Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDK
Vad har hänt nu plötsligt?
Vibrerar illa, känns i ratten o barnstolen med barnet i vibrerar också, höger fram sitter den. O bara vid 70-80km/h?
Mindre vibrationer känns i baksätet också hälsar sambon.
Kom plötsligt, var värre att åka 35mil enkel väg. Hoppas jag kan åtgärda detta innan hemresan på söndag.

Någon som vet vad som är fel?
Användarvisningsbild
av js1
Kört på en kant?
Tappat en balansvikt?
Smygpunka?
Håller hjulbultarna på att lossna? Jo, jag har hört talas om såna skräckhistorier.
av PDK
Inte kört på något kant.
Har kollat balansvikterna.
Nya däck, så tror inte det är smygpunka. kollar trycket varje gång jag tankar så inga läckage där.
Hjulbultarna är kollade.

Något som jag funderar över är bromsskivorna bak. hade lite rost på skivan, på insidan av båda två.
Det var innan jag bytte oken bak, så nu är rosten väck men kanske har dom blivit skeva?
Användarvisningsbild
av js1
Och det bara kom sådär? Skumt.

Känns bara runt 70-80, inte högre upp 110-130?
Om du kör och lägger vänsterfoten på bromsen samtidigt som du gasar med höger för att hålla farten, skakar det mer då? Isåfall tyder
det på bromsarna.
Är dina nya däck "riktiga däck" eller nåt lågpris ching-chong?
av PDK
Ja väldigt skumt!

Däcken är inga ching-chong, även om ching chong kanske funkar också, har continental.
Inga regummerade däck.

Jag får kolla det med bromsarna. Besiktning snart så lika bra o vara på den säkra sidan.
av markust89
Min bil kändes ungefär sådär när jag hade lite luft i däcken iaf. Kollar du lufttrycket varje gång du tankar? alltså med mätare och ingen visuell koll bara? Det kan vara svårt att avgöra om det är lite luft visuellt. Jag tycker spontant att det låter konstigt att bromsarna skulle orsaka de där problemen med du kan ju alltid kolla.
av Henke3
PDK skrev:Inte kört på något kant.
Har kollat balansvikterna.
Nya däck, så tror inte det är smygpunka. kollar trycket varje gång jag tankar så inga läckage där.
Hjulbultarna är kollade.

Något som jag funderar över är bromsskivorna bak. hade lite rost på skivan, på insidan av båda två.
Det var innan jag bytte oken bak, så nu är rosten väck men kanske har dom blivit skeva?
Har du kollat balanseringsvikter även på insidan fälgarna?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Du säger att du har nya däck och att du har kollat bultarna (ursäkta en dum fråga, men har du verkligen känt efter med ett verktyg och inte fingrarna?), om inte fälgen ligger kloss mot bromsskivan (rostflagor eller nåt annat litet skit kan ha hamnat mellan) kan det bli konstiga fenomen.
av PDK
Godmorgon!
Bromsarna var i jättebra skick, ingen skevhet där inte.

Testade köra däcken med 2,5bar, blev lite bättre måste jag säga?
Balanseringsvikter på insidan har jag dock inte kollat. Det ska jag kolla!

Det med rostflagor, mellan däck o skiva eller skiva o nav, finns inte.
Går igenom bromsarna två gånger per år så där är det rent. Samma vid varje jobb där hjulet lossas, putsar ytorna.

Konstigt för det kom plötsligt det här.
Vet inte vad det kan vara, krängningshämmaren kan det ju heller inte va, inte på raksträckor.
Men jag får tacka för era tips hittills
av Andy1983
Hade exakt samma fel i exakt samma hastighet. Lämnade in bilen till en däckare och två vikter på insidan av höger framfälg hade ramlat av, testa det för min blev 100% efter detta, och 75 kr är billigt
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

:-) https://youtu.be/AENhUQENhFU?si=SfKz4E_CAF8C[…]

Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]