o vill ha 185or, en del tar bredare istället och en del vill bestämt ha 185or, enligt mig kostar dem smalare däcken mer än vad det smakar. Du har ju skönare/bättre väghållning med bredare däck. Smala däck har dock den fördel att det är bättre grep i dem i vinterväglag eller om du skulle råka ut för en vattenplaning då det smalare däcket "skär" ner i vattnet så att säga. Samt något mindre bränsleförbrukning eftersom det blir mindre rullmotstånd. Men när det är 195or du vill kränga på så märker du knappt den 50öring det handlar om när du skall tanka :P. I dagsläget har jag 205 runtom på 15" volvo original fälg och 60 i höjd, inga problem att kränga på säkerligen upp till 225 brett. Har också 18" volvo nebula fälgar till samma bil som för tillfället är inne på fälgkantslagning, dem har jag 235 bak och 225 fram med 35 i höjd.

Sammanfattningen är att du utan några som helst problem kan kränga på 195-205 som är väldigt vanligt enligt erfarenhet på 15" fälgar. Dock kan jag som dem flesta som kan litet om däck avråda dig från t.ex Ling Long och okända märken. Håll dig till märken såsom Michelin, Conti, Falken, Hankook, Kumho och Yokohama. Det är dem bästa enligt mig med väldigt blandade egenskaper efter förarens önskemål.
Användarvisningsbild
av Rökmåln
misjka skrev:Tusen tack för era utförliga svar! Ett kanonbra forum det här ju :P !
Det är ett kalasforum.
Välkommen :)
Användarvisningsbild
av pang58
Jag har kört med Hankook 205/60 i 4 år på min bil, kanondäck som fortfarande har bra mönster och komfort. Blir nog likadana däck när det är dags att byta.
av misjka
pang58 skrev:Jag har kört med Hankook 205/60 i 4 år på min bil, kanondäck som fortfarande har bra mönster och komfort. Blir nog likadana däck när det är dags att byta.
Mm, är det nåt åt det här hållet?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Rökmåln skrev:Jobbar på däckverkstad och prisklassen du nämner finns ingenting alls som är nytt förutom Nankang och det är väl ett utav dem bästa "kinesdäcken" som säljs väldigt mycket med blandade kommentarer från kund, dessa däcken ligger på ca 900 kr/st i din storlek monterat och klart.
Du får ursäkta mig lite men jag tycker ni låter lite dyra..... eller så är det den däckfirman jag handlar av som är ovanligt billiga.
Vet att man kan få 15" för runt 600kr/st monterat.
Användarvisningsbild
av camaro69
Det var inget större sortiment däckfirman hade att erbjuda.

Köp ett någorlunda välkänt märke. Se upp för billiga Asiendäck. Fungerar bra på sommaren.
Men i vårt ibland kylslagna höstklimat med regn och elände, så blir dom oftast snorhala.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]