Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej på er igen...

Jag har en Volvo V70 1998 som jag LÄNGE haft vibrationsproblem med. Snart i ca 1½ till 2 år.
Haft bilen inne på Volvo's egna serviceverkstad (ej Bilia) samt Bilia för felsökning. Dem säger att dem har gått igenom ALLA bussningar, fästen osv utan att hitta något "fel".
Dessutom har även Bilia efter detta också tittat utan att hitta något.

Själv har jag nu bytt övre motorbussning, en yttre drivknut, hjullager(båda sidor fram), stabilisatorstag(båda sidorna fram), yttre styrleder(båda sidor fram). Bromskivor och klossar bytta runtom. Handbromsen renoverad.
Även haft bilen hos Vianor som fått balansera och göra 4-hjulsinställning 2ggr utan något resultat. Däcken är i bra skick, fälgarna är inte skeva. Har testat 4 uppsättningar hjul utan resultat varav 2 uppsättningar helt nya.

Problem är att jag har vibrationer i HELA bilen och i ratten. Ibland kan vibrationerna nästan helt försvinna i flera kilometer bara för att komma tillbaks igen.
Jag skall försöka hinna med att kontrollera bromsoken fram men tycker det verkar långsökt att det kan vara bromsoken som kärvar då vibrationerna kommer och går utan att jag använder bromsen.

Alla som jag pratar med såsom vänner, mekaniker å nästan alla däck å verkstäder vill skylla på däcken/hjulen men det är helt omöjligt.

En annan tanke som kommer är styrväxeln? Hur beter sig en bil med en defekt styrväxel?

Tips och idéer vore väldigt tacksamt för nu har jag tröttnat på vibrationerna.
timebandit skrev:Jag har en Volvo V70 1998 som jag LÄNGE haft vibrationsproblem med. Snart i ca 1½ till 2 år.
Haft bilen inne på Volvo's egna serviceverkstad (ej Bilia) samt Bilia för felsökning. Dem säger att dem har gått igenom ALLA bussningar, fästen osv utan att hitta något "fel".
Har dem bara tittat på bussningarna eller bytt dem? Dåliga länkarmsbussningar kan ju ge bekymmer med vibrationer, och med tanke på att original bussningar är underdimensionerade... Lämnade in min på volvo och bytte bussningarna, körde en sommar och sen skulel jag byta till hårdare, och då unde jag för hand trycka ur innanmätet ur en av bussningarna för hand vilket ska va omöjligt på en så färsk bussning.
Dem bytte bara bussningen på övre motorfästet för det var det enda som var dåligt. Fungerar det inte att bända lite vid bussningarna för att se om det glappar där på länkarmarna? Det glappar iaf inte när man gör det.
Idag kollade jag på dem inre styrlederna och jag varken ser eller känner något glapp där heller.
Orginalbussningarna borde väl ändå vara bra? Annars hade väl Volvo bytt till annat under åren?
av *pettson*
vibrationer bak i bilen d.v.s vibrationer som känns som obalans (och när man kollat så det inte är obalans i däck och så man inte har skador på bromsskivorna) brukar obönhörligen härstamma från dåliga stötdämpare. Dom blir ofta för stumma för att ta små rörelser men dämpar större rörelser. Det gör att om vi gungar på bilen rejält så stannar det på 1 gung.. men när vi åker så dämpar det ingenting utan är stumt, då känns det som om obalansen kommer och går. Vibrationer fram har däremot flera olika möjligheter. PRecis som sagts innan så är bussningar en sak, spindelleder en sak, om du har samma problem med nya däck o fälg osv så lär inte det vara problemet. Men även här är stötdämpare ett option som kan ställa till det. Hur långt har bilen gått? En kass styrväxel ger dej inte vibrationer av den här typen.
Nu börjar vi komma någonstans... Bilen har precis nått 26.000mil.
Ja, det känns som väldigt stor obalans i bilen och däcken/hjulen kan verkligen uteslutas.

Gungar man på bilen så stannar den snabbt å bra och allt verkar normalt. Dämparna bak kan jag med 50% chans säga att dem kanske är slitna då det verkar vara lite oljespill från dem. Fram ser man inga skavanker iaf.
Finns det andra test man kan göra på dämparna utom att gunga bilen?
Har fjädrarna någon liknande funktion till dämparna, alltså som kan göra att det blir vibrationer? Byter man dämpare så kan man kanske byta fjädrarna?

Sedan sitter det ju fjäderbenslager vid varje dämpare, vad får man för effekter om dessa är dåliga?

Lite vibrationer kan jag ju självklart ta från en såpass gammal bil men som det är nu är det bara löjligt.
Oftast är det vibrationer hela tiden när man kör men vissa dagar är riktigt bra.

Det är vibrationer hela tiden när man kör i alla hastigheter men vid 60-70 så börjar det bli mycket märkbart värre. Ibland känns det som att bilen hackar å guppar frammåt. När man når 90+ så är vibrationerna mycket större igen. Motorvägarna har kanske inte samma kvalité som vanliga vägarna 30-90 och vibrerar mer pga det (om det nu är dämparna som är slitna)?
av PDK
Lånar tråden lite. Har ungefär samma problem. Kan det vara stötdämparna?
Har ingen obalans och bromsarna är tiptop.

Trycker ner bilen o vips stannar den med en gång. Dämper bra vid farthinder också. Men vibrerar vid 70-80.
Märkbart lite vid 90.

Har också lite läckage på stötdämparna bak, man ser att det runnit lite lite längs med dämparen.
Hur länge håller dämparna? Bilen har ju gått 14900 ändå.
av Peete
Vill bara säga att jag själv har och har haft problem med vibrationer i högre hastighter sedan jag köpte min s70 för 5 år sedan :(
På min bil är bromsarna kollade, skivor fram bytta, kräng stag bytta, övre motorbussning bytt, högre motorkudde bytt.
Stötdämpare och fjädrar bytta till Bilstein och K&R. Fjäderbenslagringar fram bytta.
Funderar på att byta hjulnav/lager fram men vet inte om det är värt det.
Verkar vara ett inbyggt fenomen i S70 (känslig för ändringar?), min har i princip varit sån hela tiden jag ägt den, iofs sänkte jag den och bytte till lite sportigare stötdämpare nästan omgående, men det verkar variera med vägtyp, väder, veckodag & humör :wink: så nåt generellt mönster på vad som framkallar detta kan då inte jag se.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]