Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
Hej Alla
Har hittat flera trådar som avhandlar samma problem, men inte riktigt hittat någon bra förklaring, därav samma fråga igen.

Volvo V70 -00 Gamla... med ACC
Har aldrig hört något ljud tidigare, men när sambon var med i bilen i dag, stängdes radion av det blev rätt tyst i bilen. Hom undrade vad det var för ljud som hördes och först hörde jag det inte. Efter ett tag upptäcker jag ett mycket högfrekvent vinande som kommer regelbundet med någon halvminuts mellanrum och varar någon sekund. Det hörs också ett svagt knäppjlud som om ett relä slår av och till.

AC fungerar utmärkt och förmodligen har detta ljudet funnits länge. Det hörs mycket svagt, och vet man inte om det, så tänker man inte på det. Lite som en droppande kran på natten. Ju mer man lyssnar desto högre låter det.

Klart kopplat till klimaten,. När jag stänger av den, försvinner fenomenet.

Jag är mest nyfiken på vad det kan vara. Kompressorljud?

Ofta är det ju också både enklare och billigare att serva i god tid än att laga något som redan gått sönder ordentligt, så någon som har några bra förslag på vad det kan vara?

Hälsningar
Magnus
Fått en trolig förklaring på detta. Eftersom jag ställt frågan här, förmedlar jag också svaret samt en lite dubbelkoll! 8) Vad tror ni som kan Volvo? Är det ett rimligt svar?

"Knäppandet är väl kompressorns magnetkoppling som slår på och av. Det är fullt normalt för alla bilar med AC.
Sen susar det även från instrumentbrädan (AC:ns förångare) när den jobbar. Det är också fullt normalt."

Hälsningar
Magnus
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]