Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diver
Hej,
Jag orkar inte mera! :cry:

OBSERVERA att v70XC handbromsvajer "lösning" inte ser exakt likadan ut som på en vanlig V70.
Så svar från vanligt V70 byte jhälper mig inte. (Kanske på den ena frågan jag har dock!?)

Efter lång tid så bestämde jag mig för att byta vajern höger bak. Har dragit mig för det!
Köpte EN vajer på Mekonomen!

Två problem!

Problem 1. (Anledningen tll att jag byter vajern är att den går trögt. Orsak?)
Domkraftsfästet har NYPIT handbromsen. (Den ligger ju mellan fästet och karossen!)
Nu är frågan, VÅGAR jag lägga den där igen??? eller kan den nypa igen då??? (Detta kanske är kanske likadant på en vanlig V70!?)

Problem 2 (Som är jobbigare!!!)
Ute sidan av vajern jag har köpt, har en "gaffel" med hål i.
MEN, den delen som sitter i "trumman" som skall sitta i gaffeln, med en pinne är ju SOLID med pinnen!!!!!!! ?:-/
Jag var övertygad om att jag kunde banka ut pinnen och flytta över delen och slå in pinnen igen!?!?!!!?!?!?!?!
Jag fick loss den genom att bända ut den gamla gaffeln. Hur gör man med den nya???
VÅGAR jag bända ut den nya och sedan trycka ihop den?
Haynes har bara vanliga V70 lösningen!?

JÄTTETACKSAM för svar!

MVH
Diver :oops:
av Henke3
Vajern skall ligga mellan domkraftsfästet och karossen , där finns utrymme och till och med ett litet hål för ett plastclips att hålla runt vajern. (Strippeklamma går bra)
FWD bilar har inte detta domkraftsfäste så exakt hur det ser ut där vet jag inte.
Men det kan ju vara så att om vajern tidigare bytts så har den inte hamnat i sin avsedda position.
Original Volvo vajer har en markering på höljet precis där plastclipset/strippeklamman skall sitta.
Den vanligaste orsaken till krånglande vajrar på AWD som jag stött på är att höljet läcker in vatten och smuts, vanligtvis i området kring den lilla plasthållaren som skruvas i länkarmen.
Kolla din gamla vajer noga så hittar du säkert en skada i höljet där.
Stålniten är precis som på 240 och 740 lös, så din måste bara ha rostat fast.
Såga upp den gamla gaffeln om du inte kan slå ut niten, eller köp ny nit.
Glöm inte att vända expandern åt rätt håll :)
av Diver
Henke3 skrev:Vajern skall ligga mellan domkraftsfästet och karossen , där finns utrymme och till och med ett litet hål för ett plastclips att hålla runt vajern. (Strippeklamma går bra)
FWD bilar har inte detta domkraftsfäste så exakt hur det ser ut där vet jag inte.
Men det kan ju vara så att om vajern tidigare bytts så har den inte hamnat i sin avsedda position.
Original Volvo vajer har en markering på höljet precis där plastclipset/strippeklamman skall sitta.
Den vanligaste orsaken till krånglande vajrar på AWD som jag stött på är att höljet läcker in vatten och smuts, vanligtvis i området kring den lilla plasthållaren som skruvas i länkarmen.
Kolla din gamla vajer noga så hittar du säkert en skada i höljet där.
Stålniten är precis som på 240 och 740 lös, så din måste bara ha rostat fast.
Såga upp den gamla gaffeln om du inte kan slå ut niten, eller köp ny nit.
Glöm inte att vända expandern åt rätt håll :)
Hej!!!
Ett JÄTTETACK!!!!!
Skall kolla upp allt detta. Vad menade du dock med "Glöm inte att vända expandern åt rätt håll"?
Det känns inte som om jag har observerat något viktigt som jag "måste" komma ihåg!
Har jag missat något eller kan jag göra det? Vore snällt om du nämnde detta!

En en gång SUPER TACK!
av Diver
FAN!
Njae, det kommer jag inte ihåg. Jag var ganska övertygad om att jag skulle märka hur den skall sitta.
Skall kolla i Haynes om jag ser hur den skall sitta (Vanlig V70).
I nödfall får jag väl ta ner andra sidan!
TOPPEN! :roll:
av Diver
Typiskt. Monterade ihop allt. Provkörde = SKIT!
Bara att ta ner allt igen + andra sidan och JA, jag hade satt den fel.
Ihop med allt igen + justering, så bra jag kunde. Nu är den hyffsad.
Jag fattar inte varför handbromsen tar sidådär. Eller är det för att bilen väger så mycket???
Nåja. Tack för hjälpen.
MVH
DIver
av Henke3
Beroende på när din bil är tillverkad så har du den gamla typen expandrar.
Den byttes ut i produktion just pga dålig bromsverkan, man ändrade utväxlingen.
Skall kolla om jag kan hitta när detta gjordes, vet du när din bil tillverkades eller när
den reggades första gången?

Men du har justerat den noga?
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]