Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BMV
Är det någon som vet om det är standard med diffad axel på 940 ltt ??? och finns det någon som ev har några bilder eller mått på rör som man kan sätta mellan turbon och ic och till det öppna filtret???
Användarvisningsbild
av Ramon
Hej och välkommen till forumet BMV :D Hoppas du skall trivas!

Nej, 940LTT har ej diffad bakaxel standard. Diffspärr var en extrautrustning till 940.
Användarvisningsbild
av eccy243
Hur ser man om en bakaxel e diffad?? ??:-/
Användarvisningsbild
av Ramon
Du kan se det på den beteckning som finns på bakaxeln, dock kan det vara svårt att se då det lätt blir väldigt skitigt där.

Det enklaste är att göra en burnout och se hur många spår det blev :lol: Ifall båda däcken spann loss, så har du diff, men ifall det blev ett spår så har du alltså ingen diff! Dock ska man ha i åtanke att det även finns olika slags diffar, den vi har på 944:an kopplar in vid 5km/h och ur vid 45km/h. Så det kan alltså hända att det precis i början av burnouten eller vid slutet blivit små korta spår från endast ena däcket, men man ser tydligt skillnaden mellan vilka spår som en diffad burnat och vilken en utan har gjort.

Happy burning (D)
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Ramon skrev:Du kan se det på den beteckning som finns på bakaxeln, dock kan det vara svårt att se då det lätt blir väldigt skitigt där.

Det enklaste är att göra en burnout och se hur många spår det blev :lol: Ifall båda däcken spann loss, så har du ej diff, men ifall det blev ett spår så har du alltså diff! Dock ska man ha i åtanke att det även finns olika slags diffar, den vi har på 944:an kopplar in vid 5km/h och ur vid 45km/h. Så det kan alltså hända att det precis i början av burnouten eller vid slutet blivit små korta spår från båda däcken, men man ser tydligt skillnaden mellan vilka spår som en diffad burnat och vilken en utan har gjort.

Happy burning (D)
Men Ramon, nu har du väl ändå blandat ihop begreppen va? :lol:
Du menar väl tvärtom ändå?
Spinner båda däcken är det diffat. Spinner bara ena, är det inte diffat. :wink:
Eller är det jag som snöat in totalt här i snöyran i norr?

Men min 780 är diffad, och den vrider runt båda bakdäcken fortare än framdäcken iaf vid gaspådrag. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Ramon
Jepp, visst ska det vara som du skriver Adde! Tur att du märkte det, har typ sovit en timme idag så jag var nog inte riktigt klar i skallen när jag skrev det så jag råkade blanda ihop det, jag ändrar... :)
av Addekarlsson
Inte lätt att heta Ramon alla gånger. *skrattar*
Men nu ska inte jag chatta sönder tråden...

Om jag inte minns alldeles megagalet, så sitter det en identifieringslapp på vänster sida om slutväxeln, sett bakifrån. På den framgår det var det är för axel du har. Men ta det varligt med lappen, för det är bara en klisterbit i plast... Tyvärr vet jag itne om det framgår om axel är diffad eller inte på den lappen, men du är ju en bit på väg iaf. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
ALLA bilar har diff (differential). Sen finns det en del som har diffspärr eller diffbroms...
Användarvisningsbild
av Ramon
Jepp, det är sant, fast trådskaparen skrev ju inte mer detaljerat så i alla fall jag antog att denne menade diffspärr/diffbroms (då det inte är något "speciellt" med vanlig diffad axel då alla bilar har det som du säger).

Diffad axel gör ju att när man svänger så färdas hjulparet på yttersidan en längre sträcka (och därmed åker snabbare) än hjulparet som är på innersidan som alltså åker en kortare sträcka och snurrar långsammare.
Senast redigerad av 1 Ramon, redigerad totalt 0 gånger.
av Addekarlsson
Diffspärr/diffbroms kallas i folkmun diffad axel bara. :lol:
Bäddat för missförstånd, men jag utgår från att det syftas på diffspärr/diffbroms när det skrivs/sägs diffad axel. :lol:

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]