Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

244 GL 89; B230F, 2.4 Jetronic

Hur mycket bör den tankmonterade pumpen låta på en 240? Om jag har bilen på tomgång och vrider huvudet så kan jag höra surret (inte jättehögt, men ändå) ända fram till förarsätet..

Hur mäter man lättast funktionen på den tankmonterade pumpen? V-ohm-mätare eller bränsletrycksmätare?

Har försökt mäta volttalet i bagageluckan, får då fram ett värde på 4-5 volt (för låg spänning?) i den vita sockerbiten under den svarta skyddsplasten till vänster.. Men är det rätt sätt att mäta? (Jag sticker in elektroderna, utan att lossa på sockerbiten, motorn är på).

Vad är den andra parallella sladden, med en försluten svart box, för något?

Jag tror eventuellt att jag har fel på pumpen, men vill inte gräva i tanken i onödan..

Tacksam för alla svar jag kan få! ?:-/
Det bästa är nog att mäta strömförbrukningen på pumpen. Dessvärre har jag inga exakta värden vid normalfallet att jämföra med, men det finns säkert här på nätet om du söker. Men för en -86 gäller detta: Förpumpen (i tanken) 1,6 Amp. Och huvudpumpen 6,5 Amp. Detta är nog maxströmmen. I normaldrift är det säkert ett par Ampere lägre.
Kongo76 skrev:244 GL 89; B230F, 2.4 Jetronic

Hur mycket bör den tankmonterade pumpen låta på en 240? Om jag har bilen på tomgång och vrider huvudet så kan jag höra surret (inte jättehögt, men ändå) ända fram till förarsätet..

Hur mäter man lättast funktionen på den tankmonterade pumpen? V-ohm-mätare eller bränsletrycksmätare?

Har försökt mäta volttalet i bagageluckan, får då fram ett värde på 4-5 volt (för låg spänning?) i den vita sockerbiten under den svarta skyddsplasten till vänster.. Men är det rätt sätt att mäta? (Jag sticker in elektroderna, utan att lossa på sockerbiten, motorn är på).

Vad är den andra parallella sladden, med en försluten svart box, för något?

Jag tror eventuellt att jag har fel på pumpen, men vill inte gräva i tanken i onödan..

Tacksam för alla svar jag kan få! ?:-/
Mät först mellan karossjord och pluskabeln. Du har kanske mätt mellan tankgivarens kabel och pumpens kabel om du får 4-5volt.
Min lät ganska högt också. Tror att den blir sliten med tiden. När jag konverterade till etanoldrift genom tryckhöjning så försvann oljudet från pumpen. Så prova att konvertera bilen så kanske oljudet försvinner... :P
AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild Ett &qu[…]

Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?