PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Matsand
Hej !

Någon som har data på motståndsvärdena i en tempgivare på en B20 som suttit i en Volvo 140, eller kanske möjligen i en Amazon ?, vet inte om det är olika givare (beror ju på om tempmätaren har olika data mellan Amazon och 140).

Det jag behöver är värdet som givaren har vid ca 20 grader, vid normaltemp på instrumentet, samt när instrumentet visar fullt utslag.

Anledningen till frågan är att vi håller på att försöka få en tempmätare i en VW LT31 att lira ihop med en givare på en Volvo B20 motor.

/Mats
av Rådlös
Du är inne på ett lite komplicerat område.
Tempgivaren, och även tankgivaren, matas från en gemensam spänningsstabilisator som ger ut 10 volt, +/- 0,2 volt.
På nätet finns det ibland tabeller på tempgivarnas motståndskurvor vid olika temperaturer. Men för att vara säker måste man nog känna till vem som har tillverkat den. Och då naturligtvis även ett detaljnummer, för samma tillverkare kan ha en mängd olika utföranden. Och en nästan otrolig mängd olika gängor i fästet. Speciellt Volvo är ju kända för att mitt i en modellserie, byta leverantör av komponenter, så Ohmvärdet kan variera.
Jag har sett några sådana tabeller, och en vanlig, men inte bergsäker, modell har i storleksordningen 240 Ohm vid 20° C. Sedan sjunker det neråt med stigande temperatur. Jag vill minnas att koktemperatur motsvar ca 20 Ohm.
Detta är ur mitt minne, men uppgifterna bör kontrolleras. Dels kan jag minnas fel, och dels kan det finnas olika utföranden på olika årsmodeller etc. etc. Dom uppgifter jag har läst, gäller scheman från både både Volvo 140 och Volvo 240-serien. När det gäller Amazon, så har jag alltid trott att dom har en "ickeelektrisk" temperaturmätare. Alltså en eterfylld "mekanisk" termometer. Det är möjligt att man på dom sista årsmodellerna hade elektrisk mätare. Om någon VET detta exakt, så meddela gärna det här.
Så du skall göra följande: Utred vilket fabrikat och detaljnummer din tempgivare har. Sök sedan på nätet efter motståndskurva för den aktuella typen. Om det är Bosch, VDO, Beru eller någon av dom andra stora tyska tillverkarna, så tror jag du har rätt stor chans att hitta rätt värde på nätet.
En annan möjlighet är ju helt enkelt att mäta på en befintlig och näst intill indentisk Volvo som man vet och litar på att tempgivaren fungerar. Mät först när motorn är kall och stilla. Lossa anslutningen och mät till jord. Starta motorn och gör en mätserie, samt notera hur nålen står på instrumentet i bilen och följ uppvärmningen i motorn. Använd papper och penna, samt var gärna två personer om detta. Om man är riktigt noggrann, så har man också en termometer med sig. Det duger med en sådan digital fönstertermometer som visar Ute och Inne. Då placerar man mätkroppen på sladden så nära givaren man kan komma så att man mäter på samma ställe. Försök tejpa fast den så att det blir god anliggning hela tiden. (Se till så att inga lösa sladdar fastnar i remmar och annat rörligt!). OBS! Mät inte i kylaren eller på övre kylarslangen. Termostaten öppnar inte förrän vid 85 - 90° C och då är motorn redan varm, och mätningen saknar värde i detta fallet.
Det finns några äldre inlägg om det här på forumet. Om jag inte minns fel, så finns det också någon länk till tabeller.
av Amarace
Det var alltid VDO, fanns två typer, en 67-72, och en 73 och nyare, dom kunde ju inte byta givarvärden hur som helst eftersom mätaren måste ha samma värden för att visa rätt.
Amazon hade mekanisk mätare ända till slutet.

Men jag vet inga värden, inget av dom gröna häftena jag har för Specifikationer till 140-serien och 240-serien innehåller några såna värden tyvärr.

Kommer jag ihåg ska jag mäta på nån av mina bilar vid tillfälle, dock blir det bara kall och normalvärde isåfall.
av Matsand
Ok, då vet jag lite mera i alla fall, värdena som jag fått stämmer i alla fall inte med vad VW:s mätare förväntar sig, den räknar med 500 Ohm vid nedre delen på skalan, och 60 Ohm förbi halva röda delen av skalan, allt sånt här blir ju lite svårt när man inte vet hur dom gjort som byggt det hela, och han som gjorde motorbytet gick bort för några år sedan, så det är ju ingen direkt källa till info om man säger så.

Enklast verkar nästan vara att skaffa en givare från en LT31 och sen göra en mekanisk anpassning av denna till Volvo motorn, för det lär väl knappast vara samma gänga och storlek på hålet i toppen. Givare kan ju ha olika logaritm på kurvorna och sånt också, så det lär inte vara så enkelt som ett motstånd i serie eller parallellt för att få det att bli bra.

Tack för all info !

/Mats
av Ragazon
jag har en eftermarknads temp givare i en av mina amazoner och där fans det adapter för givare på biltema. kostade inte många kronor. Har du tur kanske det finns en som passa till wv givaren
Användarvisningsbild
av eccy243
Det enda som står i VHBn till 140n är följande:

"Visarinstrumentet är av bimetalltyp. (...) Visarinstrumentet provas med ohmmeter. Resistansen skall vara ca 12,5 ohm. Mätning sker lämpligen mellan muttrarna på baksidan av instrumentplattan. Även givaren kontrolleras med ohmmeter. Resistansen i givaren skall vid rumstemperatur vara ca 200 ohm."

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

Det ser ut som om du har materialbortfall på[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]