Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det som en del säjer att 940 är den sista riktiga Volvon?

Jag har en gammal 940 från -91. Importerad Belgare. Importerades av en god vän. 14000 mil som sades vara säkra.
Denna bil går igenom besiktningen år från år. Trafiksäkerhetsmässigt fullgott skick, men i övrigt håller bileländet på att ramla isär. En sak i taget slutar att fungera, men den startar och går perfekt i alla väder. Den har under de 4 år jag haft den rullat 10000 mil och inte kostat mig många kronor i service och reparationer.

Nu köpte jag en begagnad V70 -00 I. Den har tillbringat större delen av tiden på verkstad. Service, bromsar, tändningslås, torkarmotor bak elfel, torkare fram elfel...osv. Nu har jag till slut en mycket bra och välservad V70 men frågan är vad som går sönder nästa gång. Det är en "Tjänste-Volvo" som har alla servicestämplar i ordning.

Vilken tur att jag under denna tid har behållit min gamal 940 som startar och fungerar i alla väder. Vet i sjutton om jag vågar göra mig av med den. Jag tor inte heller på det där med miltalet. Tittar man på slitage så bör den ha gått 34K eller kanske tom 44K.

Visst åker man som en kung i V70 men som sagt... min gamla 940 får nog hänga med så länge den orkar :-)

Så jag håller numer med er som säjer att 940 var den sista riktiga Volvon för så ÄR det!

Hälsningar
Magnus
Många syftar nog på bakhjulsdriften när man säger de där, skulle jag tro. Men du har helt rätt i det övriga du skriver också. Gamla bilar höll/håller bättre. En sak är ju att det är mindre saker som kan gå sönder och sen elsystemen. I nya bilar får ju en felkod om du fiser i bilen. Men men, givetvis har man alltid en gammal trotjänare på gården.
magnusd skrev:Är det som en del säjer att 940 är den sista riktiga Volvon?

Hälsningar
Magnus
Om du lägger till 240 och 740 så håller jag med,lättmekade,billiga reservdelar,hållbara drivlinor,nackdelen var rost iallafall på 240.
T.o.m. lätt att byta kamrem. När jag skrotade min 245 fungerade motor,växellåda perfekt men rosten blev övermäktig.
Min 745 bytte jag mest för att jag hade haft den i tio år.
Om du lägger till 240 och 740 så håller jag med,lättmekade,billiga reservdelar,hållbara drivlinor,nackdelen var rost iallafall på 240.
Jag behöver inte lägga till något eftersom jag sade att 940 var den SISTA riktiga Volvon. :D
Altså omfattas 940 och allt dessförinnan. :-)-)

Jag har haft 240 också. På den tiden fanns det dock inget som hette "Lag på vinterdäck" så den skrotades en vinter i en lyktstolpe med blanka sommardäck. Men den kördes till skroten. :D

V70 är underbart att åka i, det ska inte förnekas, men så fort något går sönder är det komplicerat och framförallt dyrt.

När det gäller rost klarar sig 940 och såvitt jag vet de senare 740 som var helgalvade.

/Magnus
äh jag är inte särskillt imponerad av åka t e x 740.När man kliver tillbaka i V70:in är det som förflyttas från stenålder till framtiden.Så svårmekade är de inte som alla tror.
Sen så kan inte 940 vara den sista VOLVON då de sista bakhjulsdrivna hette S/V90 :wink:
Många säger att V70N är sista Volvon.

V70II delar ju platta med Ford och Mazda.

Intressant att Ford köpte Volvo för 10 år sedan och först nu har man fått fram en gemensam platform..... och då ska man helt plötsligt sälja volvo igen, tar det 10 år till innan man har separate plattformar igen?
VolvoB20 skrev:Många säger att V70N är sista Volvon.

V70II delar ju platta med Ford och Mazda.

Intressant att Ford köpte Volvo för 10 år sedan och först nu har man fått fram en gemensam platform..... och då ska man helt plötsligt sälja volvo igen, tar det 10 år till innan man har separate plattformar igen?
P1 var den första gemensamma plattformen. d.v.s S40/V50 och senare C30/70. Dock startades utvecklingen av Volvo från början och anpassades/finslipades sedan till de övriga. Hur tågordning var på V70II kan jag bara gissa.
Helt unika plattformar för biltillverkare idag är ovanligt, riktigt dyra eller riktigt stora volymvagnar undantaget.

/Thomas

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/reservdel[…]