Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, hur mäter man upp spelet i ac-kompressorn?

Misstänker att ja har för stort spel. När jag kör så slår kompressorn till å från me ngn sekunds mellanrum, å så håller de på. Å ibland så går den hela tiden.

När jag står still så går kompressorn hela tiden.

Köpte bilen för ca 7 månader sen, då funka inte ecc n. Fyllde den för ca 1 månad sen, kyler förtfarande klockrent (peppar peppar). Mvh: Thomas
Har läst runt endel, men inte hittat ngt om hur man går tillväga för att mäta. Bladmått e ja me på, men kan man utan ingrepp mäta eller måste ngt plockas ner?
Användarvisningsbild
av js1
Nej nej. Om tittar noga när motorn står still ser du en springa mellan de två kopplingsskivorna på kompressoraxeln. Det är den springan du skall mäta.
Ligger vanligen runt 0,5mm så den är inte stor. Om du sen tittar noga när kompressorn slår till och från, kan du se hur den ena skivan rör sig.

Om den drar och släpper så ofta när du har varv på motorn har du nog tappat gas. Om den inte funka när du köpte bilen tyder det på läckage.
Okej, ska kolla de i morgon. Så de kan va gasen som e påväg å ta slut igen då.. Men e de inte konstigt att kompressorn går hela tiden när ja står still då? Den kyler alltid oavsett om ja kör eller står still.Iof hinner ju inte kylan som finns i systemet försvinna så fort eftersom kompressorn slår på å av me ngn sekunds mellanrum.
Användarvisningsbild
av js1
Jag tror inte den bygger upp fullt tryck på tomgång. När motorn varvar upp och trycket byggs upp "tar gasen slut" på lågtrycksidan och kompressorn kopplar ur.
Du får en viss kyleffekt men inte fullt. Kolla vad du har för temp på inluften i ventilationsmunstyckena. Efter ca 5 min körning ska den ligga mellan 5-8°C
Stiger den när du kör kontra står på tomgång har du nog för lite gas.
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
oki du tänker så;) jaha, så ja ska passa på å njuta medans kylan i bilen varar asså?:) ska fråga på bilia nästa vecka när bilen ska in på felsökning av ett annat fel : ibland kommer inte luften ut ur luftutblåsen ordentligt, fläkten blåser 100 procent men de kommer kanske 10 procent luft ur luftutblåsen, jädrans irriterande..
Användarvisningsbild
av js1
Ojdå! Låter som du har nåt annat som spökar. Du får nog låta dom kolla ordentligt fast Bilia är ju inte direkt billiga!
Idag har ja mätt spelet, ca 0.9-1.0mm . Men de va inte det som gjorde att kompressoen slog av å på vid körning eller när jag varvar upp motorn stillastående. De va kondensorn som läckte, va förbi celer idag. Dom fyllde systemet åt mig för ca 1 månad sen och la i spårmedel. Så bara att skaffa ny kondensor. Ngn som har erfarenhet av Biltemas eller Skruvat.se s kondensatorer? Dom e bra mycke billigare än tex Mekonomen.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]