- mån 03 aug 2009, 11:25
#308888
Du är inne på ett lite komplicerat område.
Tempgivaren, och även tankgivaren, matas från en gemensam spänningsstabilisator som ger ut 10 volt, +/- 0,2 volt.
På nätet finns det ibland tabeller på tempgivarnas motståndskurvor vid olika temperaturer. Men för att vara säker måste man nog känna till vem som har tillverkat den. Och då naturligtvis även ett detaljnummer, för samma tillverkare kan ha en mängd olika utföranden. Och en nästan otrolig mängd olika gängor i fästet. Speciellt Volvo är ju kända för att mitt i en modellserie, byta leverantör av komponenter, så Ohmvärdet kan variera.
Jag har sett några sådana tabeller, och en vanlig, men inte bergsäker, modell har i storleksordningen 240 Ohm vid 20° C. Sedan sjunker det neråt med stigande temperatur. Jag vill minnas att koktemperatur motsvar ca 20 Ohm.
Detta är ur mitt minne, men uppgifterna bör kontrolleras. Dels kan jag minnas fel, och dels kan det finnas olika utföranden på olika årsmodeller etc. etc. Dom uppgifter jag har läst, gäller scheman från både både Volvo 140 och Volvo 240-serien. När det gäller Amazon, så har jag alltid trott att dom har en "ickeelektrisk" temperaturmätare. Alltså en eterfylld "mekanisk" termometer. Det är möjligt att man på dom sista årsmodellerna hade elektrisk mätare. Om någon VET detta exakt, så meddela gärna det här.
Så du skall göra följande: Utred vilket fabrikat och detaljnummer din tempgivare har. Sök sedan på nätet efter motståndskurva för den aktuella typen. Om det är Bosch, VDO, Beru eller någon av dom andra stora tyska tillverkarna, så tror jag du har rätt stor chans att hitta rätt värde på nätet.
En annan möjlighet är ju helt enkelt att mäta på en befintlig och näst intill indentisk Volvo som man vet och litar på att tempgivaren fungerar. Mät först när motorn är kall och stilla. Lossa anslutningen och mät till jord. Starta motorn och gör en mätserie, samt notera hur nålen står på instrumentet i bilen och följ uppvärmningen i motorn. Använd papper och penna, samt var gärna två personer om detta. Om man är riktigt noggrann, så har man också en termometer med sig. Det duger med en sådan digital fönstertermometer som visar Ute och Inne. Då placerar man mätkroppen på sladden så nära givaren man kan komma så att man mäter på samma ställe. Försök tejpa fast den så att det blir god anliggning hela tiden. (Se till så att inga lösa sladdar fastnar i remmar och annat rörligt!). OBS! Mät inte i kylaren eller på övre kylarslangen. Termostaten öppnar inte förrän vid 85 - 90° C och då är motorn redan varm, och mätningen saknar värde i detta fallet.
Det finns några äldre inlägg om det här på forumet. Om jag inte minns fel, så finns det också någon länk till tabeller.