Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fernando
Provkörde svärfars bil (XC70 -99 aut) och fick för mig att shiftlocken gjorde så att automatlådan inte gjorde en kickdown när man tryckte till på gaspedalen, dock så visade det sig vara grovt fel. Ingenting hände när vi körde, men när jag skulle stänga av bilen så fick jag inte ut nyckeln trots att jag lagt i läge P. Efter en tillbaka resa och lite lirkande så fick jag ut nyckeln, men istället så kunde jag inte vrida om när jag försökte starta den. Trodde att det var tändningslåset det var fel på så slog till lite under låset. Nu går det att ta ut nyckeln och starta bilen dock kan man vrida runt nyckeln ett helt varv + att varken rattlåset eller att låsa bilen med fjärren går.
Någon som har haft liknande problem, eller förslag på vad som kan vara felet?
Berodde allt på shiftlocken? ??:-/
Tacksam för svar//
av *pettson*
Om nu nyckeln går att snurra ett helt varv plötsligt så är nu tändningslåset kasst. Det blir till att byta tändlås.
av volvov70xc-99
tjena när jag köpte min xc70-99 så klagade jag på försäljaren att det inte gick att ta ur nycklen ur tändningslåset så han hadde inne den på volvo ,det var inget större fel sa han bara när jag frågade vad som var fel,för man vill ju veta om och isåfall vad som är byt, men det visste han inte sa han iallafall,men men nu fukade det ju iallafall tänkte jag ,gjorde köpet å åkte hem glad å nöjd ,kommer hem å får inte ut nycklen ur tändningslåset snacka om att man va förbanad trodde att bilförsäljaren bara fixat det tillfälligt,som tur va blev det helg så jag hann inte åka tillbaka ,tänkte jag tar den jä-len på måndag,men det va just shiftlocken jag hadde varit på,jag tryckte på den när jag körde hem(och när jag provkörde) för att testa vad det va för det va första automten jag haft,det va ganska smuligt å skitigt runt knappen som jag nog tycker sitter lite tajt så jag fick nog inte upp den ordentligt,jag tog desperat 556 å smörjade med och juckade upp å ner å 556 osv,det gjorde susen ,men min nyckel gick inte att snurra runt men ett tips är ju att smörja och se till att den blir riktigt upptryckt,för det ska inte gå att få ur nycklen när den är i nertryckt läge..
Senast redigerad av 1 volvov70xc-99, redigerad totalt 0 gånger.
av Fernando
Tack för svaren nu börjar det klarna , antagligen så pajade tändningslåset när vi höll på försöka få ut nyckeln.
Kan man byta tändningslåset själv eller måste man lämna in den tro?
Att man inte kan låsa med fjärren kan det bero på att tändningslåset är paj?
av johnny52
Shiftlock knappen är till för att man ska kunna ta ur nyckeln utan att lägga i p-läget.
På min XC-99 brukar spärrknappen på växelväljaren fastna i inre läget när jag lägger i p-läget och då går det inte att ta ur nyckeln.Jag brukar då slå till växelväljarspaken med handen ,då hoppar knappen ut och nyckeln går att ta ur tändningslåset
av volvov70xc-99
Fernando skrev:Tack för svaren nu börjar det klarna , antagligen så pajade tändningslåset när vi höll på försöka få ut nyckeln.
Kan man byta tändningslåset själv eller måste man lämna in den tro?
Att man inte kan låsa med fjärren kan det bero på att tändningslåset är paj?
troligtvis kan du inte låsa med fjären när tändningslåset är sönder ,för det går ju inte låsa med nycklen i tändningslåset,tror inte det är så svårt att byta tändningslås,bara se till att du får tag i ett lås med nycklar om du fixar ett beg.kollan länken http://volvospeed.com/Repair/ignit_switch.php
av markust89
Det där är ju startkontakten. Det är väl inte den han ska byta?.

Jag har funderat lite själv angående de här problemen, är det möjligt att öppna upp tändninglåset, ta bort låsmekanismerna och typ svetsa fast den eller liknande? Självklart kommer då alla nycklar passa eller till och med en skruvmejsel men det är ju inget större problem i och med startspärren. På så sätt skulle man komma undan mycket billigare än att köpa ett programerat tändninglås.
Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]